Jag tycker att det är dags att på allvar diskutera om agentverksamheten inom fotbollen verkligen fyller en positiv funktion längre.
Fotbollen omsätter idag enorma summor pengar, och agenterna tar ofta en betydande del av kakan vid övergångar och kontraktsförhandlingar. I många fall handlar det om miljonbelopp för att förmedla kontakter och förhandlingar som klubbar och spelare i stor utsträckning skulle kunna hantera själva eller genom egna juridiska rådgivare.
Samtidigt ser vi gång på gång rapporter om kriminalitet, ekonomisk brottslighet, skatteupplägg, penningtvätt och kopplingar till organiserad brottslighet inom delar av agentbranschen. Det skadar fotbollens trovärdighet och riskerar att göra sporten till en arena där oseriösa aktörer tjänar enorma pengar utan att bidra till själva spelet.
Många agenter verkar dessutom ha större fokus på att maximera antalet övergångar än på vad som faktiskt är bäst för spelaren eller klubben. Resultatet blir ibland onödiga flyttar, högre kostnader och en allt mer kommersialiserad fotboll där pengar styr mer än sportsliga ambitioner.
Varför inte införa ett system där spelare representeras av licensierade jurister eller rådgivare med fasta arvoden istället för procentbaserade ersättningar? Det skulle kunna minska incitamenten för spekulation, begränsa de enorma pengaflödena och göra fotbollen mer transparent.
Fotbollen klarade sig utan dagens agentindustri förr. Frågan är om sporten skulle må bättre utan den även i framtiden.
Vad tycker ni?
Fotbollen omsätter idag enorma summor pengar, och agenterna tar ofta en betydande del av kakan vid övergångar och kontraktsförhandlingar. I många fall handlar det om miljonbelopp för att förmedla kontakter och förhandlingar som klubbar och spelare i stor utsträckning skulle kunna hantera själva eller genom egna juridiska rådgivare.
Samtidigt ser vi gång på gång rapporter om kriminalitet, ekonomisk brottslighet, skatteupplägg, penningtvätt och kopplingar till organiserad brottslighet inom delar av agentbranschen. Det skadar fotbollens trovärdighet och riskerar att göra sporten till en arena där oseriösa aktörer tjänar enorma pengar utan att bidra till själva spelet.
Många agenter verkar dessutom ha större fokus på att maximera antalet övergångar än på vad som faktiskt är bäst för spelaren eller klubben. Resultatet blir ibland onödiga flyttar, högre kostnader och en allt mer kommersialiserad fotboll där pengar styr mer än sportsliga ambitioner.
Varför inte införa ett system där spelare representeras av licensierade jurister eller rådgivare med fasta arvoden istället för procentbaserade ersättningar? Det skulle kunna minska incitamenten för spekulation, begränsa de enorma pengaflödena och göra fotbollen mer transparent.
Fotbollen klarade sig utan dagens agentindustri förr. Frågan är om sporten skulle må bättre utan den även i framtiden.
Vad tycker ni?