Ett videoinslag här:
https://www.facebook.com/watch/?v=1523112262777573&vanity=NorrkopingsTidningar
Sammanfattning:
Familjen Andersson har bott och verkat på ön (Håskö, Valdemarsvik) i 5 generationer.
Samuelsson köper mark på ön och börjar bygga bostäder.
Samuelsson bygger på familjen Anderssons mark, enligt uppgift från inslaget ovan.
Därmed har en grannfejd uppstått. Och pga samägandelagen riskerar ön sättas ut på offentlig auktion.
En juridisk fråga som uppstår är om en köpare av ön på offentlig auktion får vara part i ursprungstvisten på något sätt?
Samuelsson är oxå i tvist med Skatteverket om tvångsskatt på 900 miljoner. Enligt Samuelsson bor han inte i Sverige och behöver därför inte skatta. Om han inte bor i Sverige så ska väl en utlänning inte kunna köra bort Anderssons från sin ö som dom bott i 5 generationer, kan man ju rent moraliskt tycka.