2026-06-14, 13:17
  #1
Medlem
https://www.nt.se/story-nyheter/valdemarsvik/artikel/familjen-riskerar-att-forlora-hemmet-pa-hasko/r35ep7xj

Ärligt talat, det ser ut som att Roger Samuelsson gick in på ön med en tydlig plan... Han köper en del av ön och verkar först vara lugn och samarbetsvillig. Men ganska snabbt börjar det bli problem. Han gör saker som skapar konflikter med familjen som bott där i över 100 år. Det gör att allt blir mer och mer spänt. Till slut fungerar det inte längre att äga ön tillsammans (Troligtvis hans plan från början...) och då kan han använda lagen om samägande och kräva att allt säljs på auktion...

Ett sorgligt exempel på hur den fattige utnyttjas av den rike.
2026-06-14, 13:22
  #2
Medlem
Room531s avatar
Kan/orkar och vill du citera vad han gjorde och vad
Citat:
använda lagen om samägande och kräva att allt säljs på auktion...
innebär? Låter ganska intressant. Läser artikeln sen annars.
2026-06-14, 13:40
  #3
Medlem
franges avatar
Vilken ö? Vad har hänt? Vad pratar du om egentligen?
2026-06-14, 13:45
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Rätt värdelöst att länka till en låst artikel i en obskyr lokaltidning utan att orka berätta vad det handlar om!
2026-06-14, 13:51
  #5
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowmoomoo
https://www.nt.se/story-nyheter/valdemarsvik/artikel/familjen-riskerar-att-forlora-hemmet-pa-hasko/r35ep7xj

Ärligt talat, det ser ut som att Roger Samuelsson gick in på ön med en tydlig plan... Han köper en del av ön och verkar först vara lugn och samarbetsvillig. Men ganska snabbt börjar det bli problem. Han gör saker som skapar konflikter med familjen som bott där i över 100 år. Det gör att allt blir mer och mer spänt. Till slut fungerar det inte längre att äga ön tillsammans (Troligtvis hans plan från början...) och då kan han använda lagen om samägande och kräva att allt säljs på auktion...

Ett sorgligt exempel på hur den fattige utnyttjas av den rike.

Vilken juridisk fråga vill du diskutera?
2026-06-14, 14:02
  #6
Medlem
Samägande med en familj han inte är släkt med eller vad?
Du får nog citera mer av artikeln.
2026-06-14, 14:13
  #7
Medlem
Ett videoinslag här: https://www.facebook.com/watch/?v=1523112262777573&vanity=NorrkopingsTidningar

Sammanfattning:

Familjen Andersson har bott och verkat på ön (Håskö, Valdemarsvik) i 5 generationer.

Samuelsson köper mark på ön och börjar bygga bostäder.

Samuelsson bygger på familjen Anderssons mark, enligt uppgift från inslaget ovan.

Därmed har en grannfejd uppstått. Och pga samägandelagen riskerar ön sättas ut på offentlig auktion.

En juridisk fråga som uppstår är om en köpare av ön på offentlig auktion får vara part i ursprungstvisten på något sätt?

Samuelsson är oxå i tvist med Skatteverket om tvångsskatt på 900 miljoner. Enligt Samuelsson bor han inte i Sverige och behöver därför inte skatta. Om han inte bor i Sverige så ska väl en utlänning inte kunna köra bort Anderssons från sin ö som dom bott i 5 generationer, kan man ju rent moraliskt tycka.
__________________
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-14 kl. 14:26.
2026-06-14, 14:31
  #8
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ett videoinslag här: https://www.facebook.com/watch/?v=1523112262777573&vanity=NorrkopingsTidningar

Sammanfattning:

Familjen Andersson har bott och verkat på ön i 5 generationer.

Samuelsson köper mark på ön och börjar bygga bostäder.

Samuelsson bygger på familjen Anderssons mark.

Därmed har en grannfejd uppstått. Och pga samägandelagen riskerar ön sättas ut på offentlig auktion.

En juridisk fråga som uppstår är om en köpare av ön på offentlig auktion får vara part i ursprungstvisten på något sätt?

Samuelsson är oxå i tvist med Skatteverket om tvångsskatt på 900 miljoner. Enligt Samuelsson bor han inte i Sverige och behöver därför inte skatta. Om han inte bor i Sverige så ska väl en utlänning inte kunna köra bort Anderssons från sin ö som dom bott i 5 generationer, kan man ju rent moraliskt tycka.

Du behöver lära dig vad saker och ting heter på riktigt, det finns ingenting som heter "tvångsskatt" i Sverige.

Att en svensk medborgare bor utomlands innebär inte att han är utlänning i Sverige.
2026-06-14, 14:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du behöver lära dig vad saker och ting heter på riktigt, det finns ingenting som heter "tvångsskatt" i Sverige.

Att en svensk medborgare bor utomlands innebär inte att han är utlänning i Sverige.
Okej ber om ursäkt för min misshandel av det svenska språket och era fikonord ni använder inom juridiken.

Jag hoppas budskapet och bakgrunden gick fram ändå i detta simpla Flashback-inlägg som alltså inte är någon slags akademisk avhandling på något sätt.
2026-06-14, 15:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ett videoinslag här: https://www.facebook.com/watch/?v=1523112262777573&vanity=NorrkopingsTidningar

Sammanfattning:

Familjen Andersson har bott och verkat på ön (Håskö, Valdemarsvik) i 5 generationer.

Samuelsson köper mark på ön och börjar bygga bostäder.

Samuelsson bygger på familjen Anderssons mark, enligt uppgift från inslaget ovan.

Därmed har en grannfejd uppstått. Och pga samägandelagen riskerar ön sättas ut på offentlig auktion.

En juridisk fråga som uppstår är om en köpare av ön på offentlig auktion får vara part i ursprungstvisten på något sätt?

Samuelsson är oxå i tvist med Skatteverket om tvångsskatt på 900 miljoner. Enligt Samuelsson bor han inte i Sverige och behöver därför inte skatta. Om han inte bor i Sverige så ska väl en utlänning inte kunna köra bort Anderssons från sin ö som dom bott i 5 generationer, kan man ju rent moraliskt tycka.

Vaddå "bygger på anderssons mark"?

Äger anderson marken men samuelsson äger huset som står på marken?
Jävligt korkat av anderssons att låta han ens bygga på deras mark, hade jag aldrig tillåtit.

I videon säger han att samuelsson byggt på deras mark olovligen, redan där ska det ju vara tvärstopp.
Lantmäteriet har tydliga gränser för tomterna och vet exakt var tomtgränserna går, så jag fattar verkligen inte detta med samäganderätt om det är två helt enskilda tomter.
__________________
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2026-06-14 kl. 15:08.
2026-06-14, 15:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vaddå "bygger på anderssons mark"?

Äger anderson marken men samuelsson äger huset som står på marken?
Jävligt korkat av anderssons att låta han ens bygga på deras mark, hade jag aldrig tillåtit.
Jag antar det är däri tvisten ligger. Enligt inslaget var Anderssons glada när Samuelsson kom till ön.
2026-06-15, 16:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Rätt värdelöst att länka till en låst artikel i en obskyr lokaltidning utan att orka berätta vad det handlar om!

Obskyr? NT Media är Sveriges största mediehus efter Bonniers och Schibsted.

Men i sakfrågan verkar ju märkligt att samäga en ö tillsammans med folk man inte har något gemensamt med. Hade varit bättre att stycka av.
Samäger man något kan alltid en av delägarna tvinga fram försäljning.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in