Det är svårt att svara på. Det beror också lite på vad man menar med specialist. I någon mening så är specialistutbildningar som ett ha en magisterexamen. För att få gå dem skall du redan vara utbildad sjuksköterska, legitimerad och ha minst ett par års erfarenhet från yrket. Så du har inte riktigt ingångslön i den meningen. Du har din tidigare lön och när du är klar får du mer. Inte någon fantasi summa mer, men mer.
I någon mening skulle jag säga att det är oklart om det ekonomiskt är lönsamt för dig som person om det inte är så att du får studera på arbetstid och regionen betalar alla kostnader för utbildning, vilket de ofta gör till hel eller vis del. Sålunda förlorar du egentligen ingenting på det. Det är lite som att skaffa en magister eller masterexamen i vilket ämne som helst, skall du inte sedan doktorera så kan man fråga sig om det var värt det. Troligen inte. Även om regionen tar kostnaden så är det fortfarande din tid du spenderar. Tid du kunde lagt på annat. Men här är det mer av specialisering på ett område som du tycker är intressant och sedan kommer du då i praktiken nästan enbart att arbeta med det därefter.
Det kan finnas ett alternativ till genom Försvarsmakten, vilket möjligen också kan öka med tanke på NATO osv. De utbildar också personal. Jag har sett och träffat några på akuten som var utbildade sjuksköterskor i akutsjukvård med en specialisering i någon form av traumavård. Allt jag kan säga där är att de visste hur man satte en nål på första försöket. Inget fumlande. Bara tittade och så tjoff.
Sedan finns om sagt andra utbildningar eller specialiseringar som inte direkt är specialistutbildningar. En gång i tiden var exempelvis Röntgensjuksköterska en påbyggnads eller specialistutbildning för en sjuksköterska. Idag är det en helt egen utbildning. Idag kan du bli Röntgensjuksköterska utan att vara Sjuksköterska först.
Men som noterats av andra här. Bäst betalt är OP, Anestesi och IVA. Allt som i någon mening kan vara trauma relaterat. Det är stressigt och du kommer se och uppleva otrevliga saker som du måste kunna hantera utan att det för stunden påverkar dig, din prestation och ditt jobb. Bara göra. Lipa sedan.
Citat:
2024
Yrke (SSYK 2012) Kvinnor Män Totalt
Grundutbildade sjuksköterskor 43 700 45 400 43 900
Anestesisjuksköterskor 49 500 48 400 49 200
Psykiatrisjuksköterskor 46 700 47 900 46 900
Ambulanssjuksköterskor m.fl. 46 300 48 000 47 200
Geriatriksjuksköterskor 43 900 45 000 44 000
Intensivvårdssjuksköterskor 50 900 51 500 51 000
Operationssjuksköterskor 49 900 50 000 49 900
Barnsjuksköterskor 45 300 45 400
Röntgensjuksköterskor 42 200 43 200 42 400
Det såg ut att vara riktigt höga löner. Någon som kan bekräfta detta?
Yrke (SSYK 2012) Kvinnor Män Totalt
Grundutbildade sjuksköterskor 43 700 45 400 43 900
Anestesisjuksköterskor 49 500 48 400 49 200
Psykiatrisjuksköterskor 46 700 47 900 46 900
Ambulanssjuksköterskor m.fl. 46 300 48 000 47 200
Geriatriksjuksköterskor 43 900 45 000 44 000
Intensivvårdssjuksköterskor 50 900 51 500 51 000
Operationssjuksköterskor 49 900 50 000 49 900
Barnsjuksköterskor 45 300 45 400
Röntgensjuksköterskor 42 200 43 200 42 400
Det såg ut att vara riktigt höga löner. Någon som kan bekräfta detta?
Jag kan inte svara för alla grupperna. Men för egen del kan jag säga att det stämmer ungefär med vad du har efter några år i tjänsten. Då är jag inte i storstad eller på hyrpersonal.
__________________
Senast redigerad av 101000111 2026-06-16 kl. 17:01.
Senast redigerad av 101000111 2026-06-16 kl. 17:01.