2026-06-16, 16:55
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Vad kan man förvänta sig för ingångslön som spec ssk?

Det är svårt att svara på. Det beror också lite på vad man menar med specialist. I någon mening så är specialistutbildningar som ett ha en magisterexamen. För att få gå dem skall du redan vara utbildad sjuksköterska, legitimerad och ha minst ett par års erfarenhet från yrket. Så du har inte riktigt ingångslön i den meningen. Du har din tidigare lön och när du är klar får du mer. Inte någon fantasi summa mer, men mer.

I någon mening skulle jag säga att det är oklart om det ekonomiskt är lönsamt för dig som person om det inte är så att du får studera på arbetstid och regionen betalar alla kostnader för utbildning, vilket de ofta gör till hel eller vis del. Sålunda förlorar du egentligen ingenting på det. Det är lite som att skaffa en magister eller masterexamen i vilket ämne som helst, skall du inte sedan doktorera så kan man fråga sig om det var värt det. Troligen inte. Även om regionen tar kostnaden så är det fortfarande din tid du spenderar. Tid du kunde lagt på annat. Men här är det mer av specialisering på ett område som du tycker är intressant och sedan kommer du då i praktiken nästan enbart att arbeta med det därefter.

Det kan finnas ett alternativ till genom Försvarsmakten, vilket möjligen också kan öka med tanke på NATO osv. De utbildar också personal. Jag har sett och träffat några på akuten som var utbildade sjuksköterskor i akutsjukvård med en specialisering i någon form av traumavård. Allt jag kan säga där är att de visste hur man satte en nål på första försöket. Inget fumlande. Bara tittade och så tjoff.

Sedan finns om sagt andra utbildningar eller specialiseringar som inte direkt är specialistutbildningar. En gång i tiden var exempelvis Röntgensjuksköterska en påbyggnads eller specialistutbildning för en sjuksköterska. Idag är det en helt egen utbildning. Idag kan du bli Röntgensjuksköterska utan att vara Sjuksköterska först.

Men som noterats av andra här. Bäst betalt är OP, Anestesi och IVA. Allt som i någon mening kan vara trauma relaterat. Det är stressigt och du kommer se och uppleva otrevliga saker som du måste kunna hantera utan att det för stunden påverkar dig, din prestation och ditt jobb. Bara göra. Lipa sedan.


Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
2024
Yrke (SSYK 2012) Kvinnor Män Totalt
Grundutbildade sjuksköterskor 43 700 45 400 43 900
Anestesisjuksköterskor 49 500 48 400 49 200
Psykiatrisjuksköterskor 46 700 47 900 46 900
Ambulanssjuksköterskor m.fl. 46 300 48 000 47 200
Geriatriksjuksköterskor 43 900 45 000 44 000
Intensivvårdssjuksköterskor 50 900 51 500 51 000
Operationssjuksköterskor 49 900 50 000 49 900
Barnsjuksköterskor 45 300 45 400
Röntgensjuksköterskor 42 200 43 200 42 400

Det såg ut att vara riktigt höga löner. Någon som kan bekräfta detta?

Jag kan inte svara för alla grupperna. Men för egen del kan jag säga att det stämmer ungefär med vad du har efter några år i tjänsten. Då är jag inte i storstad eller på hyrpersonal.
__________________
Senast redigerad av 101000111 2026-06-16 kl. 17:01.
Citera
2026-06-16, 17:23
  #74
Medlem
ssk måste stå sig ganska bra lönemässigt om man jämför andra vårdyrken förutom läkare?
Citera
2026-06-16, 23:58
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
ssk måste stå sig ganska bra lönemässigt om man jämför andra vårdyrken förutom läkare?

Visst SSK har ungefär medellönen i landet mer eller mindre med några års erfarenhet. Men frågan är ofta som sagt inte lönen i sig. Utan om lönen står i proportion till arbetsuppgifterna och ansvaret samt jämfört med andra yrkesgrupper. Andra yrkesgrupper som inte har något ansvar att tala om i samma mening, har betydligt bättre förmåner från sina arbetsgivare (du har inga förmåner inom Regionen att tala om), större löneökningar, bättre semester osv. Det är mer där skon klämmer än månadslönen skulle jag säga.

Ansvar brukar i någon mening ge högre lön. Det gör det inte inom vården Alternativt så har vi inget ansvar. Eller de betalar inte för ansvaret i vart fall. Annars inom andra yrkesgrupper brukar just ansvar vara något som belönas i lönekuvertet. Men inte här.

Men om du vill ha mycket betalt -- var chef och så långt ifrån den faktiska verksamheten det bara går. I regionernas fall så är det bättre att vara någon form av chef och att sitta på den administrativa sidan. Långt från sjukhusen och vad vi ändå får anta är kärnverksamheten -- att ge vård till patienter. Vårda patienter skall du inte göra om du vill ha ett lugnt välbetalt jobb inom regionen.

Sedan då den gamla vanliga klyschan om att man är en hjälte och att yrket är ett kall. Men gör en uppoffring för samhällets bästa och allt vad det nu är. Det är bara tröttsamt. Men det är väl gratis att säga det. Lön kostar som bekant pengar.

Det finns de här i tråden som inte tycker att vårdpersonalen gör någonting. Vi bara gnäller och fikar ungefär åtta timmar om dagen och sedan går vi hem och för det har vi hutlöst mycket betalt. För de vet personligen exakt hur det är att jobba på ett sjukhus och hur allt fungerar och vi har bara så fel. De personerna är alltid lika roliga.
Citera
2026-06-17, 03:41
  #76
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
ssk måste stå sig ganska bra lönemässigt om man jämför andra vårdyrken förutom läkare?
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Visst SSK har ungefär medellönen i landet mer eller mindre med några års erfarenhet. Men frågan är ofta som sagt inte lönen i sig. Utan om lönen står i proportion till arbetsuppgifterna och ansvaret samt jämfört med andra yrkesgrupper. Andra yrkesgrupper som inte har något ansvar att tala om i samma mening, har betydligt bättre förmåner från sina arbetsgivare (du har inga förmåner inom Regionen att tala om), större löneökningar, bättre semester osv. Det är mer där skon klämmer än månadslönen skulle jag säga.

Ansvar brukar i någon mening ge högre lön. Det gör det inte inom vården Alternativt så har vi inget ansvar. Eller de betalar inte för ansvaret i vart fall. Annars inom andra yrkesgrupper brukar just ansvar vara något som belönas i lönekuvertet. Men inte här.

Men om du vill ha mycket betalt -- var chef och så långt ifrån den faktiska verksamheten det bara går. I regionernas fall så är det bättre att vara någon form av chef och att sitta på den administrativa sidan. Långt från sjukhusen och vad vi ändå får anta är kärnverksamheten -- att ge vård till patienter. Vårda patienter skall du inte göra om du vill ha ett lugnt välbetalt jobb inom regionen.

Sedan då den gamla vanliga klyschan om att man är en hjälte och att yrket är ett kall. Men gör en uppoffring för samhällets bästa och allt vad det nu är. Det är bara tröttsamt. Men det är väl gratis att säga det. Lön kostar som bekant pengar.

Det finns de här i tråden som inte tycker att vårdpersonalen gör någonting. Vi bara gnäller och fikar ungefär åtta timmar om dagen och sedan går vi hem och för det har vi hutlöst mycket betalt. För de vet personligen exakt hur det är att jobba på ett sjukhus och hur allt fungerar och vi har bara så fel. De personerna är alltid lika roliga.
Medellön för sjuksköterskor var 44 000 kronor 2025.
(https://www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/)

Medianlönen i Sverige är 38 300 kronor.
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/)

Sjuksköterskor får alltså i snitt runt 15% över landets medianlön. Huruvida det är för mycket, för lite, eller lagom med tanke på uppdrag, arbetsuppgifter, och ansvar finns det nog inget objektivt svar på, utan det får var och en fundera över själva.




Just det där med att yrket skulle vara ett kall är trams tycker jag. Om det vore sant så skulle det i så fall betyda att det är ett yrke som inte många är lämpade för.

Men vad betyder det om det finns färre lämpliga kandidater till ett yrke? Precis, lönen höjs. Men så längt tänker inte de som gillar att använda det som ett argument för att hålla lönerna nere...
Citera
2026-06-17, 04:32
  #77
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Stackars alla ssk som kommer bli högt beskattade efter valet eftersom denna grupp räknas som högavlönade enligt vissa riksdagspartier.
Citera
2026-06-17, 11:35
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Stackars alla ssk som kommer bli högt beskattade efter valet eftersom denna grupp räknas som högavlönade enligt vissa riksdagspartier.

(V) och (S) vill höja skatten på personer som tjänar 50 000 - 70 000 och uppåt.
Citera
2026-06-18, 02:02
  #79
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(V) och (S) vill höja skatten på personer som tjänar 50 000 - 70 000 och uppåt.

Det gör specialist sjuksköterskor som arbetar heltid.enligt vänstern ör dessa sjuksköterskor otäcka högavlönade personer. Själv tycker jag att 50 tkr är låg lön med arbete på schemalagda helger
Citera
2026-06-21, 19:51
  #80
Medlem
Om man ska höja lönen som ssk, behöver man byta jobb mellan regioner eller räcker det med att studsa mellan region och kommun?
Citera
2026-06-21, 21:17
  #81
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Om man ska höja lönen som ssk, behöver man byta jobb mellan regioner eller räcker det med att studsa mellan region och kommun?
Båda alternativen funkar. men regionerna brukar ibland ha en "lönekarens" dvs du behöver vara utanför region X i 1 år om du har jobbat där tidigare, du jobbar nu i Region Y eller i kommunen och vill tillbaka till region x och vill kunna löneförhandla. Totalt värdelöst.
Citera
2026-06-21, 21:48
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(V) och (S) vill höja skatten på personer som tjänar 50 000 - 70 000 och uppåt.
Jag vill inte låta mallig. Men varför för denna hrupp? Man kan gott öka skatten på kapital, typ folk med 10miljiner plus i isk. Eller införa en procent i arvskatt på allt över 10 milljoner.
Citera
2026-06-21, 21:57
  #83
Medlem
Region Kronoberg har 32k som ny SSK i grundlön (2026). Sen har även Region 50% extra på OB-tillägget.
Citera
2026-06-23, 12:22
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Båda alternativen funkar. men regionerna brukar ibland ha en "lönekarens" dvs du behöver vara utanför region X i 1 år om du har jobbat där tidigare, du jobbar nu i Region Y eller i kommunen och vill tillbaka till region x och vill kunna löneförhandla. Totalt värdelöst.

vilket alternativ är bäst,
1. att studsa mellan kommun och region eller mellan
2. region x och region y för att få upp sin lön snabbast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in