2026-06-14, 11:12
  #1
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Missar L spärren kan svensk höger vara rökt för alltid. Det är så illa det är och detta måste vi som önskar högervinst inte bara detta val utan även i framtida val uppdatera oss om.

M/KD/SD kommer aldrig att få egen majoritet utan för detta behövs mittenpartiet L.

Frågor på detta?
Citera
2026-06-14, 11:17
  #2
Medlem
Fresta mig inte med så goda spådomarv om hösten en sån här regnig söndagsmorgon.
Citera
2026-06-14, 11:27
  #3
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Är Simona (L) i b-sittning af Värdekoshervatismens heliga Graal ?

Hur då ?

TS, måste nu när sagt "Aaa..," taga bladet till Marsipandolkslegenden ifrån truten.

Se så, var nu så god, min nådig Junker.
Citera
2026-06-14, 11:39
  #4
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Missar L spärren kan svensk höger vara rökt för alltid. Det är så illa det är och detta måste vi som önskar högervinst inte bara detta val utan även i framtida val uppdatera oss om.

M/KD/SD kommer aldrig att få egen majoritet utan för detta behövs mittenpartiet L.

Frågor på detta?

Det tror jag inte. Att L missar spärren i valet är en spik i kistan för en valvinst för Tidö, men när L väl åkt ut kommer deras väljare tvingas söka sig till andra borgerliga partier vilket stärker borgerligheten inför nästa val.

L är ju ändå ett gäng skitnödiga viktigpettrar som mässar från elfenbenstorn. Alternativt är de fake and gay. De kan sätta sig på en buss till historiens sophög där de hör hemma.
Citera
2026-06-14, 11:45
  #5
Medlem
Cantorass avatar
L:s uppgift är att locka väljare från vänsterblocket och centern. Det har de totalt misslyckats med och därför åker de ut.
Sedan 70-talet har mittenpartierna minskat från en dryg tredjedel av rösterna till 11 % i senaste valet och klart under 10 % i nuvarande opinion. Det beror nog på att S har rört sig till höger och M till vänster och tagit bort utrymmet för mittenpartierna.
TS har nog rätt i att det kan bli svårt för M/KD/SD att få majoritet även i framtida val, men det finns nog en sannolikhet för att det kan bli nya konstellationer i framtiden. Kommer C att vilja samarbeta med V i all framtid? Vill S egentligen samarbeta med MP och V?
Ett L som bara överlever på stödröster från andra högerpartier tillför ingenting i svensk politik. Det är i längden bäst för alla om de åker ut.
Citera
2026-06-14, 12:12
  #6
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Missar L spärren kan svensk höger vara rökt för alltid. Det är så illa det är och detta måste vi som önskar högervinst inte bara detta val utan även i framtida val uppdatera oss om.

M/KD/SD kommer aldrig att få egen majoritet utan för detta behövs mittenpartiet L.

Frågor på detta?

Inte för att jag skulle ha nåt emot om högern var "rökt för alltid" nu när de orsakar en samhällskollaps för femte gången i rad när de fått makten.

Men varför skulle de inte kunna göra comeback om fyra år eller längre fram? En valförlust nu ger högerpartierna en chans att rannsaka sig själva och sin politik, förstå att det inte finns folkligt stöd för ökad fattigdom, arbetslöshet och korruption, och sen komma tillbaka med en politik som går hem i stugorna. Sossarna har gjort sin hemläxa den här mandatperioden och går till val som ett förändrat parti, så det skulle väl högern också göra efter en förlust.
Citera
2026-06-14, 12:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Missar L spärren kan svensk höger vara rökt för alltid. Det är så illa det är och detta måste vi som önskar högervinst inte bara detta val utan även i framtida val uppdatera oss om.

M/KD/SD kommer aldrig att få egen majoritet utan för detta behövs mittenpartiet L.

Frågor på detta?

Om L missar spärren och åker ut.

De människor som röstar L, tror du då inte att dom kommer rösta på något annat parti nästa val?

Sedan, när Maggan börjar blanda befolkningen, massimporten av babbar fortsätter igen, matvarupriserna går upp och det blir dyrare att leva så kommer givetvis missnöjet med vänster öka och fler kommer då hoppa över till högern. Framförallt vanliga hårt arbetande människor kommer få det sämre när allt blir dyrare och Maggan börjar blanda problem från orten in till ens bakgård.

Ingen gillade kaosåren med rödgröna röran 2014-2022, där kriserna avlöste varandra och Sverige åkte rakt käpprätt åt helvete.
Jag ser inte hur rödgröna röran 2.0 inte kommer leverera kaos igen.

Politik är som pingis.
__________________
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-06-14 kl. 12:16.
Citera
2026-06-14, 12:45
  #8
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Om L missar spärren och åker ut.

De människor som röstar L, tror du då inte att dom kommer rösta på något annat parti nästa val?

Sedan, när Maggan börjar blanda befolkningen, massimporten av babbar fortsätter igen, matvarupriserna går upp och det blir dyrare att leva så kommer givetvis missnöjet med vänster öka och fler kommer då hoppa över till högern. Framförallt vanliga hårt arbetande människor kommer få det sämre när allt blir dyrare och Maggan börjar blanda problem från orten in till ens bakgård.

Ingen gillade kaosåren med rödgröna röran 2014-2022, där kriserna avlöste varandra och Sverige åkte rakt käpprätt åt helvete.
Jag ser inte hur rödgröna röran 2.0 inte kommer leverera kaos igen.

Politik är som pingis.

Det fönstret blir allt mindre iom massinvandringen som öser in hundratusentals rödgröna väljare varje år. Så nej klarar inte L spärren är det slut för svensk höger för alltid. Det är dock bara en tidsfråga innan det blir så oavsett.
Citera
2026-06-14, 12:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Om L missar spärren och åker ut.

De människor som röstar L, tror du då inte att dom kommer rösta på något annat parti nästa val?

Sedan, när Maggan börjar blanda befolkningen, massimporten av babbar fortsätter igen, matvarupriserna går upp och det blir dyrare att leva så kommer givetvis missnöjet med vänster öka och fler kommer då hoppa över till högern. Framförallt vanliga hårt arbetande människor kommer få det sämre när allt blir dyrare och Maggan börjar blanda problem från orten in till ens bakgård.

Ingen gillade kaosåren med rödgröna röran 2014-2022, där kriserna avlöste varandra och Sverige åkte rakt käpprätt åt helvete.
Jag ser inte hur rödgröna röran 2.0 inte kommer leverera kaos igen.

Politik är som pingis.

Om du tror folk kommer hoppa tillbaka till högern nästa mandatperiod och bara glömma bort Tidö kaoset 2022-2026 så där så misstar du dig. Inte ens svenskar är så korkade. Bara nästan.

Så det är kört för högern nu. Och det är högerns egna fel som alltid ska vara så jävla korkad, kontraproduktiv och korrupt. Nu får vänstern ett alibi att rida på länge. Och jag gillar inte vänstern. Men det är det här högern alltid gör. Fuckar upp allt (i synnerhet ekonomin) så att vänstern sedan kan se finare ut i jämförelse.

Hade rödgröna vunnit 2022 så hade alla varit missnöjda på dem nu istället. Men nu gav ni dem semester och ansvarsfrihet i fyra år istället och tillsatte en högerregering som får klä alla skott nu.

Ser ni hur det fungerar nu?
Citera
2026-06-14, 13:11
  #10
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Inte för att jag skulle ha nåt emot om högern var "rökt för alltid" nu när de orsakar en samhällskollaps för femte gången i rad när de fått makten.

Men varför skulle de inte kunna göra comeback om fyra år eller längre fram? En valförlust nu ger högerpartierna en chans att rannsaka sig själva och sin politik, förstå att det inte finns folkligt stöd för ökad fattigdom, arbetslöshet och korruption, och sen komma tillbaka med en politik som går hem i stugorna. Sossarna har gjort sin hemläxa den här mandatperioden och går till val som ett förändrat parti, så det skulle väl högern också göra efter en förlust.

Högern ska bli såssar till allt utom namnet alltså. Du är en tämligen skicklig debattör i all din vedervärdighet det får man ge dig.

Tack och lov så har vi fortfarande budgeten kvar, som kommer att vara höger för evigt. Det får man nöja sig med fr o m nu om L faller.
Citera
2026-06-14, 13:22
  #11
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Inte för att jag skulle ha nåt emot om högern var "rökt för alltid" nu när de orsakar en samhällskollaps för femte gången i rad när de fått makten.

Men varför skulle de inte kunna göra comeback om fyra år eller längre fram? En valförlust nu ger högerpartierna en chans att rannsaka sig själva och sin politik, förstå att det inte finns folkligt stöd för ökad fattigdom, arbetslöshet och korruption, och sen komma tillbaka med en politik som går hem i stugorna. Sossarna har gjort sin hemläxa den här mandatperioden och går till val som ett förändrat parti, så det skulle väl högern också göra efter en förlust.

Nja, egoismen och girigheten hos högerblocket, numera kallat Tidögänget, gör att de alltid skjuter sig själva i foten.
Citera
2026-06-14, 13:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Missar L spärren kan svensk höger vara rökt för alltid. Det är så illa det är och detta måste vi som önskar högervinst inte bara detta val utan även i framtida val uppdatera oss om.

M/KD/SD kommer aldrig att få egen majoritet utan för detta behövs mittenpartiet L.

Frågor på detta?
Det låter bra att Moderaterna förpassas till åskådarläktaren för lång tid.

SD däremot måste förhålla sig till den nya spelplanen där S kommer dominera regeringsbildningarna framöver som nog blir mer mitten än vänster.

Ju förr SD lämnar Tidö samarbetet ju bättre.
Jag tror SD själva insett det nu.


Sverigedemokraterna säger nej till marknadshyror och tänker inte acceptera finansministerns politik med sänkt a-kassa.

– Vi kommer inte att medverka till att vi skär ner någonting i a-kassan. Tvärtom skulle jag säga, säger Jimmie Åkesson på partiets val-kickoff.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Exj2EG/akesson-gar-emot-finansministern-vagrar-sanka-a-kassan
__________________
Senast redigerad av Estet88 2026-06-14 kl. 13:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in