2026-06-16, 09:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Är det min mor du citerar?
Eller din Fader.
Citera
2026-06-16, 09:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Finns inga gratisluncher.

Jag tycker att det är otroligt naivt att beskriva Jesus som helt obefläckat och stå över mondäna alldagliga saker.

Många lärjungar lämnade sina sysselsättningar och följde Jesus . et gjorde dom förstås för att de tyckte han var en ball kille, men vart kom deras alldagliga bröd ifrån , om inte det fanns en ekonomisk livlina i form av gåvor och pengar
Det var en annan tid och man frossade inte utan åt en enkel kvällsmåltid plus kanske frukt som man kom över på dagen. Om man åt något.

Dels fanns många som ville bjuda Jesus på mat och uppehälle. Dels fiskade de och åt grillad fisk. Dels hade Judas hand om en kassa och det var några förmögna personer med i det vandrande sällskapet. Dessutom skapade skaparen mat, grillad fisk och nybakat bröd, vid några tillfällen, som delades ut till dem dom lyssnade på Jesus. Att skapa lite mat är förstås inga svårigheter för den som skapat allt som ursprungligen fanns.
Citera
2026-06-16, 09:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Tolkar det som att det man önskar kanske inte alltid är det som är bäst för en.
Så är det ju, att man ställer till det för sig.
Citera
2026-06-16, 10:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Det kanske han också gjorde ?

Finns väl ingenting skrivet om hur Jesus betalade sina räkningar och höll sina lärjungar på gott humör ? Kunde han leva av luft allena ?
Min bästa gissning är att han fick många att skramla ihop en summa pengar varje dag. Hur annars ska man bedriva en liten församling , det gäller än idag
Var inte Jesus snickare?
Citera
2026-06-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Eller din Fader.
Under the influence.
Citera
2026-06-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Fy fan för Dig. Du kan dra åt helvete. Fattar du det? Jag är trött på det här. Fattar du inte det? Vill du att jag provocerar fram örfilen? Tror du inte att du har det i dig? Jag är så besviken på dig. Så himla jäkla besviken. Du av alla. Fy fan för dig. Fy fan. Du kan dra åt helvete, vet du det. Det är väl dit du vill. Jag kan säga att det är inte så roligt som du tror. Tänk att du ville att jag separerar dig från mig. Fan för dig. Fy fan. Hej då.
Ojoj
Hejdå
Citera
2026-06-16, 10:52
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det var en annan tid och man frossade inte utan åt en enkel kvällsmåltid plus kanske frukt som man kom över på dagen. Om man åt något.

Dels fanns många som ville bjuda Jesus på mat och uppehälle. Dels fiskade de och åt grillad fisk. Dels hade Judas hand om en kassa och det var några förmögna personer med i det vandrande sällskapet. Dessutom skapade skaparen mat, grillad fisk och nybakat bröd, vid några tillfällen, som delades ut till dem dom lyssnade på Jesus. Att skapa lite mat är förstås inga svårigheter för den som skapat allt som ursprungligen fanns.

Det var ju långt ifrån din förklaring tidigare , men glad att du funderat över det
Citera
2026-06-16, 11:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var ju långt ifrån din förklaring tidigare , men glad att du funderat över det
Jesus hade inga utgifter men hans följe hade både utgifter och medel.
Citera
2026-06-16, 11:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Barn är oförstörda av jakten på status, pengar, knulla, makt. De bara leker och är i nuet. Så kan man tolka saken.
Citera
2026-06-16, 11:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Barn är oförstörda av jakten på status, pengar, knulla, makt. De bara leker och är i nuet. Så kan man tolka saken.
Därför att de är försörjda.
Citera
2026-06-16, 17:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Därför att de är försörjda.

Kanske det. Men det finns inget som säger att vuxna behöver ta saker och ting på så stort allvar hela tiden som många gör.
Citera
2026-06-16, 18:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kanske det. Men det finns inget som säger att vuxna behöver ta saker och ting på så stort allvar hela tiden som många gör.
Hur allvarligt borde man se det att vi är födda på ett fartyg som är på väg mot sin undergång och att det finns en räddning som fartygets kapten vill undanhålla oss?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in