2026-06-14, 03:05
  #1
Bannlyst
Vem ändrade dessa regler och varför?

I dag utgör vita endast 50% av befolkningen i USA. Hur hade landet sett ut ekonomiskt, kulturellt och militärt i dag med endast vit invandring sen andra världskriget?

Vilken betydning har denna judiska lag från 1965 haft för utvecklingen eller avvecklingen av USA?
https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_Nationality_Act_of_1965
Citera
2026-06-14, 03:22
  #2
Medlem
Man ville inte ha fler maffiabröder från Italien, och man ville inte ha fler slaver, som har så dålig arbetsmoral, därför infördes dessa regler på 1920-talet
Citera
2026-06-14, 03:38
  #3
Medlem
Onanikrems avatar
Hade sett betydligt bättre ut. Precis som Sverige hade sett betydligt bättre ut. Allt som är dåligt från USA tar vi ju efter, tom. invandringen.
Citera
2026-06-14, 07:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Vem ändrade dessa regler och varför?

I dag utgör vita endast 50% av befolkningen i USA. Hur hade landet sett ut ekonomiskt, kulturellt och militärt i dag med endast vit invandring sen andra världskriget?

Vilken betydning har denna judiska lag från 1965 haft för utvecklingen eller avvecklingen av USA?
https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_Nationality_Act_of_1965
Om vi ska vara litet petiga så har USA fortfarande en klar vit majoritet (dvs "European white ancestry", och frånräknat Hisponaics, eftersom man inte räknar dem som "riktiga vita" oavsett om de har 90% europeiskt spanska anor). Under-50%-siffran gäller den uppväxande generationen, de som är födda efter år 2000 ungefär (och som antingen är födda amerikanska medborgare eller har blivit det senare).

Men framåt 2045 eller så beräknas det att andelen vita (i denna avgränsade mening) kommer att sjunka under 50% för hela befolkningen. Oavsett fortsatt invandring - det beror i grunden på att de icke-.vita och Hispanics har hlgre fruktsamhetstal, fler barn per kvinna.
Citera
2026-06-14, 09:11
  #5
Avstängd
triptykens avatar
Dom hade en lag som begränsade invandring från bland annat sydeuropa från 1921 till 1965. En stor del baserade sig på att Qing Dynastin krashade 1912 och väldigt många Kineser och Sydostasiater flydde till USA och Australien. På samma sätt som det här är Östafrikaner och folk från Mellanöstern som folk har spel på eftersom det är den vanligaste och senaste gruppen invandrare så var anti-asiatisk rasism tokvanligt i västra USA och Australien då och man införde en samling populistiska lagar. Allt grundat i fantasin att det inte var problem med att folk kom och lämnade landet, utan juuuuust Asiater och hur dom var var grundproblemet.

Dom höll sig genom McCarthy-eran och framåt tills Storkukslugnet själv: LBJ var med och tog bort dom.
Citera
2026-06-14, 11:06
  #6
Medlem
Skojar du. Tvångsimportade ju slavar i sekler.

Tog ju in massor av kineser på 1800-talet för att bygga järnväg fram till 1882. Många japaner till Hawaii och Kalifornien
Citera
2026-06-14, 12:22
  #7
Medlem
USA hade väl kvotlagar för invandring från i princip alla europeiska länder också från början av 1920-talet och framåt? Även de nordiska länderna, vill jag minnas. Den stora atlantiska migrationsåldern var över, det fanns inte så mycket mer jungfrulig åkermark att odla upp och landet kände att det nymera fyllde ut sin kostym i fråga om befolkning.

Därmed inte sagt att dessa kvoter verkligen kontrollerades lika hårt för alla etniska grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in