Citat:
Ursprungligen postat av
sjakbajs
Vem ändrade dessa regler och varför?
I dag utgör vita endast 50% av befolkningen i USA. Hur hade landet sett ut ekonomiskt, kulturellt och militärt i dag med endast vit invandring sen andra världskriget?
Vilken betydning har denna judiska lag från 1965 haft för utvecklingen eller avvecklingen av USA?
https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_Nationality_Act_of_1965
Om vi ska vara litet petiga så har USA fortfarande en klar vit majoritet (dvs "European white ancestry", och frånräknat Hisponaics, eftersom man inte räknar dem som "riktiga vita" oavsett om de har 90% europeiskt spanska anor). Under-50%-siffran gäller den uppväxande generationen, de som är födda efter år 2000 ungefär (och som antingen är födda amerikanska medborgare eller har blivit det senare).
Men framåt 2045 eller så beräknas det att andelen vita (i denna avgränsade mening) kommer att sjunka under 50% för hela befolkningen. Oavsett fortsatt invandring - det beror i grunden på att de icke-.vita och Hispanics har hlgre fruktsamhetstal, fler barn per kvinna.