2026-06-14, 07:35
  #13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.
Nej det är inte olagligt och har aldrig varit det. Vem som helst har rätt att fråga om det. Kan kanske ses som oförskämt.
Men du har rätt att inte svara, eller svara på det.
Citera
2026-06-14, 08:18
  #14
Medlem
Det är en psykolog som ställer frågan. Informationen delges (förmodligen) inte vidare utan svaret du ger används för att utvärdera om du är lämplig för försvarsmakten eller inte.

En större fråga är hur det kan vara okej för staten att offra ditt liv i en händelse av konflikt.
En enskild person (befäl) kan beordra dig att möta döden även när utgången är självklar. Dessutom måste du lyda annars blir du bestraffad för det.
Citera
2026-06-14, 09:13
  #15
Medlem
Wyrdkins avatar
Vilken lag tror du man bröt? Fråga inte om hälsa-lagen?
Citera
2026-06-14, 09:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Nej, det är olagligt. Om någon frågar dig "hur är läget?" bör du brotta ner personen, placera knäet i ryggraden och hålla kvar gärningsmannen på platsen tills polisen dyker upp och kan placera individen i säkerhetsförvaring.
Citera
2026-06-14, 10:04
  #17
Medlem
PerniWhas avatar
Klart lagligt som vilken annan utvärdering som helst. Och vem skulle du anmäla? Lumpen?
Citera
2026-06-14, 10:16
  #18
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.

Det var lagligt, och det verkar som du i alla händelser inte mår toppen idag om du grunnar på något som hände för 30 år sedan. Lägg det bakom dig.
Citera
2026-06-14, 10:46
  #19
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Intressant slump att jag snubblade över denna tråd! då jag under något år funderat över hur vissa kunde få göra militärtjänstgöring/vara anställda som militär inom FM på 90-talet och tidigare trots väldigt uppenbara psykiska problem (vissa problem har katalysats genom åren också bl a av alkoholmissbruk).

Det ingår att träffa en psykolog som gör psykologisk utvärdering när man mönstrar.

Visst kan du anmäla som en rättshaverist men inget som kommer tas vidare och som kommer ge dig rätt på något sätt. Och varför du vill göra det egentligen förstår jag inte.

Dock verkar du inte må så bra så jag funderade på om det inte hade varit rätt att gallra bort dig från FM då pga psykiska problem där på 90-talet.

Jag har träffat några fd. militärer som tjänstgjorde på 90-talet bl a som FN-soldat i Jugoslavien och har bedrövlig uppväxt (givetvis har jag också träffat stabila fd militärer också men labila utgör majoriteten). Och även rena knäppgökar som fullföljt lumpen men inte arbetat som militär.

Dessa herrar är knappast psykiskt stabila kan jag säga och gallringen för psykiska problem inom FM på 90-talet och speciellt tidigare fungerade tydligen inget vidare.

Tack, nu vet jag!
__________________
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-06-14 kl. 11:06.
Citera
2026-06-14, 10:47
  #20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.

Som många andra redan sagt.

Js, lagligt. Nej, du kan inte göra något. Det var +30 år sen, kom över det. Om någon hade agerat kriminellt mot dig hade det ändå varit preskriberat vid det här laget.
Citera
2026-06-14, 11:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.

Ja men du behövde inte svara.
Om du över 26 år senare funderar över detta så kanske du ljög när du sa nej. Och det var ju också OK.
Citera
2026-06-14, 12:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.
Ja, det har alltid varit lagligt eftersom vi har lagstadgad värnplikt.

”2 kap. Utredning om personliga förhållanden

1 § För att en totalförsvarspliktigs förutsättningar att fullgöra värnplikt eller civilplikt ska kunna utredas och bedömas är han eller hon skyldig att, på begäran av Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, en annan statlig myndighet som regeringen bestämmer, en kommun eller en region, skriftligen eller muntligen eller, om det behövs, vid en personlig inställelse lämna nödvändiga uppgifter om hälsotillstånd, utbildning, arbete och personliga förhållanden i övrigt. Lag (2020:1274).”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809/#K2

Läs mer:

https://www.pliktverket.se/for-dig-som-fyller-18-ar/monstringsunderlaget-och-monstringen
Citera
2026-06-14, 14:03
  #23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.
Du pratar om mönstringen, antar jag. Klart det inte var olagligt. Däremot var (är) det ju lag på att infinna sig där...
Citera
2026-06-14, 17:36
  #24
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.

Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?

Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.

Skämtar du? När jag mönstrade frågade de om man hade flickvän, var oskuld, hade självmordstankar, etc, det var inga fingrar emellan där.

Kändes lite påfluget.

Men så kände de också på pungkulorna, drog ner brallorna på en samtidigt som det stod en typ 20-årig sjuksköterska (hon var nog inte sjuksköterska, men det trodde man då, som 18-åring) och antecknade huruvida man hade 2 eller inte.

Integritet? Tja. Det var andra tider då. Ungefär ingen i min gymnasieklass blev frikallad, en av de skörare killarna blev befäl så jag undrar om han ljög på mönstringen. Nåja, det är en annan diskussion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in