Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.
Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?
Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.
Skämtar du? När jag mönstrade frågade de om man hade flickvän, var oskuld, hade självmordstankar, etc, det var inga fingrar emellan där.
Kändes lite påfluget.
Men så kände de också på pungkulorna, drog ner brallorna på en samtidigt som det stod en typ 20-årig sjuksköterska (hon var nog inte sjuksköterska, men det trodde man då, som 18-åring) och antecknade huruvida man hade 2 eller inte.
Integritet? Tja. Det var andra tider då. Ungefär ingen i min gymnasieklass blev frikallad, en av de skörare killarna blev befäl så jag undrar om han ljög på mönstringen. Nåja, det är en annan diskussion.