Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Efter fysisk test, IQ test (som jag blev godkänd för) så skulle jag tala med en psykolog. Psykologen frågade om jag hade psykiska åkommor eller om det fanns i släkten? Jag svarade Nej.
Är det lagligt att lumpen eller andra frågar om mitt psykiska hälsotillstånd? Jag tror att det är olagligt. Kan jag anmäla lumpen för detta i så fall?
Jag har för mig att det är olagligt att fråga någon om denne är frisk eller inte.
Anmäla lumpen?
"Lumpen" var något man gjorde, inte "någon" som man kan anmäla.
För det andra så undrar du om du kan anmäla någon för en fråga som ställdes för typ 30 år sedan.
För det tredje så var mönstringens IQ-test inte något man skulle bli godkänd på, utan något som skulle ge en fingervisning om vilken befattning som var lämplig.
Fast med tanke på din trådstart så undrar jag om du inte trots det lyckades bli underkänd...