2026-06-14, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Israel har inte attackerat Turkiet på grund av två enkla skäl.

1. Turkiet är ett NATO-land

2. Israel är smärtsamt medvetna om att Turkiet har en kompetent militärmakt, vilket i sin tur innebär att Israel hade fått det mycket svårt mot turkarna.

Hade det inte varit för dessa två skäl så hade Israel redan attackerat Turkiet.

Hur och varför hade Israel redan attackerat Tyrkiet i dag? På vilket sätt utgör Turkiet ett hot mot Israels säkerhet?
Citera
2026-06-14, 14:39
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Hur och varför hade Israel redan attackerat Tyrkiet i dag? På vilket sätt utgör Turkiet ett hot mot Israels säkerhet?

Turkiet utgör naturligtvis inget hot mot Israel, annat än i krigshökarna Katz och Netanyahus verklighetsfrånvända föreställningsvärld då förstås.

Katz har ju t.ex. länge velat att Turkiet ska uteslutas ur NATO. Man kan ju undra hur det kommer sig...
Senast redigerad av Styrkelyftare 2026-06-14 kl. 14:43.
Citera
2026-06-14, 14:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, men Turkiet är. Och USA. Läs vad jag skriver istället för att direkt springa till Netanyahus försvar.

Jag gillade Moshe Dayan på sin tid, nu när du ändå går off-topic..
Läs mitt inlägg en gång till.

USA är NATO.
USA gillar och stöttar Israel.
Att Turkiet skulle kunna förstöra detta maktspel finns inte på kartan ens.
Att Israel skulle förklara krig mot Turkiet finns bara i din fantasi.
Citera
2026-06-14, 14:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dag 1 tror jag absolut att Israel kommer ha en mer slagkraftig krigsmakt, men jag ser inte hur dom skulle kunna ha samma resiliens på sikt som Turkiet har såvida inte USA fortsätter mata sin attackhund.

Vänta nu... Så du menar att Turkiet har en helt inhemsk produktion av bomber, luft och markmålsrobotar för flyg, samt tillverkning av flygplan som inte är licensierad?

Av rent intresse, vad är det för flygplan som utgör närmare 100% av den turkiska stridsflygsflottan?
Citera
2026-06-14, 15:01
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag gillade Moshe Dayan på sin tid, nu när du ändå går off-topic..
Läs mitt inlägg en gång till.

USA är NATO.
USA gillar och stöttar Israel.
Att Turkiet skulle kunna förstöra detta maktspel finns inte på kartan ens.
Att Israel skulle förklara krig mot Turkiet finns bara i din fantasi.
Off topic? Hur är jag off topic? Tråden heter bokstavligen ”Vad händer om det utbryter krig mellan Israel och Turkiet?” och jag besvarar precis detta. USA kommer att ställa sig på Israels sida. Resten av NATO fegar ur. Artikel fem kommer inte att gälla eftersom (insert valfria svepskäl). Israel kontrollerar Europa på samma sätt som man kontrollerar USA. Turkiet kommer att få kämpa ensamma mot israeliska missiler samtidigt som Trump stänger vattenvägarna för sin ”NATO-allierade”. Detta är vad som skulle hända.

Turkiet kommer inte att anfalla Israel men Israel har anfallit alla sina grannländer tidigare så det är inte alls otänkbart att man försöker norpa en bit där också när man tagit Libanon och Syrien. Israel är en skurkstat hög på sin egen fullkomlighet.

Är detta inlägget också off topic, tycker du?
Citera
2026-06-14, 15:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Den orange apan säger han är gode vänner med både Erdogan och Netanyahu.

Är det otänkbart att Turkiets miljon stora armé kan ta sig till Israel genom vänligt sinnade länder?
Både Turkiet och Israel är redan på sina olika håll i Syrien, så Syrien skulle förmodligen bli bytet länderna kan vinna eller förlora
Citera
2026-06-14, 16:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vänta nu... Så du menar att Turkiet har en helt inhemsk produktion av bomber, luft och markmålsrobotar för flyg, samt tillverkning av flygplan som inte är licensierad?

Av rent intresse, vad är det för flygplan som utgör närmare 100% av den turkiska stridsflygsflottan?
F-16.

Min poäng är att Israel kommer ha bitit av mer än vad man klarar av att svälja om man ger sig in i ytterligare en konflikt och att man kommer vara diplomatiskt avskurna från resten av världen vid en konflikt med Turkiet. Det är USA som skulle potentiellt kunna vara Israels enda vän i detta, men det är fan tveksamt att jänkarna skulle orka stötta Israel i ytterligare en konflikt när man redan betalat multum för krigen med Huthi, Hezbollah, Hamas och Iran. Turkiet å andra sidan skulle inte ha några som helst problem med att importera det dom behöver från omvärlden.
Citera
2026-06-14, 16:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
F-16.

Precis.

Citat:
Min poäng är att Israel kommer ha bitit av mer än vad man klarar av att svälja om man ger sig in i ytterligare en konflikt och att man kommer vara diplomatiskt avskurna från resten av världen vid en konflikt med Turkiet. Det är USA som skulle potentiellt kunna vara Israels enda vän i detta, men det är fan tveksamt att jänkarna skulle orka stötta Israel i ytterligare en konflikt när man redan betalat multum för krigen med Huthi, Hezbollah, Hamas och Iran. Turkiet å andra sidan skulle inte ha några som helst problem med att importera det dom behöver från omvärlden.

Premissen är väl att Erdogan är sur och hotar Israel med krig. Eller?

Om Turkiet marscherar ut med något sorts modernt muslimskt korståg mot Israel, så lär de knappast ses med blida ögon av sina NATO-allierade och omgående bli avskurna från allt stöd från USA.
Citera
2026-06-14, 17:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Precis.

Premissen är väl att Erdogan är sur och hotar Israel med krig. Eller?

Om Turkiet marscherar ut med något sorts modernt muslimskt korståg mot Israel, så lär de knappast ses med blida ögon av sina NATO-allierade och omgående bli avskurna från allt stöd från USA.
Är väl snarare som så att man markerat att man inte kommer sitta på händerna och låta Israel göra vad fan dom vill i Libanon, Syrien och Gaza. I en konflikt med Israel givet nuvarande geopolitiska kapital tror jag endast att det eventuellt är Grekland och USA som reagerar till förmån av Israel, men jag är som sagt tveksam.
Citera
2026-06-14, 17:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Såklart kommer det massa MÖ folk och kapar tråden till Palestina konflikten!
Israel har inte dödat några 50 miljoner och inget folkmord pågår. Dött mångdubbelt fler i andra pågående konflikter som Ukraina. Tvärtom rätt bra jobbat av Israel att inte fler civila dött när Hamas är i sjukhus, skolor och klär sig i civila kläder.

Aldrig sagt de gjort heller!
Är ingen sandloppa! Läser du lite i andra trådar så ser du jag står på Israels sida.
Vid en eventuell fullskalig attack de inte kan bekämpa skulle de nuka. Det är bara fakta. (om de nu har N)

Tror vi missförstod varandra lite här.
Citera
2026-06-14, 19:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Off topic? Hur är jag off topic? Tråden heter bokstavligen ”Vad händer om det utbryter krig mellan Israel och Turkiet?” och jag besvarar precis detta. USA kommer att ställa sig på Israels sida. Resten av NATO fegar ur. Artikel fem kommer inte att gälla eftersom (insert valfria svepskäl). Israel kontrollerar Europa på samma sätt som man kontrollerar USA. Turkiet kommer att få kämpa ensamma mot israeliska missiler samtidigt som Trump stänger vattenvägarna för sin ”NATO-allierade”. Detta är vad som skulle hända.

Turkiet kommer inte att anfalla Israel men Israel har anfallit alla sina grannländer tidigare så det är inte alls otänkbart att man försöker norpa en bit där också när man tagit Libanon och Syrien. Israel är en skurkstat hög på sin egen fullkomlighet.

Är detta inlägget också off topic, tycker du?

Israel och Turkiet har ingen konflikt. Eller har de det?
Citera
2026-07-26, 18:29
Medlem
Både länders Presidenter politiker har börjat, hota varandra. Israel är redan trötta på kriget mot Hamas, Libanon och Iran. Hur kommer dem hantera kriget mot Turkar?

Kommer USA Som är NATO medlem stå för Turkarnas sida. Eller ge fullt stöd till Israel

Israel Vs. Turkey: the Middle East's New Cold War

https://youtu.be/hKZKgwp6DWY?si=MUC-PI9bkQVh6kIM
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här