2026-06-14, 18:48
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du byter bara ämne (märker du det?). Och nej, jag "yrar" inte.

Jag har inte sagt att all njutning är patetisk. Jag har sagt att det är patetiskt när en människa börjar organisera sitt liv runt att smyga med ett rus: gå undan, tänka på vindriktning, dölja lukt från kläder och kropp och sedan låtsas som att det bara handlar om “njutning”.

Att något är olagligt förklarar varför man smyger. Det gör inte smygandet mindre ynkligt. Man kan förklara nästan vilket sunkigt beteende som helst med praktiska skäl. Det gör inte beteendet värdigt.

Och “det är skönt” är inte direkt ett starkt argument, gumman. Massor av destruktiva saker är skööööna i stunden. Det är ungefär hela poängen med många beroende- och undvikandemönster: kortsiktig njutning, långsiktig förslappning, you know.

Det mest avslöjande är ändå din formulering om att marijuana kan fungera “likt en psykolog”. Absolut inte. En psykolog hjälper dig att se, förstå och förändra mönster. Cannabis hjälper dig ofta att temporärt stå ut med dem. Det är en ganska tung och viktig skillnad, tycker du inte?

Så nej, jag har inget problem med att människor - eller jag själv - söker njutning. Jag har problem med när folk romantiserar bedövning, smygande och passivitet som om det vore självinsikt eller livsnjutning.

Jo det finns en intelligens i cannabis (såväl som i psykedelika) som hjälper en att, precis som du skrev: se, förstå och förändra mönster. Jag skrev just ”likt en psykolog” för att jag ordagrant menar just det.

Du kan låssas hur mycket du vill att det är ynkligt och patetiskt att röka weed i smyg för att det är olagligt. Men det finns ingen verklighet i det. Inte heller finns det någon verklighet i att det skulle vara destruktivt att röka cannabis. Överlag så finns det inget samband alls mellan destruktivitet och njutning, tvärtom så finns det samband mellan destruktivitet och smärta.

Du verkar försöka insinuera att man har dålig karaktär om man söker sig till att göra saker för att "dom känns sköna". Du är mycket ovis. Du borde våga titta i din egen spegel när det kommer till njutning, istället för att projicera massa ihåligt strunt på andra
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-14 kl. 18:50.
Citera
2026-06-14, 18:53
Medlem
jonterls avatar
Det räcker med att du röker en cigarett efter.
Citera
2026-06-14, 21:49
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jo det finns en intelligens i cannabis (såväl som i psykedelika) som hjälper en att, precis som du skrev: se, förstå och förändra mönster. Jag skrev just ”likt en psykolog” för att jag ordagrant menar just det.

Du kan låssas hur mycket du vill att det är ynkligt och patetiskt att röka weed i smyg för att det är olagligt. Men det finns ingen verklighet i det. Inte heller finns det någon verklighet i att det skulle vara destruktivt att röka cannabis. Överlag så finns det inget samband alls mellan destruktivitet och njutning, tvärtom så finns det samband mellan destruktivitet och smärta.

Du verkar försöka insinuera att man har dålig karaktär om man söker sig till att göra saker för att "dom känns sköna". Du är mycket ovis. Du borde våga titta i din egen spegel när det kommer till njutning, istället för att projicera massa ihåligt strunt på andra
“Det finns en intelligens i cannabis” är en ganska talande formulering från dig.

Cannabis har ingen intelligens. Cannabis är en substans som påverkar perception, känsloläge och belöningssystem. Att du sedan kan uppleva tankar, känslor eller insikter under påverkan är en helt annan sak. Men att börja tillskriva drogen någon sorts egen terapeutisk visdom är banalt och precis den romantisering jag pratar om.

Och nej, det stämmer absolut inte att det “inte finns någon verklighet” i att cannabis kan vara destruktivt. Det är ett litet önsketänkande från ditt håll. Det finns klara risker med cannabis - passivisering, ångest, sämre kognition och psykisk påverkan - särskilt vid regelbundet bruk eller hos människor som redan använder det för att stå ut med sitt liv.

Du försöker hela tiden göra detta till en fråga om njutning. Varför? Det är fortfarande inte min poäng. Min poäng är smygandet, bedövningen och självbedrägeriet runt det. Och därför skrev jag "Men att röka spliffs "i skogen" tar något slags pris. Jag har svårt att sätta ord på hur otroligt undvikande (!) och därav patetiskt jag faktiskt tycker att det är. ".
Så ser jag på det.

Och att kalla cannabis “likt en psykolog” är nästan parodiskt. En psykolog kan konfrontera dig, hålla dig ansvarig och hjälpa dig förändra mönster över tid. En spliff ställer inga krav på dig alls. Det är antagligen en stor del av attraktionen.
Citera
2026-06-14, 21:53
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Ha inga kläder på dej när du rökar är ända sättet.
Citera
2026-06-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerknullare
Tänkte mecka en spliff med 0.5g static hasch och 0.7g tobak. Vad är era tips på att dölja lukten från kläder och kroppsdelar, röker utomhus i skogen. Ingen trolltråd denna gång haha

Tänk på vad för tyger du har på dig.
Bomull och fleece suger åt sig lukt medans polyester och typ regnkläder inte suger åt sig lukter.
Tänd rökelse också på gången nånstans haha så om de kmr någon blir de påverkade av den lukten först och kanske missar annan lukt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in