Om man lägger ner hela sitt nationella försvar, så tappar man i motsvarande mån internationell handlingsfrihet. Vill man behålla kontrollen nationellt, så kan man inte avhända sig de verktyg som skapar och upprätthåller sådan kontroll.
Så, placera ansvaret där det hör hemma: hos de partier och politiker som fattade förvarsbesluten 1996, 2000 och 2004. För all del även 2009.