I ett VM-slutspel slås man av den oerhörda betydelsen av en enskild match, redan från och med första gruppspelsomgången. Ta Skottlands seger mot Haiti och Turkiets förlust mot Australien den gångna natten som exempel.
Skottlands senaste VM-slutspel var 1998 i Frankrike, när de blev 27:a av 32 lag. De hade före nattens seger bara vunnit 4 av sina 23 VM-matcher. Genom den hårt tillkämpade segern nu, mot ett överraskande bra Haiti, öppnas helt plötsligt dörrarna till paradiset för the Tartan army, deras hårt prövade och vid lidande vanda fans. Skottland har nu en hyfsad chans att ta sig till sextondelsfinal.
Turkiet har inte tagit sig till ett VM sedan de tog bronset i VM i Japan/Sydkorea 2002. De gick in som favoriter mot Australien men föll med 0-2. Nu ser det genast riktigt illa ut för Turkiet, medan Australiens fans är saliga och vet att deras lag mycket väl kan komma att gå vidare till sextondelsfinal.
Den här laddningen, där fans kastas mellan hopp och förtvivlan nästan så snart spelet sätts i gång i ett VM-slutspel, är en rätt trevlig företeelse att betrakta från lite distans.
De hängivnaste fansen lever glädjen och besvikelsen på ett annat sätt, men jag har alltid varit tämligen kontemplativ och strävat efter sinnesjämvikt:
https://www.nytimes.com/2026/05/06/world/americas/2026-world-cup-ticket-prices-argentina.html
Den allra första texten i World Soccers 214 sidors VM-guide, som jag just hittade gratis online, börjar så här, och sammanfattar träffsäkert vad VM handlar om och innebär:
Citat:
World Cups are the very best of football. Most fans remember their first as the moment that curiosity turned into infatuation. Players play for their country rather than for contracts, for the flag on the front of the shirt rather than the name on the back. It is a stage for the very greatest talents in the game as well as the bravest underdogs. It provides weeks of distraction from the real world. It gets the pulse racing like nothing else.
Jag hoppas förstås att det går bra för Sverige, att de tar sig vidare från gruppen, först och främst genom att besegra Tunisien natten som kommer. Men om de misslyckas tar jag det nog ändå med ro: att ta sig till VM-slutspelet till slut, efter det för svensk del ohyggliga kvalspelet, var en bedrift som jag oavsett hur det nu går uppskattar. EM 2028 och VM 2030 väntar runt hörnet, förhoppningsvis kommer Sverige att ta sig till de två turneringarna och göra bra insatser.