2026-06-13, 16:16
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sverige har väl visat sig vara kungen av de chockerande usla de senaste åren.

Jag har ofta undrat varför Sverige har så jäv*%#la svårt att få skott på mål med tanke på vilka forwards vi ändå har. Det har alltid varit så, oavsett tid.

Är det mittfältet och spelförståelsen som Sverige saknar, eller vad är det?
Jag har absolut inga lösningar på Sveriges eventuella dilemman. Tror det handlar mest om en generationsväxling där vi framför allt saknar riktigt bra mittfältsspelare. Även lite för stabbiga försvarare. Mycket skador och spelare som inte har framträdande roller i sina klubblag. Svårigheter att skapa chanser och få iväg skott beror inte så mycket på forwards.

En djupare orsak kan vara den svenska klubbmodellen 51% som försvårar för investeringskapital att flöda in i klubbarna. På gott och ont.
Citera
2026-06-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Jag har absolut inga lösningar på Sveriges eventuella dilemman. Tror det handlar mest om en generationsväxling där vi framför allt saknar riktigt bra mittfältsspelare. Även lite för stabbiga försvarare. Mycket skador och spelare som inte har framträdande roller i sina klubblag. Svårigheter att skapa chanser och få iväg skott beror inte så mycket på forwards.

En djupare orsak kan vara den svenska klubbmodellen 51% som försvårar för investeringskapital att flöda in i klubbarna. På gott och ont.

Jag är egentligen för oinsatt för att uttala mig om fotboll, men det känns som att senast vi hade fenomenala mittfältare var Thern och Schwarz väl?

Har sett många matcher där Anders Svensson och Kim Källström briljerar med sitt spel, men båda saknade stabilitet och när de inte var 100% på topp så var båda ganska usla på planen.

Idag kan jag inte ens namnet på en enda spelare på mittfältet.
Citera
2026-06-13, 16:31
Medlem
Får bara Sverige ordning på sitt försvarsspel och lite flyt så finns det absolut möjligheter för Sverige att vinna sin grupp. Men det kan också sluta med 0p.
Citera
2026-06-13, 16:34
Medlem
Citat:

51%-regeln finns i Tyskland också och de klarar sig rätt hyfsat trots den.
Citera
2026-06-13, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Om, ett stort om, Sverige skulle gå vidare från gruppspelet vore nog det bästa att man gjorde det som en av 8 bästa grupptreorna.
Blir man etta eller tvåa får man med största sannolikhet antingen möta Brasilien eller Marocko, semifinalist i senaste VM.
Går man vidare som trea blir det ett lotteri vilka man får möta.
Men det är inget som svenskarna kan styra, de måste ju göra sitt bästa i varje match för att överhuvudtaget ha en chans.
Jag är glad över att vi bara förnedras tre gånger innan det äntligen är över.
Citera
2026-06-13, 20:35
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag är egentligen för oinsatt för att uttala mig om fotboll, men det känns som att senast vi hade fenomenala mittfältare var Thern och Schwarz väl?

Har sett många matcher där Anders Svensson och Kim Källström briljerar med sitt spel, men båda saknade stabilitet och när de inte var 100% på topp så var båda ganska usla på planen.

Idag kan jag inte ens namnet på en enda spelare på mittfältet.
Vi saknar imho en bra kreativ mittfältare. Ute till vänster hade vi en stjärna i Forsberg för några år sedan.

Nu är det tunnare sedan Kulusevski gick sönder. Bl a Ayari är för klen och Nygren mer en släpande forward.
Citera
2026-06-13, 21:32
Medlem
Citat:
Vi saknar imho en bra kreativ mittfältare. Ute till vänster hade vi en stjärna i Forsberg för några år sedan.

Nu är det tunnare sedan Kulusevski gick sönder. Bl a Ayari är för klen och Nygren mer en släpande forward.

Det är ju lite konstigt, för den roligaste delen i spelet är att vara motorn och hjärnan, om man nu inte vill vara längst fram och avgöra då.
Citera
2026-06-13, 21:47
Medlem
Sverige har b l a VM:s sämsta försvar.
Citera
2026-06-13, 22:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Hur kommer man fram till det?
Rent naivt tycker jag det borde vara gruppen med Kanada, där ligger vi tvåa i turordningen.

Ända sedan började med system där ett antal treor gick vidare har man fixade slutspelsträd för alla olika kombinationer, så det är färdiglottat. Eftersom det nu finns så många grupper som går vidare, så finns det 495 olika kominationer.

Grundreglerna är att ettan och tvåan i en grupp inte ska mötas igen förrän i en eventuell final. Det där går dock inte att fixa med treorna och de kommer att hamna på samma sida som en etta eller tvåa.

Här är kombinationerna.

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup_knockout_stage#Combinations_of _matches_in_the_round_of_32

Utan att räkna alla kan man se att trean i grupp F oftast får möta ettan i grupp I. Empiriskt kan man se samma i Guardians slutspelsträd också, där man själv får fylla i resultat.

https://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2026/jun/04/bracketology-predict-a-path-to-world-cup-victory

FIFA har lite seedningsregler också. De fyra högsta rankade lagen kan inte möta varandra tidigt i turneringen. Argentina, Spanien kan mötas först i en final, och Frankrike, England först i en semi.
Citera
2026-06-14, 02:13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
OM finns inte, Sverige är för kassa för att gå vidare

Tror

Sverige- Tunisien= Förlust , Oavgjort X. På sin höjd.

Sverige - Japan = Torsk
Sverige - Nederländerna = Torsk
Citera
2026-06-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Tror

Sverige- Tunisien= Förlust , Oavgjort X. På sin höjd.

Sverige - Japan = Torsk
Sverige - Nederländerna = Torsk
Exakt vad jag också tror. Sverige blir alltid nervösa vid stora mästerskap, ger inte mkt för dessa killars nerver. De kan inte ens hålla nollan.
Citera
2026-06-14, 05:23
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Exakt vad jag också tror. Sverige blir alltid nervösa vid stora mästerskap, ger inte mkt för dessa killars nerver. De kan inte ens hålla nollan.
Nej. Sverige blir knappast alltid nervösa.vid stora mästerskap. Kan du utveckla vad du bygger det påståendet på?

Men Sverige har spelat dåligt under några år och lär knappast förvåna någon om de torskar rejält i detta VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in