2026-06-12, 21:38
Medlem
Om en 14-åring åker dit för olovlig körning pga kört EU-moppe - vad händer? Ja, jag har googlat men det finns många om och men.

Någon som själv åkt dit för olovlig körning som 14-åring, eller har barn som gjort det; vilka blev de faktiska konsekvenserna? Blev föräldern straffad? Påverkades körkortstillståndet?
Citera
2026-06-12, 21:47
Medlem
semen.12s avatar
Jag skjutsade min syrra på en 70CC Zundapp som gick i 80km/h ingen hade hjälm dom tog min moppe och körde mig hem till vår mamma.
Hade jag varit ett år äldre hade det påverkat min möjlig ett till körtillstånd, Min syrra sade till polisen - Dra åt e helvete
Detta var 1978

Lagarna i dag är mycket hårdare, kanske måste din son vänta tills han är 17 år?
Du får ett beslut i god tid var inte orolig
Senast redigerad av semen.12 2026-06-12 kl. 21:52.
Citera
2026-06-12, 21:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissCooper
Om en 14-åring åker dit för olovlig körning pga kört EU-moppe - vad händer? Ja, jag har googlat men det finns många om och men.

Någon som själv åkt dit för olovlig körning som 14-åring, eller har barn som gjort det; vilka blev de faktiska konsekvenserna? Blev föräldern straffad? Påverkades körkortstillståndet?

Det kan bli sk spärrtid. Dvs tar länge att få ett riktigt kort. Men det gäller enbart om du håller på att få ett riktigt EU-kort eller senare B kort.

Sedan vet att vissa på forumet hatar AI svar men.

Citat:
Konsekvenser för föräldrar/fordonsägare

Om du är minderårig och kör en trimmad moped, eller en moped utan att ha rätt ålder/behörighet, riskerar den förälder eller vårdnadshavare som har lånat ut mopeden (eller tillåtit körningen) att dömas för tillåtande av olovlig körning. Detta ger vanligtvis dagsböter och kan även påverka förälderns eget körkort.
Citera
2026-06-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det kan bli sk spärrtid. Dvs tar länge att få ett riktigt kort. Men det gäller enbart om du håller på att få ett riktigt EU-kort eller senare B kort.

Japp, och sen åker man dit för ytterligare en olovlig körning under spärrtiden så man har ett riktigt moment 22. Det ska efter ett tag mycket till för körkortstillstånd och ger man sig ut på vägarna ändå kan man nästan räkna med att bilen man kör beslagtas och ofta förverkas oavsett ägare.
Citera
2026-06-13, 00:41
Avstängd
jag hoppas ts är kvinna med körkort.

du kan bli av med körkortet o ungen får två års strafftidd innan det får lämpen öht.
du kan även räkna med att betala dennes (ungens) böter!

hopp o lek!
skönt att läsa när mitt ex ansökt om utökat underhåll.

mvh
Citera
2026-06-13, 11:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Ingenting händer 14-åringen pga ej straffmyndig. Om föräldrarna är tydliga med att detta skett utan deras medgivande så påverkas de inte heller. Källa: jag har varit i exakt den sitsen, dock ganska mågen år sen, så ev annorlunda rättsläge nu.
Citera
2026-06-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag skjutsade min syrra på en 70CC Zundapp som gick i 80km/h ingen hade hjälm dom tog min moppe och körde mig hem till vår mamma.
Hade jag varit ett år äldre hade det påverkat min möjlig ett till körtillstånd, Min syrra sade till polisen - Dra åt e helvete
Detta var 1978

Lagarna i dag är mycket hårdare, kanske måste din son vänta tills han är 17 år?
Du får ett beslut i god tid var inte orolig
På den tiden så var det Länsstyrelserna som utfärdade körkortstillstånden. Av vad jag kommer ihåg så krävdes det flera överträdelser innan körkortstillståndet (tidigare kallat lämplighetsintyg) blev indraget. En kompis tog sitt B-körkort månaden efter en olovlig körning.

Angående TS frågeställning.

En 14-åring som åker fast för olovlig körning får ingen spärrtid eftersom personen är under 15 år och därmed inte straffmyndig. Det kan däremot leda till en utredning och insatser från Socialtjänsten samt en polisanmälan som registreras.

Angående vårdnadshavarna så skriver Polisen följande på sin hemsida:

Föraren riskerar att rapporteras för olovlig körning och förarens vårdnadshavare kan komma att rapporteras för tillåtande av olovlig körning.
Citera
2026-06-17, 22:46
Medlem
Citat:

Bra fråga. Än så länge är straffmyndighetsålder i Sverige 15 år. Därför kan man inte bli dömd för någonting alls när man är 15. Brottet heter olovlig körning, men dömd blir man inte.

I framtiden kommer personen kanske att ansöka om körkortstillstånd för att få ta körkort. I de fall man blivit dömd för olovlig körning, kan Transportstyrelsen besluta om att det ska gå en viss tid innan man får ett sådant tillstånd.

Men en 14-åring kan per definition aldrig bli dömd, så det kan inte ske.

Transportstyrelsen kan även vägra ge ett körkortstillstånd av andra skäl, som på något sätt antyder att denna person inte är lämplig att köra. Om de på något sätt får veta att 14-åring kört moped, så kan de alltså sätta en spärrtid även om personen inte är dömd.

Vem som helst (inte bara föräldrar) kan dömas för det som kallas "tillåtande av olovlig körning". Det är ett oaktsamhetsbrott. För att dömas, krävs det att man begått brottet medvetet eller genom oaktsamhet. Alltså att man med berått mod låtit 14-åringen köra moppe eller att man t.ex. låtit nycklarna ligga framme trots att man visste att 14-åringen tänkte norpa dem och ge sig ut och köra.

Men, det är VÄLDIGT ovanligt att någon fälls! Moppekids åker ju dit stup i ett på trimmade moppar, men det är extremt ovanligt att föräldern åtalas. Jag vet inte varför.

Den som döms för tillåtande av olovlig körning KAN förvisso bli av med sitt eget körkort, men troligen inte enbart med anledning av det just det brottet. Det krävs fler trafikförseelser för att ett indraget körkort för föräldern ska bli aktuellt.
Citera
2026-06-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Bra fråga. Än så länge är straffmyndighetsålder i Sverige 15 år. Därför kan man inte bli dömd för någonting alls när man är 15. Brottet heter olovlig körning, men dömd blir man inte.

I framtiden kommer personen kanske att ansöka om körkortstillstånd för att få ta körkort. I de fall man blivit dömd för olovlig körning, kan Transportstyrelsen besluta om att det ska gå en viss tid innan man får ett sådant tillstånd.

Men en 14-åring kan per definition aldrig bli dömd, så det kan inte ske.

Transportstyrelsen kan även vägra ge ett körkortstillstånd av andra skäl, som på något sätt antyder att denna person inte är lämplig att köra. Om de på något sätt får veta att 14-åring kört moped, så kan de alltså sätta en spärrtid även om personen inte är dömd.

Vem som helst (inte bara föräldrar) kan dömas för det som kallas "tillåtande av olovlig körning". Det är ett oaktsamhetsbrott. För att dömas, krävs det att man begått brottet medvetet eller genom oaktsamhet. Alltså att man med berått mod låtit 14-åringen köra moppe eller att man t.ex. låtit nycklarna ligga framme trots att man visste att 14-åringen tänkte norpa dem och ge sig ut och köra.

Men, det är VÄLDIGT ovanligt att någon fälls! Moppekids åker ju dit stup i ett på trimmade moppar, men det är extremt ovanligt att föräldern åtalas. Jag vet inte varför.

Den som döms för tillåtande av olovlig körning KAN förvisso bli av med sitt eget körkort, men troligen inte enbart med anledning av det just det brottet. Det krävs fler trafikförseelser för att ett indraget körkort för föräldern ska bli aktuellt.

Bra och utförligt svar, tack 👍
Citera
2026-06-19, 23:48
Medlem
Citat:
Bra och utförligt svar, tack 👍

Förlåt, lite fel av mig. Man kan inte bli dömd för något INNAN MAN FYLLT 15, skulle det naturligtvis stå. Men jag tror du att du förstod det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in