2026-06-12, 18:54
Medlem
Gustav Kasselstrand, lutheran och partiledare för Alternativ för Sverige, har debatterat sionism och Israel ur ett teologiskt perspektiv med Josef Barkenbom, sionist och pingstpastor kopplad till israelvurmande Riks.

Man kan konstatera att Kasselstrand formligen krossar Barkenbom. Den sistnämnda fastnar i semantiska detaljer och lösryckta bibelcitat som han egentligen inte förstår medan Kasselstrand är väl bevandrad i Bibeln och har djup förståelse för hur de olika skriftställena ska tolkas. Det är uppenbart att Barkenbom läst frikyrkomanualen i sionism och hela tiden vill föra debatten till det som passar innehållet i den. När Kasselstrand strimlar argumenten reciterar Barkenbom nästa punkt i manualen. När han blir svarslös drar han nazist- och islamistkorten. Sedan försöker han citera ett par kyrkofäder men kan inte ens uttala deras namn korrekt. De nämns nog också i sionistmanualen.

Här kan ni lyssna på debatten: https://www.youtube.com/watch?v=gLkbwQq3Z5M&t

Ska man tolka den här debatten som att det inte finns några starka argument för kristen sionism (som egentligen är evangelikal sionism)?

Vad tycker ni andra om debatten? Vem hade de mest övertygande argumenten?
2026-06-12, 18:59
Medlem
Klandalfs avatar
Tråd finns
(FB) Gustav Kasselstrand vs Josef Barkenbom - Kristen sionism
2026-06-12, 19:21
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Fast det är ju en teologisk debatt, inte en politisk debatt.
Här du kollat på debatten?
Det är både inslag av teologi och geopolitik.
2026-06-12, 19:24
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Fast det är ju en teologisk debatt, inte en politisk debatt.

Vi behöver inte två trådar om samma debatt, du tillför inget nytt med ditt inlägg som inte ryms i den befintliga tråden
2026-06-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Vi behöver inte två trådar om samma debatt, du tillför inget nytt med ditt inlägg som inte ryms i den befintliga tråden

Då bör du yrka på att tråden flyttas till detta delforum. En teologisk debatt kan naturligtvis inte diskuteras i ett politiskt forum.
2026-06-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Här du kollat på debatten?
Det är både inslag av teologi och geopolitik.

Varför är då den andra tråden placerad i delforumet om inrikespolitik?
2026-06-12, 19:38
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Varför är då den andra tråden placerad i delforumet om inrikespolitik?
Det var inte jag som startade tråden så jag kan inte ge dig ett svar.
Moderatorerna får väl flytta tråden om den ligger fel?

Men debattens innehåll täcker både geopolitik och teologi, det var bara det jag ville säga.
2026-06-12, 22:13
Medlem
Citat:
Då bör du yrka på att tråden flyttas till detta delforum. En teologisk debatt kan naturligtvis inte diskuteras i ett politiskt forum.

Jag håller med dig och minns inte om jag svarat i den andra tråden, däremot vet jag att jag tyckte det var lite synd att frågeställningen var som den var samtidigt som tråden låg under inrikespolitik.

Precis som du tyckte jag Kasselstrand sopade mattan med Barkenbom och förutom att Barkenbom ständigt fipplar med mobilen är det svårt att inte misstänka att an läste ur någon manual.
2026-06-13, 10:42
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ska man tolka den här debatten som att det inte finns några starka argument för kristen sionism (som egentligen är evangelikal sionism)?

De enda argumenten är politiska, och således starkt påverkade av sionistisk sponsring.

Ordet du letar efter är dispensationalism, och är en modern politisk inriktning från 1800-talet. De största anhängarna i Sverige är SD/KD - Alice Teodorescu framförallt. Plymouthbröderna i Småland kanske är dispensationalister eftersom deras samfund var starkt påverkade av Darby.

Det är inte den historiska ståndpunkten hos något samfund innan 1800-talet. Kristna är Guds utvalda folk, oavsett bakgrund, eftersom de tagit emot Jesus lära i sitt hjärta.

Tycker man att judar fortfarande är de enda utvalda föreslår jag att man konverterar till judendom, för det är inte kristen lära.
Senast redigerad av Krappfiskarn 2026-06-13 kl. 10:45.
2026-06-14, 12:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Debatten betonar främst de politiska aspekterna med kristen sionism, inte primärt de teologiska.

Diskussionerna får därför tas vid här:

(FB) Debatt om kristen sionism - Gustav Kasselstrand (AfS) vs Josef Barkenbom (Riks)

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in