2026-06-16, 09:17
Medlem
Ett litet tips, xDrive-systemet är generellt robust, men kräver att däcken har jämnt slitage på alla fyra hjulen, vi brukar säga ca 2 mm skillnad och alltid bästa däcken fram. Risk för att fördelningslådan tar skada annars. 35k ish för reparation.
Citera
2026-06-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Hur ofta får du stenskott på panoramataket? Måste vara oerhört ovanligt.
En granne till mig fick stenskott på glastaket.
Ersattes varken av glasruteförsäkringen eller vagnskadedelen - gick heller inte på bilens garanti - bilen var minde än ett år gammal när det iträffade.
Fick punga ut med takbytet ur egen ficka.
Stod för några år sedan i ViBilägae om liknande fall.
Citera
2026-06-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Ett litet tips, xDrive-systemet är generellt robust, men kräver att däcken har jämnt slitage på alla fyra hjulen, vi brukar säga ca 2 mm skillnad och alltid bästa däcken fram. Risk för att fördelningslådan tar skada annars. 35k ish för reparation.
XDrive är egentligen inget riktigt 4x4-system som i Lada Niva, Land Rover, Mercedes G-Wagen eller Toyota LandCruiser.
Har flera gånger bevittnat xDrive-systemets oförmåga i snö.
Citera
2026-06-16, 14:32
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En granne till mig fick stenskott på glastaket.
Ersattes varken av glasruteförsäkringen eller vagnskadedelen - gick heller inte på bilens garanti - bilen var minde än ett år gammal när det iträffade.
Fick punga ut med takbytet ur egen ficka.
Stod för några år sedan i ViBilägae om liknande fall.
Då blev han ganska lurad. Finns ingen anledning varför vagnskadegarantin inte ska täcka det mot självrisken. Det är ju liksom hela syftet med vagnskadegarantin. Vilken bil? Kia?
Citera
2026-06-16, 20:04
Medlem
Barnliks avatar
Tror jag överger 520:n. Ringde förs.bolaget idag och kollade. De ville ha ca 3x så mycket pengar som jag betalar idag för motsvarande försäkring.

SÅ kul är det inte att köra en gammal långmilad 520 ifrån -18.

Nu har jag lyckats tråckla in mig på Skoda. Har provkört några Octavia laddhybrider av lite nyare årgång. Mycket bil för pengarna! Och redigt pigga när man trycker på så både bensinmotorn och elmotorn jobbar samtidigt. BMWn känns gubbig i jämförelse.

Clean förarhytt också. Med lite krom-delete och roliga hjul tänker jag att man nog kan få både sedanen OCH kombin att bli rätt elak i stuket.

Så det kanske blir en skoda i morgon? Vi får se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in