2026-06-12, 17:50
Medlem
Barnliks avatar
Letar ny - bättre beg - bil och har snöat in på denna. Gillar stuket.

Känns som att man får en rätt trevlig kärra för cirka kvartsmiljonen. Jag gillar inredningen, looken med sportpaketet-vad det nu heter, och jag gillar utseendet på själva bilen. Kombi eller sedan känns som det kvittar. Normalt sett föredrar jag sedan, men på just denna så är nästan kombin snyggare.

Har aldrig haft BMW så givetvis är jag nyfiken på om det finns något man ska se upp med. Både märket som helhet men också modellen. Ska man se upp med någon särskild årsmodell eller är det ett tryggt köp oavsett?

Jag tänker att under -18 går jag inte. Men är det nån skillnad på att köpa en -18 eller -21 osv? Ni fattar.

Diesel eller bensin kvittar. Manuell eller automatlåda kvittar.
Citera
2026-06-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnlik
Letar ny - bättre beg - bil och har snöat in på denna. Gillar stuket.

Känns som att man får en rätt trevlig kärra för cirka kvartsmiljonen. Jag gillar inredningen, looken med sportpaketet-vad det nu heter, och jag gillar utseendet på själva bilen. Kombi eller sedan känns som det kvittar. Normalt sett föredrar jag sedan, men på just denna så är nästan kombin snyggare.

Har aldrig haft BMW så givetvis är jag nyfiken på om det finns något man ska se upp med. Både märket som helhet men också modellen. Ska man se upp med någon särskild årsmodell eller är det ett tryggt köp oavsett?

Jag tänker att under -18 går jag inte. Men är det nån skillnad på att köpa en -18 eller -21 osv? Ni fattar.

Diesel eller bensin kvittar. Manuell eller automatlåda kvittar.
Från 18 är bra. Uppdatering kom 17.
Typfel: bälgar till bakfjädring kan behöva bytas efter ~ 10’ mil. Egr-ventil ska ha bytts av BMW. Drivaxlar kan börja knäppa. Vissa ex får vibrationer vid ca 100kmh. Fyrhjulsdriften kan spöka. Kolla dessa detaljer.
I övrigt en skottsäker bil, är inne på min andra 520 touring. Superkomfort, låg förbrukning, skitsnygg.
Citera
2026-06-12, 19:22
Medlem
Barnliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbcoachen
Från 18 är bra. Uppdatering kom 17.
Typfel: bälgar till bakfjädring kan behöva bytas efter ~ 10’ mil. Egr-ventil ska ha bytts av BMW. Drivaxlar kan börja knäppa. Vissa ex får vibrationer vid ca 100kmh. Fyrhjulsdriften kan spöka. Kolla dessa detaljer.
I övrigt en skottsäker bil, är inne på min andra 520 touring. Superkomfort, låg förbrukning, skitsnygg.
Tack för infon. Jag ska lägga dessa saker på minnet när jag kollar vidare.

Jag har hittat en som jag gillar. Färgen, utrustning, hjul med mera - allt stämmer. Men det är en långmilare. Vilket gör mig tveksam.

Den har gått 20k mil. Förvisso full servicehistorik, men det känns lite sisådär att köpa en bil som gått så långt men vad vet jag. 20k kanske inte är så farligt? Det är en -18 diesel automat med extra allt. Fullsmetad.

Känns som att jag egentligen vill ha något lite nyare och som gått mindre mil.
Citera
2026-06-12, 22:12
Medlem
Citat:
Tack för infon. Jag ska lägga dessa saker på minnet när jag kollar vidare.

Jag har hittat en som jag gillar. Färgen, utrustning, hjul med mera - allt stämmer. Men det är en långmilare. Vilket gör mig tveksam.

Den har gått 20k mil. Förvisso full servicehistorik, men det känns lite sisådär att köpa en bil som gått så långt men vad vet jag. 20k kanske inte är så farligt? Det är en -18 diesel automat med extra allt. Fullsmetad.

Känns som att jag egentligen vill ha något lite nyare och som gått mindre mil.
om du kan välj en utan panoramatak ,
Citera
2026-06-13, 08:58
Medlem
Barnliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
om du kan välj en utan panoramatak ,
Ok. Är det strul med dom eller?

Har inte kikat på några som haft det.
Citera
2026-06-13, 15:32
Medlem
Citat:

när dom åldras så är dom känsliga för temperaturskilnader inne i bilen och yttertemp och kan spricka, vilket är en dyr historia plus att dom börjar läcka.
Citera
2026-06-14, 17:39
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:

Svindyrt när man får stenskott på taket...
Citera
2026-06-14, 17:54
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Svindyrt när man får stenskott på taket...
Det ingår i självskaderisken så det beror på vad din självskaderisk är. Borde inte bli mer än 5k.
Citera
2026-06-14, 18:03
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Det ingår i självskaderisken så det beror på vad din självskaderisk är. Borde inte bli mer än 5k.

Precis hur ofta tycker du det är kul att lägga ut 5k när det inte är ditt fel?
Citera
2026-06-14, 18:06
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Precis hur ofta tycker du det är kul att lägga ut 5k när det inte är ditt fel?
Hur ofta får du stenskott på panoramataket? Måste vara oerhört ovanligt.
Citera
2026-06-14, 18:07
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Hur ofta får du stenskott på panoramataket? Måste vara oerhört ovanligt.

Jag har inget sånt trams men enligt internet inte alls ovanligt.
Citera
2026-06-15, 17:11
Medlem
Barnliks avatar
Idag har jag provkört en. Väldigt trevlig att köra måste jag säga. Fin väghållning, bra komfort i stolen och trevliga reglage och rattar i kupén.

Tyvärr var detta exemplar jag var ute med inte den fräschaste, så det blev ingen affär idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in