2026-06-23, 16:38
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Vi kan börja med år 1988 då katalysatorn blev obligatorisk, tror det hette 88B på dessa nya bilar med lagstadgad katalysator,
Katalysator blev inte obligatorisk 1988.
I stället var så att alla biltillverkare kunde inte tillverka bilmotorer med emissioner som understeg vad som sattes som gräns.
DÅ kom den katalytiska reningen med lambdasond och hela elektroniska baletten.

Men det fanns bil-/motortillverkare som kunde tillverka motorer vars emissioner godkändes UTAN katalysator.

Världen kanske främsta motortillverkare - HONDA - behövde inte katalysator för att klara emissionerna.
Visserligen bara på en modell - Civic - med en viss motor.

Principen var att man medelst en femte ventil reglerade bränsle-/luftblandnngen optimalt för en fullständigare och renare förbränning.

Överlåter åt den eminente Dr Tinnitus att - om han så vill - närmare utveckla konstuktionen av Hondamotorn utan katalysator.
Citera
2026-06-24, 08:49
  #26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Katalysator blev inte obligatorisk 1988.
I stället var så att alla biltillverkare kunde inte tillverka bilmotorer med emissioner som understeg vad som sattes som gräns.
DÅ kom den katalytiska reningen med lambdasond och hela elektroniska baletten.

Men det fanns bil-/motortillverkare som kunde tillverka motorer vars emissioner godkändes UTAN katalysator.

Världen kanske främsta motortillverkare - HONDA - behövde inte katalysator för att klara emissionerna.
Visserligen bara på en modell - Civic - med en viss motor.

Principen var att man medelst en femte ventil reglerade bränsle-/luftblandnngen optimalt för en fullständigare och renare förbränning.

Överlåter åt den eminente Dr Tinnitus att - om han så vill - närmare utveckla konstuktionen av Hondamotorn utan katalysator.

Mja, det är CVCC du tänker på, och den var bra nog för att möta amerikanska avgaskrav på 70-talet utan kat. Den hade inte klarat kraven -88.

En annan kuriositet är att Honda tillverkade motorer med kat och förgasare ända in på 90-talet, som klarade kraven. Det tror jag ingen annan fixade.
Citera
2026-06-24, 21:48
  #27
Medlem
zoombos avatar
Länge tillbaka (60-talet och bakåt) skattades bilar i princip bara av sin vikt och man tog ingen hänsyn till vilket drivmedel den använde.
På den tiden var dieslar slöa och sega och även rätt mycket dyrare tror jag och det var mest långkörare som ägde dem. Mest MB och Peugeot som jag minns det.

De var ändå rätt snåla och när första bränslekrisen kom på 70-talet så började väl staten intressera sig för att dieselbilisterna kunde ha så så pass mycket billigare bränslekostnader per mil så man började trixa med skatter och annat och snart kom det en separat km-räknare i bilen som man skulle stämpla ett par ggr per år och skicka in.

På senare tid är det dock miljöklassningen som har bestämt största delen av skatten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in