2026-06-12, 05:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Möbler för flera tusen kronor slås sönder och hamnar i Lagan.
Dörrar sparkas in – och på golven ligger pizzakartonger, snusprillor och fimpar kvar.

För kaféägaren Fredrik Olsson i Värnamo har det blivit en dyster morgonrutin.

– Det är jättetråkigt, säger han.

Citat:
Runt 70 fall av skadegörelse under 10 års tid – och nu på senaste tiden har det eskalerat enligt Fredrik Olsson. I vissa perioder så är det varje vecka som antingen stolar eller bord kastas ner i Lagan eller blir sönderslagna.

Citat:
Fredrik Olsson är övertygad om att föräldrarna till de barn som syns i filmen känner till vad som pågår.

Vad vet ni mer om detta?
Hur kan de här missanpassade ungdomarna stoppas?

Video på vandalerna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/har-visar-cafeets-video-hur-unga-kastar-utemobler-i-lagan

https://www.tv4.se/artikel/IXxjWjWzVQ1NX9MOPW9os/ar-efter-ar-ungdomsgaeng-slar-soender-och-kastar-moebler-i-an
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-12 kl. 05:53.
Citera
2026-06-12, 06:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Den som förstör en stol ska Laga'n.
Citera
2026-06-12, 06:08
Medlem
Ichwills avatar
Importerat problem, skicka ut dom ifrån Sverige så är problemet löst.
Citera
2026-06-12, 06:11
Medlem
Ganonitos avatar
Fredrik är synnerligen naiv som tror att adidasriddarna skulle be om ursäkt och klättra ner i ån och hämta möblerna och/eller att deras föräldrar skulle bry sig. Den typen av uteservering som Fredrik har funkar inte i det nya Sverige.
Citera
2026-06-12, 06:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Importerat problem, skicka ut dom ifrån Sverige så är problemet löst.

Titta på filmklippet så tycker iallafall jag det ser ut som svenska ungdomar i jeans och tshirt. Blev förvånad jag också.

Säg till vad du tycker det ser ut som.
Citera
2026-06-12, 06:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Titta på filmklippet så tycker iallafall jag det ser ut som svenska ungdomar i jeans och tshirt. Blev förvånad jag också.

Åtminstone två av de första som lämnar platsen och börjar gå därifrån tycker jag ser misstänkt svarthåriga ut. Men det kan vara blandade etniciteter i gänget, absolut.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-12 kl. 06:20.
Citera
2026-06-12, 06:17
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Ansiktena är blurrade, det är ett tecken på att det är blatteungar.
Svt och Tv4 vill ju skydda sina gullegrisar till varje pris.
Citera
2026-06-12, 06:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Åtminstone de två första som lämnar platsen och börjar gå därifrån tycker jag ser misstänkt svarthåriga ut. Men det kan vara blandade etniciteter i gänget, absolut.

Nu finns det mörkhåriga svenskar också ska tilläggas. Jeans och tshirt är inte lika vanligt på adidasriddarna men som du säger, kan vara ett blandat klientel.
Vill man ta fast dessa skitungar vare sig de är invandrare eller svenskar så fattar jag inte varför man alltid blurrar bilderna. Låt svenska folket hjälpa polisen så skulle dessa brott vara lösta på nolltid.
Citera
2026-06-12, 06:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Runt 70 fall av skadegörelse under 10 års tid. Då borde väl polisen vara lite mer på tårna kan man tycka. Eller? Är konstaplarna handlingsförlamade i Värnamo?
Citera
2026-06-12, 06:28
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Runt 70 fall av skadegörelse under 10 års tid. Då borde väl polisen vara lite mer på tårna kan man tycka. Eller? Är konstaplarna handlingsförlamade i Värnamo?
Snälla, det var flera år sen polisen slutade bry sig om ”vardagsbrott” som skadegörelse, stöld och sånt.
Citera
2026-06-12, 06:47
Medlem
Bandriljaers avatar
På andra orter samlar restaurangägarna ihop och låser fast sina möbler när det är stängt. Varför kan dom inte göra det i Värnamo?
Citera
2026-06-12, 06:55
Medlem
Varför inte bjuda på gratis pizza?
Det är billigare än att få möblerna förstörda.

Samtidigt var det ju det här alla ville ha.
Andras kulturer. Varför inte njuta av det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in