2026-06-12, 03:25
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Eskilstunabon Magnus Ramquist åker till USA för att se VM-matchen Sverige–Japan på plats.

Biljetten kostar 10 000 kronor, men han och vännerna har planerat resan i två år.

Ramquist såg även VM 1994 när Sverige tog brons och kallar resan för fotbollsnördarnas dröm.

Vad betalade du för din VM-biljett? Vilket maxpris skulle du kunna tänka dig att betala?

Hoppas vi kan få in några svar från svenska fans som är på plats over there.


https://www.sverigesradio.se/artikel/10-000-kronor-for-att-se-sverige-japan-i-fotbolls-vm
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-12 kl. 03:34.
Citera
2026-06-12, 03:39
  #2
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Svenskar fick VM-biljetter för 600 kronor – trots kritik mot priserna

500 svenskar har fått biljetter till Sveriges matcher för 600 kronor genom Svenska Fotbollförbundets lojalitetsprogram.

– Folk tror ju knappt på det faktiskt och man läser ju också överallt att det är helt otroligt dyrt att åka på det, säger supportern Emil Hermansson.

https://www.tv4.se/artikel/10FfyLmkyjzHjxGALJSWgn/svenskar-fick-vm-biljetter-foer-600-kronor-trots-kritik-mot-priserna
Citera
2026-06-12, 05:07
  #3
Medlem
Madagascars avatar
10 000 eller 600... Känns som två extremer. Vad är medianpriset ca?

Det verkar vara många tomma platser nu matchen Tjeckien - Sydkorea, vilket tyder på höga priser.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2026-06-12 kl. 05:22.
Citera
2026-06-12, 05:12
  #4
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är dyrt att resa till USA, om biljettpriset är 1000 eller 10 000kr är knappast avgörande för priset som helhet. Sen att man idiotförklarar sig för resten av livet om man åker på Trumps sportswashing event är en annan sak. Som att ha åkt på OS i Berlin 1936. Dom idioterna som gjorde det höll nog tyst om det i efterhand.
Citera
2026-06-12, 05:25
  #5
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är dyrt att resa till USA, om biljettpriset är 1000 eller 10 000kr är knappast avgörande för priset som helhet. Sen att man idiotförklarar sig för resten av livet om man åker på Trumps sportswashing event är en annan sak. Som att ha åkt på OS i Berlin 1936. Dom idioterna som gjorde det höll nog tyst om det i efterhand.
Sant. Men jag undrade om priset just eftersom det är så många platser lediga nu Tjeckien-Sydkorea. Matchen går i Guadalajara. I Mexico är man generellt fotbollsintresserad så det måste vara priset som är för högt. Men vad kostar det?
Citera
2026-06-12, 05:32
  #6
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Men jag undrade om priset just eftersom det är så många platser lediga nu Tjeckien-Sydkorea. Matchen går i Guadalajara. I Mexico är man generellt fotbollsintresserad så det måste vara priset som är för högt. Men vad kostar det?
Guadalajara är värsta knarkkartellen med dödsskjutningar hela tiden. Det kan inte finnas så många som riskerar livet och åker dit. Dom hade ju kunnat välja lite säkrare orter att spela på.
Citera
2026-06-12, 05:35
  #7
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Guadalajara är värsta knarkkartellen med dödsskjutningar hela tiden. Det kan inte finnas så många som riskerar livet och åker dit. Dom hade ju kunnat välja lite säkrare orter att spela på.
Kanske... men det bor 1+ miljon i Gaudalajara. Klart de kan fylla stadion om priset är rimligt.

Det verkar inte finnas någon här som vet vad biljetterna kostar. Ska googla :-)
Citera
2026-06-12, 05:42
  #8
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Men jag undrade om priset just eftersom det är så många platser lediga nu Tjeckien-Sydkorea. Matchen går i Guadalajara. I Mexico är man generellt fotbollsintresserad så det måste vara priset som är för högt. Men vad kostar det?
För två dagar sedan var det lägsta priset för pågående match Tjeckien-Sydkorea i Guadalajara, 463 dollar.

Svindyrt. Vafan... då är det ju klart att det blir drivor med tomma platser.

Så satans gniden och korrupt den där Indantino.

https://eu.usatoday.com/story/shopping/sports/tickets/2026/06/09/south-korea-czechia-world-cup-tickets-how-to-buy/90410117007/
Citera
2026-06-12, 06:17
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Efter att man köpt en biljett för dyra pengar så kostar ölen runt 180kr och vill man bara ha vatten i den starka värmen så kostade en liten flaska 70kr.
Citera
2026-06-12, 08:20
  #10
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Efter att man köpt en biljett för dyra pengar så kostar ölen runt 180kr och vill man bara ha vatten i den starka värmen så kostade en liten flaska 70kr.
De skyller mycket av de stegrande priserna på avgifter till lokal säkerhet och t ex sjukvårdsberedskap mot värmen inkl kylda bussar att återhämta sig i för överhettad publik.

För återsålda biljetter så skall både säljare och köpare betala 15% vardera i "hanteringsavgift".

Att fylla arenorna för optimal sportswashing var nog smidigare på första VM i Europa 1934.
Italienarna och Benito Mussolini var nog nöjda fram till finalen där Tjeckoslovakien var nära, vinna över hemmanationen i 16 nationers turneringen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1934_FIFA_World_Cup?wprov=sfla1
Citera
2026-06-12, 08:40
  #11
Medlem
Kul om kapitalismens interna motstridigheter gör att detta VM i praxis blir mer bojkottat än Kinas.
Citera
2026-06-12, 10:07
  #12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De skyller mycket av de stegrande priserna på avgifter till lokal säkerhet och t ex sjukvårdsberedskap mot värmen inkl kylda bussar att återhämta sig i för överhettad publik.

För återsålda biljetter så skall både säljare och köpare betala 15% vardera i "hanteringsavgift".

Att fylla arenorna för optimal sportswashing var nog smidigare på första VM i Europa 1934.
Italienarna och Benito Mussolini var nog nöjda fram till finalen där Tjeckoslovakien var nära, vinna över hemmanationen i 16 nationers turneringen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1934_FIFA_World_Cup?wprov=sfla1

Tar man sen också 70 kr för en liten flaska vatten så kommer det säkerligen behövas mer sjukvårdspersonal i värmen så är ett jävligt idiotiskt upplägg skulle jag säga.
Men vad gör man inte för pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in