2026-06-12, 00:00
  #1
Medlem
Jag fick hem en SCB enkät som bland annat frågade hur varmt inställd jag är till transpersoner, samer ,svarta, romer, homosexuella, osv.

Väldig massa frågor.

Jag anser inte man kan generalisera folk på det sättet. Kan nämnas att jag bor i Skåne och aldrig träffat en same, hur kan jag ha någon åsikt om hur de är? Hur fan ska jag ta ställning till om huruvida jag skulle vilja bo granne med en same??

Men till min fråga. Det känns å ena sidan lite kul att svara att jag hatar typ homosexuella, "invandrare" (som om de är en homogen grupp), muslimer osv. Men å andra sidan, om många svarar som mig leder det säkert till ännu mer propaganda i medier , skolor, från politiker. Vi måste bekämpa rasism bla bla.

Har ni någon åsikt hur man bäst ska svara?

Jag kan citera frågorna vid intresse. Det var som sagt rätt många.

Det är lite kul för det känns verkligen som att staten vill undersöka "wrong-think". Alla frågor känns som att de har ett "rätt" svar. Är man vänster kommer man förstås ange 100 av 100 möjliga på hur varmt inställd man är till såväl muslimer, som transpersoner och romer. Det känns ju därför mest som ett larvigt spel, eller vad tycker ni?
Citera
2026-06-12, 16:32
  #2
Medlem
Queutards avatar
Svara ärligt. Sedan skriver du i kommentarsfältet att det heter negrer, zigenare, snönegrer, bögar och perversa.
Citera
2026-06-12, 18:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Svara ärligt. Sedan skriver du i kommentarsfältet att det heter negrer, zigenare, snönegrer, bögar och perversa.

Det finns inget kommentarsfält.
Citera
2026-06-12, 19:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har ni någon åsikt hur man bäst ska svara?

Jag kan citera frågorna vid intresse. Det var som sagt rätt många.

Det är lite kul för det känns verkligen som att staten vill undersöka "wrong-think". Alla frågor känns som att de har ett "rätt" svar. Är man vänster kommer man förstås ange 100 av 100 möjliga på hur varmt inställd man är till såväl muslimer, som transpersoner och romer. Det känns ju därför mest som ett larvigt spel, eller vad tycker ni?

Det finns inte rätt eller fel svar på enkäter, det är ditt svar de är intresserade av. Men de kan inte tvinga dig till att svara på den, däremot får du räkna med att få en (eller flera?) påminnelser om du inte svarar.
Citera
2026-06-12, 19:42
  #5
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag fick hem en SCB enkät som bland annat frågade hur varmt inställd jag är till transpersoner, samer ,svarta, romer, homosexuella, osv.

Väldig massa frågor..

Jag anser inte man kan generalisera folk på det sättet. Kan nämnas att jag bor i Skåne och aldrig träffat en same, hur kan jag ha någon åsikt om hur de är? Hur fan ska jag ta ställning till om huruvida jag skulle vilja bo granne med en same??

Men till min fråga. Det känns å ena sidan lite kul att svara att jag hatar typ homosexuella, "invandrare" (som om de är en homogen grupp), muslimer osv. Men å andra sidan, om många svarar som mig leder det säkert till ännu mer propaganda i medier , skolor, från politiker. Vi måste bekämpa rasism bla bla.

Har ni någon åsikt hur man bäst ska svara?

Jag kan citera frågorna vid intresse. Det var som sagt rätt många.

Det är lite kul för det känns verkligen som att staten vill undersöka "wrong-think". Alla frågor känns som att de har ett "rätt" svar. Är man vänster kommer man förstås ange 100 av 100 möjliga på hur varmt inställd man är till såväl muslimer, som transpersoner och romer. Det känns ju därför mest som ett larvigt spel, eller vad tycker ni?

Brukar finnas ett val "ingen åsikt" "vet inte" eller liknande.. Använd den?

För övrigt är det väl bara DU som vet vad du tycker? Hur tänker du när du frågar Flashback om hjälp?

Ignorera den enkäten säger jag. Du är för dum i huvet för att svara och SCB borde sortera bort Dig från kommande enkäter.
Citera
2026-06-21, 16:58
  #6
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Passa dig för att svara gentemot vad vänstern tycker. Socialdemokraterna hade och har säkert kvar ättlingar till IB anställda runt om bland myndigheter och företag. Om du tycker för mycket fel så riskerar du att bli svartlistad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in