2026-06-11, 22:14
  #1
Avslutad
Närmat mig ett antal privata säljare sista tiden och stött på en del märkligheter: ovilja att uppge registreringsnummer då de fotar så att reg. nummer inte syns. Skick på elektronik, servicebok, kamremsbyte, begynnande skador, skick på AC osv. Ja det fortsätter, det är flummigt och vagt och därför backar jag tidigt. Men det här är en ny upplevelse för mig. Köpte man en bil för 10-20 år sedan var det rätt öppna kort. Oftast. Nu är det mer regel än undantag att det är skumt och vagt. Fenomenet (eller regeln) uppträder oftast på Marketplace men även på Blocket. Finns det utrymme att tråda för icke transparenta privatsäljare på vårt ärade Flashback. Jag skulle välkomna det om det inte redan finns?
Citera
2026-06-12, 09:37
  #2
Medlem
Vilken märklig idé. Du tycker alltså att privata bilsäljare är för vaga och lösningen är att Flashback ska bli någon sorts offentlig skampåle för privatpersoner?

Nej, man får inte hänga ut privatpersoner för att de inte svarar på frågor på det sätt du önskar. Att någon är dålig på att sälja bil, inte kan sin servicehistorik eller inte vill dela registreringsnummer med främlingar på internet är inte samma sak som att personen ska exponeras i en tråd.

Gillar du inte svaren eller annonsen är lösningen ganska avancerad: köp inte bilen.
Citera
2026-06-12, 13:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cudaboy
Närmat mig ett antal privata säljare sista tiden och stött på en del märkligheter: ovilja att uppge registreringsnummer då de fotar så att reg. nummer inte syns. Skick på elektronik, servicebok, kamremsbyte, begynnande skador, skick på AC osv. Ja det fortsätter, det är flummigt och vagt och därför backar jag tidigt. Men det här är en ny upplevelse för mig. Köpte man en bil för 10-20 år sedan var det rätt öppna kort. Oftast. Nu är det mer regel än undantag att det är skumt och vagt. Fenomenet (eller regeln) uppträder oftast på Marketplace men även på Blocket. Finns det utrymme att tråda för icke transparenta privatsäljare på vårt ärade Flashback. Jag skulle välkomna det om det inte redan finns?
Vägrar en säljare att uppge regnr blir han diskad direkt.
Men att begära att säljaren ska uppge begynnande skador är väl lite väl magstarkt!
Att hänga ut säljare man anser inte uppger vissa saker faller väl på sin egen orimlighet?

Felaktig annonser på Blocket är det gott om.
Blocket har vissa förval av texten på annonser för en del bilmärken.

Har kontaktat säljare av t ex Lada Niva där det som standard uppges både ABS och AC trots att det inte finns på äldre modeller.

En annan "Blocketavvikelse" från sanningen är att ALLA Jeep Wrangler, oavsett årsmodell, begåvas med V6-moor, fast det inte kom förens 2007 år modeller.
Citera
2026-06-12, 17:11
  #4
Medlem
zoombos avatar
10-20 år sen? Såna har funnits så länge det existerat bilar och redan när jag fick körkort så förekom det sånt; fusklagningar, har-aldrig-sett-eller-hört-det-förut trots att en blind höna eller halvdöv 85-åring lätt kunde se eller höra felet man hittat, påskyndande av affären "det är många som hört av sig så du måste snabba på med beslutet", påståenden om utrustning eller funktioner som uppenbarligen inte finns eller fungerar osv.

Sen har jag fått den uppfattningen att icke skidåkande svenskar är mer förekommande när det gäller att använda dessa metoder. Har t o m besökt bilaffärer där man kört med dessa trick.

Men blurrar man eller döljer skylten eller inte ens vill uppge regnumret ligger en hund begraven så dessa går fetbort, likaså bilar som bytt ägare flera gånger på några veckor eller att nuvarande ägare bara ägt den en vecka.
Jag brukar göra så här om jag ändå vill kolla: sök personen på Ratsit. Hittar du hen; kolla vilka fordon hen äger. Klicka på fordonet under "Visa information" så kommer regnumret upp genom biluppgifter.se
Citera
2026-06-21, 15:55
  #5
Medlem
Rekordet på lurendrejeri var firman som sålde en Borgvard Isabella till en annan bilhandlare en smällkall februaridag för några decennier sedan.
Sidobalkarna "trösklarna" hade byggts upp av snö och is - som naturligtvis tinade bort garagevärmen.

Annars är det inte ovanligt att "bygga nya trösklar" av betong eller fogskum.

För ett antal decennier sedan sålde en kommun ut sina 3 Land Rover SII till högstbjudande p g a a de var "slut" i det mesta - bl a styrleder - och därför obesiktade.
En "kunnig" och erfaren bilhandlare "smorde" styrlederna med Plastic Padding medelst spruta för chassiefett och fick igenom alla 3 bilarna genom ASB:s nålsöga.
Citera
2026-06-21, 16:01
  #6
Medlem
En annan typ av skojare är de som till sin begagnade bil köper en kamremssats.
Men "ångrar" sig - efter att man pillat ut dekalen man fyller i efter kamremsbyte - och lämnar tillbaka kamremsatsen.
Har hört detta av Mekonomenanställd.
Höjer ju priset avsevärt på en bil vars kamrem löper i olja.
Citera
2026-06-21, 23:38
  #7
Medlem
Hva er den beste nettsiden for å selge min gamle Volkswagen Golf?
Gustav
Citera
Igår, 15:06
  #8
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Gustavus
Hva er den beste nettsiden for å selge min gamle Volkswagen Golf?
Gustav

Det är inte detta denna tråd handlar om så vill du försöka få svar på det får du skapa en egen tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in