2026-06-11, 21:58
Medlem
Hur kan jag förbättra min ekonomi?
Har ni några tips om hur man lätt kan lura sin hjärna till att spara pengar istället för att spendera de?
I dagsläge hinner jag inte med ett jobb vid sidan om studierna, men finns det några enkla side hustles som lönar sig?
Senast redigerad av rosemaryandthyme 2026-06-11 kl. 22:11.
Citera
2026-06-11, 22:00
Medlem
Billån 5 år? Du är bortom räddning
Citera
2026-06-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosemaryandthyme
Jasså? Förklara gärna.
Billånet är ju som sagt inte problemet här, min tedens att impulshandla är ju ett betydligt större problem...

Gissar att bilen var impuls också
Citera
2026-06-11, 22:08
Medlem
Mitt råd är att köpa fonder.

Lägg pengar du inte vill röra i Avanza Global. Pengarna är smått låsta då det tar några dagar för att få pengarna om du säljer. Då får du en lagom spärr.

Tanken är att du inte ska sälja givetvis.
Senast redigerad av Toden 2026-06-11 kl. 22:10.
Citera
2026-06-11, 22:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har inte världens sämsta ekonomi, men det blir rätt så tajt ibland.
Bor i en lägenhet med ok hyra, har ett billån, som jag har 2 av 5 år kvar på, men inga andra lån. Just nu lever jag på CSN och kommer att göra det minst ett år till. Lite sparpengar finns, men mycket av det har jag faktiskt behövd använda vid olika tillfällen under tiden jag har pluggat...
Nu till min fråga: Hur kan jag förbättra min ekonomi?
Har ni några tips om hur man lätt kan lura sin hjärna till att spara pengar istället för att spendera de?
I dagsläge hinner jag inte med ett jobb vid sidan om, men finns det några enkla side hustles som lönar sig?
Sälj bilen, skaffa ett helgjobb och börja spara.
Citera
2026-06-11, 22:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jasså? Förklara gärna.
Billånet är ju som sagt inte problemet här, min tedens att impulshandla är ju ett betydligt större problem...
Sluta med impulshandlingen då! Billånet var det korkade som stack ut i trådstarten.
Handla mat på Lidl/Willys. Sluta rök, snusa, dricka alkohol, läsk, energidryck. Sluta med godis, snacks och fika. Laga maten från grunden. Köp inga kläder, elektronikprylar innan något går sönder.

Du skrev inte vad du impulshandlar. Billån är korkat, extremt korkat om man är student!
Citera
2026-06-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sälj bilen, skaffa ett helgjobb och börja spara.

Älskar att jag skrev att jag inte hinner med ett jobb och det är förslag nummer 2 lol
Citera
2026-06-11, 22:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Älskar att jag skrev att jag inte hinner med ett jobb och det är förslag nummer 2 lol
Så du vill spara pengar utan att jobba för det? Ja, då får du kanske hitta en sugardaddy i sådana fall.

Lycka till, stumpan.
Citera
2026-06-11, 22:12
Medlem
Du får göra det till en "sport" att se kapitalet växa, behövs disciplin och vilja/intresse.
Citera
2026-06-11, 22:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja med att skriv upp inkomster och utgifter varje månad så är det mycket enklare att hjälpa TS.

Räkna upp senaste tre månaderna så kan vi snabbt se vad som behöver strykas, vad du måste ha och vad som faktiskt är helt onödiga köp.

Angående bilen, måste du ha bil för att komma till skolan? Om nej så sälj den och du får helt enkelt leva utan tills du hittar ett jobb och har råd med bil.
Citera
2026-06-11, 22:18
Medlem
quts avatar
[quote=Toden|95170605]
Gissar att bilen var impuls också
Citera
2026-06-11, 22:21
Medlem
quts avatar
Citat:
Hur kan jag förbättra min ekonomi?
I dagsläge hinner jag inte med ett jobb vid sidan om studierna, men finns det några enkla side hustles som lönar sig?
Kolla på Lyxfällan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in