2026-06-11, 19:21
Medlem
Halvkänner en kille som verkar rätt obrydd i det stora hela och han kör en Opel från början 90 tal. På bakrutan sitter en dekal Opel ett sätt att ha det bra! Han är medelålders men rätt chill.
I övrigt ser jag minst 80 procent av förarna i Opel är pensionärer och = vitt hår och går långsamt.

Ja är Opel ett sätt att ha det bra?
Varför väljer man att köpa Opel?
Citera
2026-06-11, 19:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
För att många tycker om de gamla bilarna! Köp en Opel bli belåten se naturen genom plåten!
Citera
2026-06-11, 19:28
Medlem
Finns det ens opelåterförsäljare kvar i sverige? Min första bil på 90-talet va en opel amason, vilken pärla.
EDIT: Det va en Rekord
Senast redigerad av Bib-bo 2026-06-11 kl. 19:30.
Citera
2026-06-11, 19:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är nog mest gamla biltjyvar från 80-talet som åker opel av gammal vana. Och kanske några saabstollar som såg opel som ett nytt alternativ när saab gick i konken eftersom opel då var halvsaab(de flesta köpte dock passat).
Citera
2026-06-11, 19:47
Medlem
Baalzamons avatar
I min barndom var opel en av de vanligaste bilarna men deras riktigt dåliga modeller under åttiotalet och in på nittiotalet tror jag de flesta tröttnade. Och jag tror att deras gamla kundunderlag till stor del var de som gick över till Hyundai och Kia när de bilarna dök upp
Citera
2026-06-11, 20:01
Medlem
Min första bil var en Opel. Läkte olja som fan. Höll ett år innan motorn skar sig.
Men fick den också för 2000kr med vetskapen om att den snart ska gå i graven.
Kul så länge de vara!
Citera
2026-06-11, 20:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har haft kadett, ett par vectror och en astra och i det stora hela varit nöjd med alla dessa bilar.
Klart det fanns bättre bilar men de passade mig just då.

Nu är det väldigt sällan man ens ser en opel på vägarna. Blev nästan chockad i veckan när jag såg en omega stå på en parkering och den var inte så värst rostig😁
Citera
2026-06-11, 20:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Ja! Kör man Opel är man glad eftersom man skiter i status och vad andra tycker om en.
Man köper Opel för att man skall från A till B och det inte skall kosta för mycket men ändå vara hyfsad bekväm medans man gör det.
Har haft 5 Oplar, helt ok bilar, bättre än många av sina konkurrenter.
Citera
2026-06-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Ja är Opel ett sätt att ha det bra?
Varför väljer man att köpa Opel?

De två Opel jag hade på 80/90-talen var det, trots att de var nya, bara problem med. Den första gick kamkedjan sönder på efter ett halvår. Den andra hade elektroniska problem, åkte man till stormarknaden var man inte säker på att man kunde ta sig hem. Efter verkstadsbesök tog den sig till rondellen, innan den dog igen. Skulle aldrig köpa Opel igen.
Citera
2026-06-11, 21:35
Medlem
Vad Opel betyder för folk idag, vågar jag inte uttala mig om. Men historiskt kan jag förstå sloganen som nämns i rubriken. Allt från skruttiga små shoppingkärror till vräkiga lyxåk, med mäktiga GM i ryggen, så har de ju nått en väldigt bred köpskara och det under en väldigt lång tid.
Så nog har en massa människor haft det relativt bra med en Opel!
Citera
2026-06-12, 00:12
Medlem
NewDawnFadess avatar
Har haft många olika bilmärken genom åren – Ford, Jaguar, Volvo, Nissan mfl. Min första var en Opel Rekord från 1967, som jag köpte för 1700:- och sålde för 1900:-. Den fungerade utmärkt, även om jag fick byta lite smådelar då och då.

Sedan 2016 har jag en Opel Astra K, som jag köpte ny för 160000:-. Var lite trassel i början, som garantin tog hand om. Sedan dess, 11000 mil senare, har den fungerat perfekt. Ingen skrytbil, men den är riktigt pigg och fin att köra och den tar mig dit jag ska. En av de bästa bilarna jag har ägt, faktiskt.
Citera
2026-06-12, 01:20
Medlem
Har haft 3 Oplar, eller kanske det är 4...
Bra bilar, speciellt motorerna och att drog de förhållandevis lite bensin.

Dessa var bilar runt 90talet.
Inget fel med dessa mer än att de rostade friskt.

Men bara några år senare kom de med galvaniserade karosser och rostproblemen är nu inte värre än hos andra bilmärken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in