2026-06-11, 15:28
Medlem
Hej.
Har haft stroke(s) i 3 omgångar. Första för 19 år sedan, sen en som de inte kan datera exakt. Sen den senaste, som inföll för c:a 1 år sedan.
Har mått väldigt dåligt fysiskt av den senaste, yrsel, väldigt svag i kropp, kondition obefintlig,vänstra armen känns inte som min egen osv.

Bad neurologen om en icd kod för 8 månader sedan, ungefär.
Idag fick jag ”Ursäkta för sent svar, jag lägger in koden Z867C Cerebral insult i din journal.”
Känns förnedrande och jättekonstigt.
Inga bestående men skall diagnosen betyda.
Jag är ju inte samma människa längre. Hur kan hon sätta en sån diagnos på mig enbart på magnetröntgens bilder?
Nån som har erfarenhet av liknande situationer?

Mvh Gubbe
Citera
2026-06-11, 15:55
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Inga erfarenheter. Men har en tanke. Kan det inte vara så "enkelt" som att stroken var i en sådan del av hjärnan att man bedömer det på det sättet som neurologen gjorde? Att just det området inte brukar kopplas till några särskilda funktioner tänker jag. Därav diagnosen.
Citera
2026-06-11, 19:22
Medlem
Blir det nåt i framtiden kommer du vara mycket tacksam för det. Om du är mår bra och känner dig frisk så gör väl inte en journalanteckning något ont. Lev ditt liv som vanligt. Ingen kan inte se dina jornalanteckningar.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-06-11 kl. 19:24.
Citera
2026-06-11, 19:36
Avstängd
Läkaren kan ha tolkat din datortomografi som att förändringarna är övergående, och dina nuvarande symtom kommer att försvinna med tiden. Min man var i en liknande situation, och det tog tid innan han han blev bättre. Får du någon hjälp av sjukgymnast?
Senast redigerad av Newton555 2026-06-11 kl. 19:47.
Citera
2026-06-12, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Läkaren kan ha tolkat din datortomografi som att förändringarna är övergående, och dina nuvarande symtom kommer att försvinna med tiden. Min man var i en liknande situation, och det tog tid innan han han blev bättre. Får du någon hjälp av sjukgymnast?

Så kan det ju faktiskt vara.

Känns som om det kommer vara så här livet ut dock, men det behöver inte vara så då alltså.
Hur lång tid tog det för din man att bl bättre?

Ja, har både sjukgymnast och arbetsterapeut, men märker inga förbättringar.
Citera
2026-06-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
Hej.
Har haft stroke(s) i 3 omgångar. Första för 19 år sedan, sen en som de inte kan datera exakt. Sen den senaste, som inföll för c:a 1 år sedan.
Har mått väldigt dåligt fysiskt av den senaste, yrsel, väldigt svag i kropp, kondition obefintlig,vänstra armen känns inte som min egen osv.

Bad neurologen om en icd kod för 8 månader sedan, ungefär.
Idag fick jag ”Ursäkta för sent svar, jag lägger in koden Z867C Cerebral insult i din journal.”
Känns förnedrande och jättekonstigt.
Inga bestående men skall diagnosen betyda.
Jag är ju inte samma människa längre. Hur kan hon sätta en sån diagnos på mig enbart på magnetröntgens bilder?
Nån som har erfarenhet av liknande situationer?

Mvh Gubbe

Sökte du vård för senaste stroken för ett år sedan eller vad hände?
Citera
2026-06-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinfeldt
Sökte du vård för senaste stroken för ett år sedan eller vad hände?

Var hemma sjukskriven för att ha opererat njuren. Blev dålig och svimmade hemma. Trodde att det var efterdyningar av operation.
Blev sämre och sämre, sökte vård. De misstänkte hjärntumör, röntgade skallen och såg infarkter i stor och lillhjärnan och en hel del ärrvävnad. Svimmade för 12 månader sedan, sedan tog allt lite tid tills utredningen var klar och diagnos satt.
Citera
2026-06-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
Var hemma sjukskriven för att ha opererat njuren. Blev dålig och svimmade hemma. Trodde att det var efterdyningar av operation.
Blev sämre och sämre, sökte vård. De misstänkte hjärntumör, röntgade skallen och såg infarkter i stor och lillhjärnan och en hel del ärrvävnad. Svimmade för 12 månader sedan, sedan tog allt lite tid tills utredningen var klar och diagnos satt.

Borde det inte finnas åtskilliga diagnoskoder för stroke mm i alla de andra anteckningar som gjorts under din vårdtid och utredning? Brukar vara koder på varje anteckning
Citera
2026-06-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinfeldt
Borde det inte finnas åtskilliga diagnoskoder för stroke mm i alla de andra anteckningar som gjorts under din vårdtid och utredning? Brukar vara koder på varje anteckning

Det gjorde inte det inte, inga koder. Allt var väldigt slapphänt. Ingen information om hur jag skulle förvänta eller fortsätta mitt liv. Fick ta tag i det själv. Men det kanske är så för alla, blev bara väldans besviken på vården.
Tack för feedbacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in