Verksamhetschef för psykiatrin i Region Norrbotten, S*ra M*rkinhuhta (*=a), anställde sin egen sambo som biträdande verksamhetschef efter att ha själv deltagit i intervjuerna. Närmaste divisionschef kände till men agerade inte förrän det hela blev uppmärksammat i media.
Kritiken har varit stor. Regionen har därför utrett sig själva och kommit fram till att jävsfrågor är komplexa och att den aktuella chefen får fortsätta utan någon påföljd (iallafall vad som är känt i media) och deltar nu i en ny rekrytering för biträdande verksamhetschef-rollen.
Även HR-direktören har i ett meddelande på intranätet (som inte går att länka till) uttryckt sig i likartade floskler om att vi som medarbetare ska ta ansvar och blicka framåt just för att frågor om jäv kan vara svåra att navigera.
Samtliga underställda enhetschefer inom psykiatrin har som svar krävt att jävsutredningen görs om externt (men också försvarar chefen i fråga), vilket regiondirektören avböjt då man är nöjd med utredningen av sig själva. Min bild är att det finns ett stort missnöje även bland andra medarbetare i frågan som inte hörsammas, utan man försöker köra locket på.
- Är det en komplex jävsfråga (korruption?) att delta i rekryteringen av sin egen sambo och sedan anställa denna?
- Är det rimligt att en sådan chef får fortsätta med sitt uppdrag?
- Är det rimligt att en överordnad högt uppsatt divisionchef inte avkrävs ansvar om man känt till förfarandet utan att agera? Det måste ju antingen vara vänskapskorruption eller inkompetens?
https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/psykiatri/norrbotten-gor-om-rekrytering-efter-jav-chef-anstallde-sin-sambo/
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/region-norrbotten-gor-om-rekrytering-efter-jav/lyx1d37r
https://www.kuriren.nu/ledare/artikel/regionen-tar-fortfarande-inte-ansvar-for-javsskandalen/l610488j
https://via.tt.se/pressmeddelande/4402949/region-norrbotten-gor-om-rekrytering-tydliggor-nolltolerans-mot-jav
Kritiken har varit stor. Regionen har därför utrett sig själva och kommit fram till att jävsfrågor är komplexa och att den aktuella chefen får fortsätta utan någon påföljd (iallafall vad som är känt i media) och deltar nu i en ny rekrytering för biträdande verksamhetschef-rollen.
Även HR-direktören har i ett meddelande på intranätet (som inte går att länka till) uttryckt sig i likartade floskler om att vi som medarbetare ska ta ansvar och blicka framåt just för att frågor om jäv kan vara svåra att navigera.
Samtliga underställda enhetschefer inom psykiatrin har som svar krävt att jävsutredningen görs om externt (men också försvarar chefen i fråga), vilket regiondirektören avböjt då man är nöjd med utredningen av sig själva. Min bild är att det finns ett stort missnöje även bland andra medarbetare i frågan som inte hörsammas, utan man försöker köra locket på.
- Är det en komplex jävsfråga (korruption?) att delta i rekryteringen av sin egen sambo och sedan anställa denna?
- Är det rimligt att en sådan chef får fortsätta med sitt uppdrag?
- Är det rimligt att en överordnad högt uppsatt divisionchef inte avkrävs ansvar om man känt till förfarandet utan att agera? Det måste ju antingen vara vänskapskorruption eller inkompetens?
Citat:
Ursprungligen postat av pressmeddelande
Region Norrbotten kommer att göra om rekryteringen av biträdande verksamhetschef inom psykiatrin vid Sunderby sjukhus. Anledningen är att rekryteringsprocessen inte har levt upp till regionens egna regler om jäv.
Citat:
Ursprungligen postat av dagens medicin
Regionen betonar att beslutet att göra om rekryteringen inte handlar om den tillsatta personens kompetens eller lämplighet som chef. Regionen ska också påminna internt om de rutiner som finns för att säkerställa att rekryteringar görs korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av kuriren
Divisionschefen Marie Stenback kände till att Sara Markinhuhta var med i rekryteringen av sin egen sambo.
Ändå agerade ingen förrän Kuriren avslöjade nyheten.
– Vi är många som borde ha reagerat på det tidigare, inklusive jag själv, säger Stenback.
Ändå agerade ingen förrän Kuriren avslöjade nyheten.
– Vi är många som borde ha reagerat på det tidigare, inklusive jag själv, säger Stenback.
https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/psykiatri/norrbotten-gor-om-rekrytering-efter-jav-chef-anstallde-sin-sambo/
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/region-norrbotten-gor-om-rekrytering-efter-jav/lyx1d37r
https://www.kuriren.nu/ledare/artikel/regionen-tar-fortfarande-inte-ansvar-for-javsskandalen/l610488j
https://via.tt.se/pressmeddelande/4402949/region-norrbotten-gor-om-rekrytering-tydliggor-nolltolerans-mot-jav
__________________
Senast redigerad av Norrbottenkorrupt 2026-06-11 kl. 15:11.
Senast redigerad av Norrbottenkorrupt 2026-06-11 kl. 15:11.