2026-06-11, 13:24
  #1
Medlem
Varför är figurerna på svenska vägmärken (t.ex. Herr Gårman) alltid helt svarta siluetter?
Vem bestämde den designen och vad är tanken bakom att alla piktogram är helsvarta?
Exempel på skylt:


https://www.skyltcentralen.se/products/b3-1-overgangsstalle?_pos=1&_sid=207e513b6&_ss=r&_gl=1* 1maywo4*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwuanRBhBSEi wAY5y6V-0UxkHk7iqSzEk5qWBSEWbRX5C7hkPxA8QjC9-ICf29ZePafidRdhoCuUgQAvD_BwE&gbraid=0AAAAADcFhUHar Vv0So7CkQQ1kFkhf_Pkh
Citera
2026-06-11, 13:27
  #2
Medlem
Noetlovskijs avatar
För att det ska bli en tydlig kontrast, så klart.
Citera
2026-06-11, 13:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
För att det ska bli en tydlig kontrast, så klart.


sant, men varför inte tvärtom svart triangel och vit gubbe?
Citera
2026-06-11, 13:29
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
För att de ska synas bra!
Citera
2026-06-11, 13:29
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Vi vill inte ha färgglada skyltar i Sverige.
Citera
2026-06-11, 13:30
  #6
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ibland vill man bara gråta ..

Ja du TS .. Kan ju kolla om en röd gubbe mot röd bakgrund passar bättre.

I ärlighetens namn är du efterbliven eller är det sommarlov ?
Citera
2026-06-11, 13:30
  #7
Medlem
Riksreptilens avatar
Lättare att kompletteringsmåla om någon har busat med det gamla nöjet att skjuta prick med luftpistol ??
Citera
2026-06-11, 13:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vi vill inte ha färgglada skyltar i Sverige.


sant, och vitt e den dominerande färgen så nån har tänkt till när den skapades..
Citera
2026-06-11, 13:33
  #9
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen
sant, men varför inte tvärtom svart triangel och vit gubbe?

För att det vita reflekterar ljuset när man kör i mörkret och strålkastarna träffar skylten.

Hur bra tror du svart reflekterar ljus?
Citera
2026-06-11, 13:44
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen
sant, men varför inte tvärtom svart triangel och vit gubbe?

Det funkar inte vid mörker.
Citera
2026-06-11, 13:45
  #11
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen
sant, men varför inte tvärtom svart triangel och vit gubbe?
För att ljusa färger är ok-färger och mörka är inte-ok-färger. Exempel:

Övergångsställe - vägen på bilden är ljus (det är alltså inte en triangel utan en väg som sträcker sig bort i fjärran) för att du ska köra där men gubben är svart för att du inte ska köra på.
Hastighetsbegränsning - siffrorna är svarta för att du inte får köra fortare än så.
Påbudsskyltar - t.ex. en vit pil för att du ska köra åt det hållet.
osv.

Citera
2026-06-11, 13:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det funkar inte vid mörker.


sant..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in