2026-06-11, 13:13
  #1
Medlem
Citat:
Minst 60 barn har tvångsomhändertagits efter att vården misstänkt deras föräldrar för Münchhausen by proxy, enligt en granskning av Ekot.

Nu träder sex av de tidigare omhändertagna barnen, som i dag är vuxna, fram och berättar om smärtsam separation, isolering och att ingen lyssnat på dem.
I många av fallen återkommer namnen på två läkare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/familjer-splittrades-efter-misstanke-om-munchhausen-by-proxy-barnen-vi-ville-bara-hem

Jag tycker det låter extremt mycket med 60 tvångsomhändertagna barn pga Münchhausen by proxy… 18 barn har fått nya vårdnadshavare.

Det handlar alltså om 60+18 barn sedan 2012, det blir 6,5 barn diagnostiserade barn per år i genomsnitt.

Har det verkligen gått rätt till här eller är det läkare som väljer en enkel förklaring på sina patienter? Hur många av dessa är falsk positiva? Har vi ett problem i svensk sjukvård?
__________________
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-11 kl. 13:17.
Citera
2026-06-11, 13:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/familjer-splittrades-efter-misstanke-om-munchhausen-by-proxy-barnen-vi-ville-bara-hem

Jag tycker det låter extremt mycket med 60 tvångsomhändertagna barn pga Münchhausen by proxy…

Har det verkligen gått rätt till här eller är det läkare som väljer en enkel förklaring på sina patienter? Hur många av dessa är falsk positiva? Har vi ett problem i svensk sjukvård?
Det var ju ett fall där mamman hade brytt sig om sin son på akuten och läkaren tyckte det var märkligt och anmälde familjen och sonen familjehemplacerades i nästan ett år. Det är så det går till i Sverige dessvärre. Man kan undra varför de är så kåta på att omhänderta barn, är det någon form av högre korruption bakom och vad vill de egentligen med dessa barn?
Citera
2026-06-11, 13:51
  #3
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Det var ju ett fall där mamman hade brytt sig om sin son på akuten och läkaren tyckte det var märkligt och anmälde familjen och sonen familjehemplacerades i nästan ett år.

Haha det där låter verkligen som svensk vård, "va, vill du inte skicka hem din 5 åriga son som pissar blod med med lite alvedon? Vad är det för fel på dig?!" (markerar patienten som "besvärlig" och föräldern som munchousen by proxy).
Citera
2026-06-11, 15:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
. En politiskt inkorrekt grej är väl i sådana fall mammor som försöker få sin 5 åring att byta kön för att få uppmärksam på sociala medier.
Det är väl snarare vara en politiskt korrekt grej.
Citera
2026-06-11, 15:16
  #5
Medlem
stilichos avatar
Det placeras ju bortåt tiotusen barn i samhällsvård i Sverige varje år. Så de här fallen utgör mindre än en promille av alla omhändertagna barn. Med tanke på hur mycket knäppa omhändertaganden det görs varje år så låter den här siffran fullständigt normal (därmed inte sagt att det är bra).
Citera
2026-06-11, 17:09
  #6
Medlem
zombie-nations avatar
Från länken:


Citat:
Ekots genomgång visar att många av barnen varit svårt sjuka. De har haft ovanliga diagnoser, varit för tidigt födda, haft ätstörningar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Föräldrarna har ofta kämpat för mer vård – när vården börjat misstänka dem för att hålla barnen sjuka. 

Svensk vård klarar inga udda sjukdomar. Tänk då vilken skräck att barnet blir sjukt och alla säger att nej, just det viset ditt barn är sjukt på, finns inte. Passar inte med vanliga diagnoser.
Citera
2026-06-11, 17:48
  #7
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
I Socialistiska länder anses människorna som statens egendom som de kan göra vad de vill med, så detta förvånar mig inte.

Kommer bli ännu värre när de rödgröna får tillbaka makten i höst.
Citera
2026-06-11, 18:55
  #8
Medlem
Det verkar koka ner till två stycken läkare som är inblandade i en stor del av fallen.
Man kanske borde utreda dessa läkare för de verkar ha någon slags agenda.
Fängelsestraff borde utgå om det visar sig att de gjort det här för att jävlas med folk.
Finns det ingen vetenskapligt belägg för deras diagnos så skall de sättas i finkan/rättspsyk.
Citera
2026-06-16, 17:51
  #9
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Det var ju ett fall där mamman hade brytt sig om sin son på akuten och läkaren tyckte det var märkligt och anmälde familjen och sonen familjehemplacerades i nästan ett år. Det är så det går till i Sverige dessvärre. Man kan undra varför de är så kåta på att omhänderta barn, är det någon form av högre korruption bakom och vad vill de egentligen med dessa barn?
Fy fan! Jag har full förståelse varför folk är försiktiga med att skaffa barn i Sverige. Detta maktmissbruk hoppas jag kommer minskas med den nya lagen som sätts in nu i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in