Igår, 03:29
Medlem
Hej! Jag har en dröm om att tillverka en egen SLR. Jag är inspirerad av min vanliga go-to-kamera, Minolta X-300 med basic needs för dagligt foto.

Specifikationer: Objektiv 50mm, f1.7, bländarprio, Buld 1s-1/1000s, self timer, dedikerad knapp för dubbelexponering, osv

Räknar med att tillverkningen kan kosta en del, med linser, bländardiafragma, spegel, pentaprism, ingravering av märke och namn i metalkroppen osv. Har någon en kvalificerad estimering på kostnaden?
Citera
Igår, 07:07
Medlem
Vad ska ingå i "kostnaden"? Verktyg och maskiner, eller bara "färdiga komponenter, redo för montage"?
Om det är bara är färdiga komponenter, ska tiden räknas för framtagning av ritningar osv? För jag antar att du inte har kompletta ritningar på en fungerande kamera?
Eller ska komponenterna tas fram en-för-en baserat hur de behöver se ut med tanke på resten av delarna?

Eller ska kameran byggas av färdiga från-hyllan-komponenter?

Ska kameran vara digital eller analog?

edit: Här: https://www.imaging-resource.com/news/man-designs-and-builds-an-slr-from-scratch/
500h tog det för den här snubben. Bara att räkna på't: jag skulle tänka minst 1000kr/h för kvalificerad arbetskraft och vitt. Tror inte RUT och ROT gäller här.
Gör du saker själv, så kan du ju spara nån krona.
Senast redigerad av drKickass Igår kl. 07:14. Anledning: edit:
Citera
Igår, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad ska ingå i "kostnaden"? Verktyg och maskiner, eller bara "färdiga komponenter, redo för montage"?
Om det är bara är färdiga komponenter, ska tiden räknas för framtagning av ritningar osv? För jag antar att du inte har kompletta ritningar på en fungerande kamera?
Eller ska komponenterna tas fram en-för-en baserat hur de behöver se ut med tanke på resten av delarna?

Eller ska kameran byggas av färdiga från-hyllan-komponenter?

Ska kameran vara digital eller analog?

edit: Här: https://www.imaging-resource.com/news/man-designs-and-builds-an-slr-from-scratch/
500h tog det för den här snubben. Bara att räkna på't: jag skulle tänka minst 1000kr/h för kvalificerad arbetskraft och vitt. Tror inte RUT och ROT gäller här.
Gör du saker själv, så kan du ju spara nån krona.
Jag tänker antingen en helt fungerande fabriksny kamera. Redo att fota med!
Om vi säger att Canon tillverkar 10 000 kameror varje dag. Så vill jag bara ha en av dessa med min logga på. Vad kan en av fabrikerna begära för ett sådant önskemål? Vad är produktions kostnaderna för bara en kamera?
Kostar det må hände mindre att tillverka fler än bara 1?

Men mest hade jag velat montera den själv. Vad skulle det kosta att anlita en svetsare, en linsmakare/spegelmakare, en programerare/tekniker osv (vad mer behövs) för alla delar?
Citera
Igår, 07:52
Medlem
sommarlovs avatar
Ska du bara göra 1 st, kan du hitta på vad du vill.
Du vet vad man säger om en hobby?
"Tur att det bara är en hobby, annars hade jag inte haft råd".
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomSomnDrucken
Jag tänker antingen en helt fungerande fabriksny kamera. Redo att fota med!
Om vi säger att Canon tillverkar 10 000 kameror varje dag. Så vill jag bara ha en av dessa med min logga på. Vad kan en av fabrikerna begära för ett sådant önskemål? Vad är produktions kostnaderna för bara en kamera?
Kostar det må hände mindre att tillverka fler än bara 1?

Kostnaden för din enda är samma som för de 10000 givetvis. (Plus en kostnad som Canon skulle ta ut för att hantera just DIN kamera.)
Sen om de gör det eller ej? Tja. Med tillräckligt med pengar så. Bara Canon kan säga vad Canons pris för detta skulle vara.
Nästa alternativ är att hitta en som tillverkar OEM-kameror, dvs kameror för andra att sätta sitt varumärke på.
Men då kommer du in på nästa problem: är det NÅN som tillverkar SLR-kameror alls idag? Och om så, är det nån av DESSA som tillverkar analoga (som du verkar vara ute efter).
Jag tror att sista, och säkerligen förutsättningen innan den också, inte kan uppfyllas. Alltså måste kameran tillverkas av någon som normalt inte tillverkar kameror.
Vilket leder till:

Citat:
Men mest hade jag velat montera den själv. Vad skulle det kosta att anlita en svetsare, en linsmakare/spegelmakare, en programerare/tekniker osv (vad mer behövs) för alla delar?

Det kostar vad de (och du) tycker att de är värda per timme. Räkna med 1000kr/h för vit arbetskraft. Men troligen kostar kompetens bra mycket mer.
Och snubben i min länk fixade sim kamera på 500h. Behöver jag ställa upp ekvationen för dig? 500h x 1000kr/h =
Citera
Igår, 15:24
Medlem
Frågan är kort och gott:
1. Finns det tillverkare av SLRer idag? Företag eller privatpersoner?
2. Jag kan tänka mig skissa ihop en egen ritning av min kamera. Kan jag höra av mig till ovannämnda företag eller privatpersoner för att tillverka min kamera? Eller bör jag kontakta flera olika tillverkare av kameradelar och montera ihop dessas delar?
Citera
Igår, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomSomnDrucken
Frågan är kort och gott:
1. Finns det tillverkare av SLRer idag? Företag eller privatpersoner?
2. Jag kan tänka mig skissa ihop en egen ritning av min kamera. Kan jag höra av mig till ovannämnda företag eller privatpersoner för att tillverka min kamera? Eller bör jag kontakta flera olika tillverkare av kameradelar och montera ihop dessas delar?

Av de etablerade tillverkarna så verkar det bara vara Leica som fortfarande bygger analoga kameror. Finns förvisso enklare i plast men de verkar bara vara nivån över rena leksaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in