2026-06-10, 23:31
Medlem
StoreSvartes avatar
Ställde den här frågan för länge sen i en samlingstråd om frågor om häkte/fängelse. Nu kan jag inte hitta tråden och jag fick aldrig något svar så jag ställer den här.

Har man rätt till tandvård när man är häktad? Och vad han man rätt till rent praktiskt?

Då tänker jag i fall då man sitter häktad under längre tid. I flera månader.
Citera
2026-06-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ställde den här frågan för länge sen i en samlingstråd om frågor om häkte/fängelse. Nu kan jag inte hitta tråden och jag fick aldrig något svar så jag ställer den här.

Har man rätt till tandvård när man är häktad? Och vad han man rätt till rent praktiskt?

Man har rätt till akut tandvård i andra fall krävs tillstånd.
Citera
2026-06-10, 23:37
Medlem
Valdagens avatar
Dessa juridik trådar, testa och Googla innan.

Alla häktade i Sverige har lagstadgad rätt till akut tandvård. Häktet ska säkerställa att du får träffa en tandläkare för akuta och svåra besvär, men du får i regel själv bekosta basala och förebyggande behandlingar, precis som alla andra i samhället. (Regeringen.se)

Senast redigerad av Valdagen 2026-06-10 kl. 23:41.
Citera
2026-06-10, 23:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Man har rätt till akut tandvård i andra fall krävs tillstånd.

Om man har hål i tänderna och det gör väldigt ont att tugga. Räknas det som akut tandvård?

Det jag menar då är att små hål i tänderna kanske inte är livshotande. Men om du ska sitta häktad i flera månader så är det både plågsamt och kommer förvärras om det inte åtgärdas.
Citera
2026-06-10, 23:54
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Akut tandvård har du rätt till!
Citera
2026-06-11, 00:00
Medlem
Citat:
Om man har hål i tänderna och det gör väldigt ont att tugga. Räknas det som akut tandvård?

Det jag menar då är att små hål i tänderna kanske inte är livshotande. Men om du ska sitta häktad i flera månader så är det både plågsamt och kommer förvärras om det inte åtgärdas.

Det är upp till dig att övertyga plitarna att du har behov av akut tandvård. Det är väl egentligen bara om du får tänderna utslagna som du slipper argumentera.
Citera
2026-06-11, 00:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Dessa juridik trådar, testa och Googla innan.

Alla häktade i Sverige har lagstadgad rätt till akut tandvård. Häktet ska säkerställa att du får träffa en tandläkare för akuta och svåra besvär, men du får i regel själv bekosta basala och förebyggande behandlingar, precis som alla andra i samhället. (Regeringen.se)

Man har rätt till akuttandvård, men får i allmänhet bekosta den själv:

"En häktad kan få akut tandvård vid behov. Utgångspunkten är att den häktade betalar för tandvården själv."
(https://www.kriminalvarden.se/hakte-fangelse-och-frivard/hakte/tiden-i-haktet/#tandvard)
Citera
2026-06-11, 00:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är upp till dig att övertyga plitarna att du har behov av akut tandvård. Det är väl egentligen bara om du får tänderna utslagna som du slipper argumentera.

Så rent praktiskt är det väldigt begränsat?
Citera
2026-06-11, 00:10
Medlem
Citat:
Så rent praktiskt är det väldigt begränsat?

Allt i häkte och fängelser är extremt begränsat förutom på möjligtvis en del öppna anstalter där begränsningarna är något mindre. Du ska i princip kunna påvisa fara för ditt liv eller ordentligt lidande för att erbjudas vård utanför kriminalvården.
Citera
2026-06-11, 08:04
Medlem
Citat:

Rent generellt vad du har rätt till som häktad beror väl endel på vad häktingsbeslutet säger?

Annars rent spontant så är det ju rätt rimligt att man har rätt att ta i tu med sånt även om det inte är akut, isht om det rör sig om långvarig häkte eller rent av fängelse (kanske rent av resten av sitt liv).
Citera
2026-06-11, 11:14
Medlem
Citat:

Sitter du mindre än 3 år har du rätt till akut tandvård sitter du mer än så har du rätt till grundläggande tandvård, info från när jag själv satt inne
Citera
2026-06-11, 11:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Sitter du mindre än 3 år har du rätt till akut tandvård sitter du mer än så har du rätt till grundläggande tandvård, info från när jag själv satt inne

Det är väl som i samhället i övrigt, när det gäller "socialfall". Give and take..
Jag menar folk som är fria och saknar medel, får vända sig till socialen, fångar får det av kriminalvården istället. Om fången har ont i tänderna, kan väl fången vända sig till sin advokat i värsta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in