Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
”Ja, så illa är det för min stackars bror. Han märkte för ett par dagar sedan att något var fel — det började som en liten ’oljefläck’ i vänster öga. Efter två dagar hade den blivit större, och till slut, när han gick på toaletten på natten, var ungefär 60 % av synfältet i vänster öga helt svart.
Han åkte direkt till akuten och har nu fått en tid för operation på fredag morgon i Lund.
Det låter som en fruktansvärt obehaglig operation, och mycket mer sällsynt än jag först trodde. Finns det någon här inne som har genomgått samma sak?
Fredag morgon? Precis som zombie-nation så har jag hört att det är av yttersta vikt att operera akut så fort som möjligt. Går det för långt så går det inte att opereras, man blir blind om jag inte missminner mig.
Har två i min närhet som gjort denna operation, den ena fick göra om det efter ett år. Båda glasögonormar sedan barnsben.
Viktigt att ta det lugnt i några veckor efter operationen, ingen träning eller tunga lyft eller liknande. Säkert ännu viktigare att ta det lugnt fram till operationen på fredag.