2026-06-10, 21:19
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
”Ja, så illa är det för min stackars bror. Han märkte för ett par dagar sedan att något var fel — det började som en liten ’oljefläck’ i vänster öga. Efter två dagar hade den blivit större, och till slut, när han gick på toaletten på natten, var ungefär 60 % av synfältet i vänster öga helt svart.

Han åkte direkt till akuten och har nu fått en tid för operation på fredag morgon i Lund.

Det låter som en fruktansvärt obehaglig operation, och mycket mer sällsynt än jag först trodde. Finns det någon här inne som har genomgått samma sak?
Citera
2026-06-10, 21:39
  #2
Medlem
Praetoriuss avatar
Har inte råkat ut för det själv.
Men Du kanske får fler svar om det svenska namnet näthinneavlossning också anges.

mvh
Praetorius
Citera
2026-06-10, 21:56
  #3
Medlem
zombie-nations avatar
Vet ingen på nära håll som gjort sådan op. Men som jag hört så är det en akut grej, de måste operera här och nu. Man drogar ned personen ordentligt sedan fixar de med ögat. De suger ut glaskroppen genom ett litet hål i ögat och sedan lasrar de fast näthinnan. Det som är obehagligt är att man är vaken och att de pillar med ens öga. Men samtidigt är de snabba och tekniken är bra. Så det tar kanske bara 40 minuter eller så.
Citera
2026-06-10, 22:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vet ingen på nära håll som gjort sådan op. Men som jag hört så är det en akut grej, de måste operera här och nu. Man drogar ned personen ordentligt sedan fixar de med ögat. De suger ut glaskroppen genom ett litet hål i ögat och sedan lasrar de fast näthinnan. Det som är obehagligt är att man är vaken och att de pillar med ens öga. Men samtidigt är de snabba och tekniken är bra. Så det tar kanske bara 40 minuter eller så.

Det är nog inte så obehagligt, jag har gjort en annan ögonoperation och det var inte särskilt farligt.
Men jag vet flera som opererat en skadad näthinna, det är halvvanligt bland folk som spelar mycket fotboll. En klassisk skada av att få en hård boll i ansiktet.
Citera
2026-06-10, 22:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
”Ja, så illa är det för min stackars bror. Han märkte för ett par dagar sedan att något var fel — det började som en liten ’oljefläck’ i vänster öga. Efter två dagar hade den blivit större, och till slut, när han gick på toaletten på natten, var ungefär 60 % av synfältet i vänster öga helt svart.

Han åkte direkt till akuten och har nu fått en tid för operation på fredag morgon i Lund.

Det låter som en fruktansvärt obehaglig operation, och mycket mer sällsynt än jag först trodde. Finns det någon här inne som har genomgått samma sak?
Fredag morgon? Precis som zombie-nation så har jag hört att det är av yttersta vikt att operera akut så fort som möjligt. Går det för långt så går det inte att opereras, man blir blind om jag inte missminner mig.

Har två i min närhet som gjort denna operation, den ena fick göra om det efter ett år. Båda glasögonormar sedan barnsben.

Viktigt att ta det lugnt i några veckor efter operationen, ingen träning eller tunga lyft eller liknande. Säkert ännu viktigare att ta det lugnt fram till operationen på fredag.
Citera
2026-06-10, 22:25
  #6
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det är nog inte så obehagligt, jag har gjort en annan ögonoperation och det var inte särskilt farligt.
Men jag vet flera som opererat en skadad näthinna, det är halvvanligt bland folk som spelar mycket fotboll. En klassisk skada av att få en hård boll i ansiktet.

Beror nog lite på hur tålig man är. Men i en akutsituation brukar folk vara mer härdiga än vanligt. De har inte samma tid att stressa upp sig. Finns mycket bra olika sorters ögonkirurgi, ska vi vara glada för. Ofta också rätt snabb läkningstid. Men känns ändå inte som den roligaste tanken är att bli stucken i ögat.
Citera
2026-06-10, 22:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror nog lite på hur tålig man är. Men i en akutsituation brukar folk vara mer härdiga än vanligt. De har inte samma tid att stressa upp sig. Finns mycket bra olika sorters ögonkirurgi, ska vi vara glada för. Ofta också rätt snabb läkningstid. Men känns ändå inte som den roligaste tanken är att bli stucken i ögat.

Alltså det märks inte riktigt, det var ingen större skillnad att operera ögat som att göra en undersökning där man lyser in med en lampa rakt in i ögat. Det var ungefär lika obehagligt.
Citera
2026-06-10, 23:18
  #8
Medlem
Har näthinnan börjat lossa suger man ut en del av glaskroppen ut ögat och fyller upp med en gasbubbla efter man åtgärdad näthinnan. Gasbubblan fungerar som ett tryckförband så att näthinnan hinner läka men lite jobbigt är att beroende på var i ögat som näthinnan lossnat så måste huvudet hållas i en viss vinkel så gasbubblan trycker på rätt ställe.

Gjorde en sådan operation akut i måndags efter att en laserbehandling veckan innan inte avhjälpte skadan som man hoppats.

Synen är väldigt suddig efter operationen och det ser ut som skvalpande vatten i ögat och jag ser underkanten på gasbubblan.

Jag fick valet att vara vaken eller sövd under operationen och efter att fått höra hur det går till valde jag att sövas…

Ögat är väldigt rött och ansträngt efteråt (åtminstone är mitt öga det) och det kliar och värker en del.
Citera
2026-06-10, 23:21
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Har näthinnan börjat lossa suger man ut en del av glaskroppen ut ögat och fyller upp med en gasbubbla efter man åtgärdad näthinnan. Gasbubblan fungerar som ett tryckförband så att näthinnan hinner läka men lite jobbigt är att beroende på var i ögat som näthinnan lossnat så måste huvudet hållas i en viss vinkel så gasbubblan trycker på rätt ställe.

Gjorde en sådan operation akut i måndags efter att en laserbehandling veckan innan inte avhjälpte skadan som man hoppats.

Synen är väldigt suddig efter operationen och det ser ut som skvalpande vatten i ögat och jag ser underkanten på gasbubblan.

Jag fick valet att vara vaken eller sövd under operationen och efter att fått höra hur det går till valde jag att sövas…

Ögat är väldigt rött och ansträngt efteråt (åtminstone är mitt öga det) och det kliar och värker en del.

Ahh intressant!
Citera
2026-06-10, 23:22
  #10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Alltså det märks inte riktigt, det var ingen större skillnad att operera ögat som att göra en undersökning där man lyser in med en lampa rakt in i ögat. Det var ungefär lika obehagligt.

Vaa, nä det tror jag inte på.
Citera
2026-06-10, 23:25
  #11
Medlem
Det kanske finns flera metoder men jag tittade just på det faktablad jag fick med mig hem och där kallades proceduren som gjordes på mig för ”vitrektomi”

”… Din operation
Du har opererats med en metod som kallas vitrektomi. Vid operationen har glaskroppen tagits bort och ersatts med en medicinsk gasbubbla. Gasbubblan fungerar som ett inre bandage som håller näthinnan på plats medan den läker.
Gasen försvinner av sig själv och brukar vara helt borta efter cirka 4-8 veckor.
Hur påverkas synen av gasen?
• Suddig syn: Synen är mycket suddig så länge gas finns kvar i ögat.
Detta är helt normalt.
• Vattenpass-effekt: Efter ett par veckor ser du en mörk kant eller linje
som rör sig i synfältet (likt bubblan i ett vattenpass). Det är kanten på gasbubblan. Du ser ofta bättre ovanför linjen.
• Gradvis förbättring: Synen förbättras gradvis i takt med att
gasbubblan försvinner och ersätts av ögats egen vätska.…”
Citera
2026-06-10, 23:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Alltså det märks inte riktigt, det var ingen större skillnad att operera ögat som att göra en undersökning där man lyser in med en lampa rakt in i ögat. Det var ungefär lika obehagligt.

Jag tror att du beskriver en operation med laser som man brukar börja med, där man bränner små sår som blir som en ärr-barriär kring ett näthinnehål eller en upplyftning. Den proceduren känns inte speciellt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in