2026-06-10, 11:12
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/postnord-satsar-halv-miljard-pa-ny-terminal-i-timra-200-nya-jobb

Citat:
Postnord meddelade under onsdagsmorgonen i ett pressmeddelande att de kommer att investera en halv miljard i en ny terminal vid Midlandaområdet i Timrå. Terminalen förväntas generera 200 nya arbetstillfällen.

Så när Postnord investerar inför framtiden gör man det inte i anslutning till järnväg, utan till en obskyr flygplats utanför Timrå som inte ens har egen flygbusstrafik. Detta eftersom man beslutat att den ska vara "navet" för svenskt postflyg. Trots att det går järnväg någon kilometer från flygplatsen så finns det ingen järnvägsanslutning till den nya postterminalen.

Att diskutera:
Fördelar och nackdelar med en sån här investering på en sån här plats?

Är investeringar i postflyg bra eller dåliga utifrån miljö, pålitlighet, kostnader, samt i händelse av krig?
__________________
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2026-06-10 kl. 11:34.
Citera
2026-06-10, 11:24
  #2
Moderator
Chantres avatar
Paketterminal är vad som ska byggas. Brevterminalernas dagar är räknade.
Citera
2026-06-10, 11:32
  #3
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Paketterminal är vad som ska byggas. Brevterminalernas dagar är räknade.


Håller med, rubriken säger postterminal, kanske samma sak.

200 nya jobb är ju bra, fick för mig att Postnord skulle spara pengar.

Jo, brev är fornminne... får man brev så är det verkligen något speciellt.
Citera
2026-06-10, 12:14
  #4
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/postnord-satsar-halv-miljard-pa-ny-terminal-i-timra-200-nya-jobb



Så när Postnord investerar inför framtiden gör man det inte i anslutning till järnväg, utan till en obskyr flygplats utanför Timrå som inte ens har egen flygbusstrafik. Detta eftersom man beslutat att den ska vara "navet" för svenskt postflyg. Trots att det går järnväg någon kilometer från flygplatsen så finns det ingen järnvägsanslutning till den nya postterminalen.

Att diskutera:
Fördelar och nackdelar med en sån här investering på en sån här plats?

Är investeringar i postflyg bra eller dåliga utifrån miljö, pålitlighet, kostnader, samt i händelse av krig?

Finns inget Postflyg längre. Nerlagt i hela landet inkl Norrbotten och Gotland.

Så placeringen har inget med flyg att göra.
Citera
2026-06-10, 14:24
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/postnord-satsar-halv-miljard-pa-ny-terminal-i-timra-200-nya-jobb



Så när Postnord investerar inför framtiden gör man det inte i anslutning till järnväg, utan till en obskyr flygplats utanför Timrå som inte ens har egen flygbusstrafik. Detta eftersom man beslutat att den ska vara "navet" för svenskt postflyg. Trots att det går järnväg någon kilometer från flygplatsen så finns det ingen järnvägsanslutning till den nya postterminalen.

Att diskutera:
Fördelar och nackdelar med en sån här investering på en sån här plats?

Är investeringar i postflyg bra eller dåliga utifrån miljö, pålitlighet, kostnader, samt i händelse av krig?

Vet inte hur posten hanterar transport på järnväg, men vet andra företag som lastar lastbilstrailrar som man sedan lyfter upp på järnvägsvagnar.
Då behöver man inte dra spåren in i terminalen.
Citera
2026-06-10, 16:13
  #6
Medlem
Riksreptilens avatar
Då är det mer sannolikt de ledande politikerna i Timrå hade en fin tomt över och ett kommunalt bolag som kan hjälpa till.

https://www.timra.se/nyhetsarkiv/nyheter/postnordetablerarnystorterminalitimra.5.ceb3dd19e4 c5973bda52.html

" – Det här känns verkligen roligt. Etableringen innebär arbetstillfällen och en betydande investering i kommunen, säger Stefan Dalin (S), ordförande i kommunstyrelsen i Timrå samt ordförande i Timrå Invest AB. Vi får ytterligare en viktig arbetsgivare med långsiktig närvaro i regionen, vilket stärker vårt lokala näringsliv. "


Bra de inte genast utlovar 200 jobb på kommunens hemsida, då robotisering av lager verkar populärt numera.
Citera
2026-06-11, 01:44
  #7
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Många arbetstillfällen för polisen med som får komma och sprätta upp vadderade kuvert för intet ont anande samhällsmedborgare!

Citera
2026-06-11, 17:14
  #8
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik justerad.

Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in