Citat:
Ursprungligen postat av
Svavelbrygga
Min bästa kollega, både i skicklighet och socialt, börjar tröttna på jobbet och pratar om att sluta om saker inte blir bättre. Det kommer de inte att bli, så det är troligt att han slutar. Tidigare har jag tänkt det mest är prat för det inte finns så mycket jobb att söka ändå, men nu säger han att hans pappa har erbjudit honom att börja på hans företag när han vill, och med bättre lön dessutom.
Problemet jag ser är att det handlar om en ren välgörenhetsanställning. Just nu är företaget pappan som gör jobbet, och hans fru som sköter papper. Pappan är ingenjör, det är inte min kollega och kommer inte att bli, så det är inte fråga om att börja ta över familjeföretaget. Det är inte heller som pappan behöver anställa någon.
Det jag tänker är att det är väl troligt att pappan går i pension om ett par år, och min kollega och vän då har på CV att ha jobbat på pappas företag. Jag vet inte direkt om det syns, eller om HR ens tänker på att undersöka sånt. Misstänksamt om senaste referens har samma efternamn kanske? Vad säger flashbacks HRavdelning?
Vad är det ens tänkt att han ska göra på det här företaget? Är det relevant för det han gör nu, vad han kommer göra efter det?
Hur det ser ut på CV:t beror ju väldigt mycket på om det är genomskinligt att han pillat navelludd i ett par år eller inte.