Citat:
Ursprungligen postat av
atmartin
Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.
Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.
Vad mer för åtgärder behöver jag säkra ifall jag blir lurad?
Många blir lurade tyvärr när bostadsmarknaden ser ut som den gör och kriminella söker upp personer på sociala medier som lägger ut annonser om att hyra lägenhet. En bekants dotter svarade på en annons där deposition skulle erläggas och betalning skulle ske till en förälder då personen var utomlands. Allt såg proffsigt ut. Men det visade sig att filmerna från lägenheten och planritning mm var snodda från en mäklarsida. Personen använde samma namn som säljaren som var skriven på adressen. Så det är ett avancerat upplägg. Många depositioner av lika många desperata bostadssökande hinner komma in innan det uppdagas. Vad ska polisen sen göra. Namn är kapat, någon målvakt tar in pengarna, någon annan befinner sig utomlands och den riktiga lägenhetsinnehavaren är helt ovetandes. Det kommer med största sannolikhet läggas ned.
För att minimera risken att bli lurad. Kontakta själv hyresvärden och stäm av att det godkänt andrahandsuthyrningen. Eller brf. Det är faktiskt inte så många som tillåter andrahandsuthyrning mer än 6 månader vid speciella skäl. Titta alltid på lägenheten innan, och betala ingen deposition förens dagen du tillträder och får nycklar och avtal.
Lycka till.