2026-06-09, 23:39
Avslutad
Så hittade jag denna länken i en av trådarna:

Realme C71 5G smartphone
https://www.amazon.se/dp/B0F9L27VX6/

Realme har släppt en "militärtelefon" den klarar att ramla i vatten, tål att tappas, ger inga stötar.

Ett problem jag hade var dock länken där det står "24 GB dynamiskt RAM" men i själva verket verkar det vara 6GB i den, någon mer som köpt denna realme telefon? :P

Grönfärgad som naturen och snygg som fan annars och värt varenda krona, men jag trodde den hade 24GB först :P

Priset var enbart 1100kr, ganska "bargain" om du frågar mig, budget eller inte så fungerar telefonen jätte bra, behöver ni en enkel telefon för bankid så rekommenderar jag "realme C71 5G smartphone" som den heter.
Citera
2026-06-09, 23:59
Medlem
Onanikrems avatar
Har den NFC-läsare för Bank-id? Vilket Adroid har den?
Verkar ha hyfsad batterikapacitet, vilket är bland det viktigaste för mig.
Citera
2026-06-10, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har den NFC-läsare för Bank-id? Vilket Adroid har den?

Svar ja den klarar av bankid och har NFC, den kom med Android 15 men jag uppgraderade via telefonen till android 16 för en stund sedan :P

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Verkar ha hyfsad batterikapacitet, vilket är bland det viktigaste för mig.

Innan hade jag Xiaomi Redmi 13c, lite likt den är den men bättre design och bättre specs.
Citera
2026-06-10, 00:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwins
Svar ja den klarar av bankid och har NFC, den kom med Android 15 men jag uppgraderade via telefonen till android 16 för en stund sedan :P

Innan hade jag Xiaomi Redmi 13c, lite likt den är den men bättre design och bättre specs.
Tackar! kan bli ett köp då min "andra" telefon tappat möjligheten till Bank-id efter mer än 8 år.
Citera
2026-06-10, 00:41
Medlem
JustTrollings avatar
Köper man sånna här kinesiska budgettelefoner så får man räkna med att dom inte håller så länge. Kanske får den 1 uppdatering av Android, från 15 till 16, men inte mer än så. Men den kommer inte uppdateras lika länge som en Samsung, Google Pixel eller ens en Motorola.

Mängden RAM och NAND är rätt bra för en budgettelefon. Den har LCD, inte OLED. Sedan såklart en budget kinesisk SOC.

Att den är "Mil-spec" betyder mest att den är skyddad från lite damm och vattenintrång. Så den tål lite vattenstänk. Inte mer än så.

Man får alltid vad man betalar för. För att komma ner i ett så lågt pris måste tillverkaren såklart spara in på komponenterna.
Citera
2026-06-10, 02:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Realme C71 5G smartphone

Realme har släppt en "militärtelefon" den klarar att ramla i vatten, tål att tappas, ger inga stötar.

Ett problem jag hade var dock länken där det står "24 GB dynamiskt RAM" men i själva verket verkar det vara 6GB i den, någon mer som köpt denna realme telefon? :P

Grönfärgad som naturen och snygg som fan annars och värt varenda krona, men jag trodde den hade 24GB först :P

Priset var enbart 1100kr, ganska "bargain" om du frågar mig, budget eller inte så fungerar telefonen jätte bra, behöver ni en enkel telefon för bankid så rekommenderar jag "realme C71 5G smartphone" som den heter.

Har den svenskt språk?
Citera
2026-06-10, 03:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Har den svenskt språk?

Ja, man ställer in vilket språk man vill ha i början.

Här står alla specs och när den lanserades:

https://www.gsmarena.com/realme_c71-13931.php
Senast redigerad av Darwins 2026-06-10 kl. 03:29.
Citera
2026-06-10, 09:35
Medlem
Den kör Color OS vilket är en kinesmodifierad androidversion.
Får säkerhetsuppdateringar i max 2 år till, och får troligen inte mer än Android 16.
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-06-10 kl. 09:38.
Citera
2026-06-10, 09:47
Medlem
Citat:

Realme C71 5G smartphone

Köpte du telefonen du länkade till på Amazon?

Jag misstänker att det inte är en 5G VoLTE telefon utan "bara" en 4G.
Citera
2026-06-10, 17:41
Avslutad
Nu någon dag senare, älskar min telefon, den är grönfärgad med "owlforrest" design och laddar jätte snabbt, ångrar ingenting.

Xiaomin redmi 13c hade sin charm, men denna är betydligt bättre och snyggare. Slå till innan de höjer priset, det kanske kostar 2000kr sedan, vem vet.
Citera
2026-06-10, 22:28
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ja, man ställer in vilket språk man vill ha i början.

Här står alla specs och när den lanserades:

https://www.gsmarena.com/realme_c71-13931.php
Enligt spec så verkar det onekligen vara en budgettelefon på allt utom ram då, om det verkligen är 6GB.
Ingen full HD-upplösning på skärmen, osäkra uppdateringar på OS:et och bara 4G-LTE med ett ”entry level” chipset gör den inte till ett solklart köp.
Citera
2026-06-10, 23:00
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Nu någon dag senare, älskar min telefon, den är grönfärgad med "owlforrest" design och laddar jätte snabbt, ångrar ingenting.

Xiaomin redmi 13c hade sin charm, men denna är betydligt bättre och snyggare. Slå till innan de höjer priset, det kanske kostar 2000kr sedan, vem vet.
När rekommenderat pris är 119 euro lär den aldrig gå upp till 2000kr…
Så har den 5G, du som har köpt en? Annars är det läge att ändra på trådrubriken…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in