2026-06-24, 19:02
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag kanske går OT och ber i så fall om ursäkt, men är detta inte just det som vi konservativa har gjort de senaste femtio åren, att bete oss anständigt, uppfört oss och varit laglydiga, samtidigt som vi förlorat debatten.

Vi har betett oss artigt, anständigt och lågmält protesterat, medan vänstern och de "socialliberala" marginaliserat oss. Det som förr var obestridliga sanningar, som att det inte finns fler än två kön, att kärnfamiljen är samhällets byggsten och att små barn mår bäst av att vara med sina mammor tills upp mot tre års ålder, att äktenskapet är till för en man och kvinna etc, har nu blivit åsikter som det rentav kan vara olagligt att framföra och i vart fall farligt att hävda. Säger man sådant idag, är man en hetsare mot folkgrupp och en samhällsfiende.

Jag känner snarare att vi konservativa har blivit skoningslöst överkörda av motståndare som hatar oss och vill trycka ner oss, utan att stå upp och försvara oss. Det känns ibland som om det just är våra värderingar om anständighet och artighet som vänts mot oss av aggressiva fiender. När den s.k. "althögern" dök upp kände jag själv faktiskt en lättnad och en glädje över att det nu äntligen fanns en höger som angrep vänstern med dess egna metoder utan att be om ursäkt för sig själv; detta trots att althögern också innehåller en del för mig obehagliga inslag som t.ex. antisemitism. Det kanske är motståndarnas metoder som fungerar?

Du är inne på rätt spår. Vänstern ser politik som krig och betraktar sina politiska motståndare som fiender och behandlar dem därefter så fort de får makt. Den pseudohöger som väst haft efter WWII ser istället politik som ett spel med fastställda regler som ska följas. Så länge den här naiva mentaliteten inte förändras så kommer konservativa alltid att förlora.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in