Citat:
Ursprungligen postat av
friedrichth
Jag är uppvuxen i Söderköping på 90-00-talet och besöker fortfarande familj där hyfsat regelbundet och kan komma med några erfarenheter.
Som barn var det en väldigt trygg och lugn upplevelse. Det mesta fungerade väldigt bra, men hur det är nu är lite svårare att förstå. Det mesta är sig likt på ytan, men Sveriges förvandling med stor invandring, sviktande ekonomi (som ofta påverkar mindre orter mer) och allmänna förfall får man anta också slår hårt där. Så förvänta dig kanske en sämre kommunservice än du är van vid i en större stad.
Kulturen är också typisk småstad med en hel del ”wt”, men närheten till Norrköping gör att det också finns en rätt så välmående medelklass i små villaområden. Utbudet för kultur är också mindre såklart, men som andra påpekar händer mer på sommaren då staden attraherar en hel del turister. Vill man äta / shoppa / gå på event så är Norrköping runt 20 minuter bort med buss, som går hyfsat ofta.
Naturen har en hel del att erbjuda. I direkt anslutning till själva samhället har du två fritidsområden, SOK med elljusspår och tillhörande skog och Petersburg som ligger ”på” ramunderberget där det också finns motionsleder och fin skog. Lite utanför staden finns flera badsjöar (lokal favorit är Klarsjön som är liten men mysig). Göra Kanals utlopp i slätbaken finns också någorlunda nära och man kan cykla dit längs kanalen (runt en mil om jag inte missminner mig).
Ytterligare längre bort hittar du Vikbolandet som är en otroligt fin landsbygd med skogar, hav, grusvägar och lantbruk.
Sist men inte minst tillhör också St Annas skärgård Söderköping vilket ansluter till Gryts skärgård (som tillhör Valdemarsvik) som absolut kan mäta sig med Stockholms skärgård när det kommer till fina landskap och segling.
Svarar gärna på fler frågor om du eller någon annan har det.
Tack snälla!
Självklart är ett hus på landet det bästa för mig men min ekonomi tillåter inte bil när jag har hund. Min hund och katt är mitt liv och jag orkar inte umgås med människor så jag tänkte att just denna ort passar bäst. Har haft mycket problem med invandrare som är elaka mot min hund som är en skitsöt miniature anerican shepherd. Hon är liten, fluffing och skrämmer inte någon. Därför vågar dom skrika, skälla, försöka köra på henne med elsparkcykel o,sv. Vid skogskanter här säljs droger och dom blir paranoida och förföljer för att se till att jag inte ringer polisen.
Jag vill bara kunna gå runt med min lilla hund i lugn och ro. Avstånd med cykel eller gå för att kunna handla mat och bo i en lägenhet där det är lugnt utan inbrott i förråd och haschrökande ungdom som använder källaren som hangout.
Bor i Motala nu och testat 4 områden utan att få lugn. 15-20 års kötid till de enda bra området som är kvar och jag vill inte vänta.
Är det samma i Söderköping eller är lägenhetsområden bättre? I så fall vilka?