2026-06-10, 00:00
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Värnamo kanske kan vara något med mycket skog och parker att springa i dock vet jag inte hur det är med blattar där!
Värnamo har en redig bunt inavlade småländska tjackisar dessvärre. Jag tror att Valdemarsvik eller Gamleby skulle funka bättre. Osäker på hur många lediga lägenheter som finns där dock.
Citera
2026-06-10, 00:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Värnamo har en redig bunt inavlade småländska tjackisar dessvärre. Jag tror att Valdemarsvik eller Gamleby skulle funka bättre. Osäker på hur många lediga lägenheter som finns där dock.

Har inte alla städer det? Hur är det med blattar?
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-06-10 kl. 00:04.
Citera
2026-06-10, 00:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har inte alla städer det? Hur är det med blattar?
Dom finns men jag skulle inte påstå att det är lika illa som i andra städer av samma "storlek". I Värnamo sticker WT dräggen verkligen ut.
Citera
2026-06-10, 00:12
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Dom finns men jag skulle inte påstå att det är lika illa som i andra städer av samma "storlek". I Värnamo sticker WT dräggen verkligen ut.

Usch, det var inte bra!
Citera
2026-06-10, 00:22
Medlem
friedrichths avatar
Jag är uppvuxen i Söderköping på 90-00-talet och besöker fortfarande familj där hyfsat regelbundet och kan komma med några erfarenheter.

Som barn var det en väldigt trygg och lugn upplevelse. Det mesta fungerade väldigt bra, men hur det är nu är lite svårare att förstå. Det mesta är sig likt på ytan, men Sveriges förvandling med stor invandring, sviktande ekonomi (som ofta påverkar mindre orter mer) och allmänna förfall får man anta också slår hårt där. Så förvänta dig kanske en sämre kommunservice än du är van vid i en större stad.

Kulturen är också typisk småstad med en hel del ”wt”, men närheten till Norrköping gör att det också finns en rätt så välmående medelklass i små villaområden. Utbudet för kultur är också mindre såklart, men som andra påpekar händer mer på sommaren då staden attraherar en hel del turister. Vill man äta / shoppa / gå på event så är Norrköping runt 20 minuter bort med buss, som går hyfsat ofta.

Naturen har en hel del att erbjuda. I direkt anslutning till själva samhället har du två fritidsområden, SOK med elljusspår och tillhörande skog och Petersburg som ligger ”på” ramunderberget där det också finns motionsleder och fin skog. Lite utanför staden finns flera badsjöar (lokal favorit är Klarsjön som är liten men mysig). Göra Kanals utlopp i slätbaken finns också någorlunda nära och man kan cykla dit längs kanalen (runt en mil om jag inte missminner mig).

Ytterligare längre bort hittar du Vikbolandet som är en otroligt fin landsbygd med skogar, hav, grusvägar och lantbruk.

Sist men inte minst tillhör också St Annas skärgård Söderköping vilket ansluter till Gryts skärgård (som tillhör Valdemarsvik) som absolut kan mäta sig med Stockholms skärgård när det kommer till fina landskap och segling.

Svarar gärna på fler frågor om du eller någon annan har det.
Citera
2026-06-10, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnartTant
Sörpinggänget?
Det var ett skämt, Söderköping kallas för Sörping. I alla fall av Norrköpingsbor.

Smultronstället är ett glasställe i stan, som inte har godare glass än någon annan, bara ren industriglass. Men den är fint upplagd och många okunniga tror att glassen är speciell och egengjord på massor grädde och fina råvaror, men så är det inte. Men man äter ju även med ögonen.

Har varit i stan flera gånger, bland annat på kurser. Den är supermysig, av det jag har kunnat se. Vadstena skriver några, de påminner om varandra.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-10 kl. 02:24.
Citera
2026-06-10, 06:29
Medlem
Samowiedzas avatar
Det är fint men egentligen en väldigt tråkig liten skithåla, dessutom knökfullt med både svenska och utländska turister samt Norrköpingsbor på sommaren.
Restaurangerna är högst mediokra. De lever på turismen och behöver således inte anstränga sig för att få återkommande kunder.
Mycket folk ur "knulla din mamma"-släktet & mycket kriminell verksamhet under ytan. Gäng och droger finns självklart. Det är ju Sverige vi talar om.
För att inte tala om alla förbannade jävla rödljus var 5e meter.

Det finns bättre ställen att bo på.
Citera
2026-06-10, 06:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnartTant
Jag hör er Dock är Vadstena mest en massa fält. Jag vill ha storslagen natur och skog. Snittar på milen om dagen med min hund som är vallhund. Strosa runt i en asfalterad stad är inte så lockande. Drömorten är Östersund men på tok för dyr hyra så tyvärr tillåter inte min ekonomi och mindre orter går heller inte bra då jag inte har råd med bil utan går och cyklar istället.

Har Norrköping påverkat Söderköping till det sämre med droger och skit? Ser att det är väldigt låg invandring jämfört med Norrköping och Linköping. Min hund har utvecklat en blandning av rädsla och rasism pga behandlingen hon fått av muslimer som tycker hundar är haram. Tyvärr.

Snittar du en mil varje dag vilket ändå inte låter överdrivet mycke så skulle jag valt en större ort än söderköping.
Tar inte många promenader innan man gått runt hela staden och dess omgivningar för att sen få upprepa detta om och om igen.
På sommar, vår och höst är det väl en sak men på vintern blir man mer fast till att bara gå på vägarna.

Tyvärr har jag inga bra förslag vart du ska flytta men tänk till innan. Om du nu gillar östersund så kanske du ska söka dig uppåt iallafall då jag gissar att det inte bara är staden utan även kringliggande miljö du gillar. Kanske kan du bo i en håla utanför östersund men vara beredd att åka dit då och då eller hitta någon privat fastighetsägare som har något billigare att hyra ut.

Lycka till
Citera
2026-06-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friedrichth
Jag är uppvuxen i Söderköping på 90-00-talet och besöker fortfarande familj där hyfsat regelbundet och kan komma med några erfarenheter.

Som barn var det en väldigt trygg och lugn upplevelse. Det mesta fungerade väldigt bra, men hur det är nu är lite svårare att förstå. Det mesta är sig likt på ytan, men Sveriges förvandling med stor invandring, sviktande ekonomi (som ofta påverkar mindre orter mer) och allmänna förfall får man anta också slår hårt där. Så förvänta dig kanske en sämre kommunservice än du är van vid i en större stad.

Kulturen är också typisk småstad med en hel del ”wt”, men närheten till Norrköping gör att det också finns en rätt så välmående medelklass i små villaområden. Utbudet för kultur är också mindre såklart, men som andra påpekar händer mer på sommaren då staden attraherar en hel del turister. Vill man äta / shoppa / gå på event så är Norrköping runt 20 minuter bort med buss, som går hyfsat ofta.

Naturen har en hel del att erbjuda. I direkt anslutning till själva samhället har du två fritidsområden, SOK med elljusspår och tillhörande skog och Petersburg som ligger ”på” ramunderberget där det också finns motionsleder och fin skog. Lite utanför staden finns flera badsjöar (lokal favorit är Klarsjön som är liten men mysig). Göra Kanals utlopp i slätbaken finns också någorlunda nära och man kan cykla dit längs kanalen (runt en mil om jag inte missminner mig).

Ytterligare längre bort hittar du Vikbolandet som är en otroligt fin landsbygd med skogar, hav, grusvägar och lantbruk.

Sist men inte minst tillhör också St Annas skärgård Söderköping vilket ansluter till Gryts skärgård (som tillhör Valdemarsvik) som absolut kan mäta sig med Stockholms skärgård när det kommer till fina landskap och segling.

Svarar gärna på fler frågor om du eller någon annan har det.

Tack snälla!

Självklart är ett hus på landet det bästa för mig men min ekonomi tillåter inte bil när jag har hund. Min hund och katt är mitt liv och jag orkar inte umgås med människor så jag tänkte att just denna ort passar bäst. Har haft mycket problem med invandrare som är elaka mot min hund som är en skitsöt miniature anerican shepherd. Hon är liten, fluffing och skrämmer inte någon. Därför vågar dom skrika, skälla, försöka köra på henne med elsparkcykel o,sv. Vid skogskanter här säljs droger och dom blir paranoida och förföljer för att se till att jag inte ringer polisen.

Jag vill bara kunna gå runt med min lilla hund i lugn och ro. Avstånd med cykel eller gå för att kunna handla mat och bo i en lägenhet där det är lugnt utan inbrott i förråd och haschrökande ungdom som använder källaren som hangout.

Bor i Motala nu och testat 4 områden utan att få lugn. 15-20 års kötid till de enda bra området som är kvar och jag vill inte vänta.

Är det samma i Söderköping eller är lägenhetsområden bättre? I så fall vilka?
Citera
2026-06-18, 12:07
Medlem
Adelaides avatar
Haft vägarna förbi där.
Det är en helt vanlig håla.
Visst, de har lyckats bevara en del gamla byggnader så det är fint på sina håll, men bo där? Nja tvek på den. Staden är i allmänhet död precis som alla andra hålor, och med knappa 8000 invånare får man nog lappsjuka efter ett tag.

Vill du ha småstad där du kan promenera med hunden så är Västervik ett bättre val. De har en stor skärgård. Också livfullt i centrum på somrarna då Visfestivalen drar mycket folk.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in