2026-06-09, 21:43
  #49
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Fakta talar sitt tydliga språk, Sverige räknas år efter år som ett av världens bästa länder. Alldeles oavsett vilket politiskt parti som styr.

Man får verkligen anstränga sig för att hitta ett bättre land att leva i, på hela jordklotet.

Ändå råder ett konstant missnöje och ett evigt gnäll på forumet, precis allt är det fel på!

Men fakta är fakta, varför är dessa gnällspikar inte mottagliga för fakta?

Låt oss titta lite närmare på just dessa fakta:

1. Freedom in the World - "Freedom House mäter tillgången till politiska rättigheter och medborgerliga friheter. De betygsätter länder från 0 till 100. Länderna delas in i kategorierna fria, delvis fria eller inte fria. "

Sverige är på 13e plats av 195 länder med 8.74.

2. På The Economists Demokratiindex får Sverige 9.39 endast slagna av Nya Zealand och Norge.

3. Världsindex för pressfrihet (Reportrar utan gränser) Sverige är på femte plats, av 180 länder.

4. Index of Economic Freedom (Heritage Foundation) Sverige är på elfte plats

5. Länder i världen med längst förväntad livslängd, Sverige är på 14e plats.

6. OECD Better Life Index. Sverige på 7e plats.

7. World Happiness Report. Sverige på 5e plats.

8. Best Health Care in the world. Sverige på 5e plats.

9. World Health Statistics (WHO) Sverige på 6e plats.

10. Högst utbildning. Sverige ligger på 10e plats.

11. Bästa länderna för kvinnor. Sverige ligger på 4e plats.

12. Bästa länderna gällande miljö. Sverige ligger på 6e plats.

13. Bästa länderna i världen för religionfrihet. Sverige är nummer ett.

14. Bästa länderna för feminism. Sverige är nummer två.

15. Bästa länderna att skaffa barn i. Sverige rankas nummer två.

16. Bästa länderna för äldrevård. Sverige rankas nummer två.

17. Bästa länderna i europa att turista i. Sverige rankas som nummer 13.

18. 'the goodest country' Sverige är rankade etta när det gäller att göra världen bättre.

19. När det gäller innovation och teknik rankas Sverige som nummer två i världen.

20. Sverige är återkommande med på listan över världens topp 100 universitet: #72 Lund, #78 KTH, #93 Uppsala. Notera att det finns tiotusentals universitet i världen och topp 100 listan domineras av USA och UK (26 respektive 17 stycken)

Svenskar borde vakna upp varje dag på knäna av tacksamhet!

Tillägg: det finns 195 länder i världen. 44 räknas till europa.

Edit: för att vara transparant så verkar Sverige ha problem att ligga i topp när det gäller "safest countries in the world", danmark återfinns på den listan, men varken finland eller norge (två länder som åtminstone inte jag förknippar med den brottslighet vi i Sverige har haft på senare år) så jag vet inte exakt hur dom räknar här.
Vad lite orolig för utvecklingen i Sverige men nu när jag nås av att vi rankas högst i "the goodest country"-index kan man ju känna sig lugn.

Varför alla dessa super-pajiga index (utan källa eller ens uppgifter om vem som står bakom dom)? Kunde du inte hållit dig till dom åtminstone halvseriösa (nu har väl i och för sig även många tidigare respekterade som "happniness index" börjat ifrågasättas starkt)?
Citera
2026-06-09, 21:43
  #50
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
På vilken plats kommer sverige I kategorin: bästa landet att vara man i?
Långt ned tror jag. Att vara vit, svensk och heterofil är mycket fulare än att vara neger, muslim och utåtagerande i Sverige. I alla fall av vänsterfalangen.
Citera
2026-06-09, 21:46
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Sverige 1950-1970 var nog världens bästa land på riktigt.

80-talet var det också ett fantastiskt land att leva i. BSS var extremt marginella. Även om vi idag, med facit i hand, kanske kan se dem som att de väldigt tidigt såg vart det var på väg.

Även 90-talet var mycket bra även om landet nu börjat försämras på allvar.

Några "framsteg" sedan dess har jag extremt svårt att se.
Förutom massinvandringen, ser du något mer som bidragit till nedgången? Tänkte närmast på kronologin.
Citera
2026-06-09, 21:51
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Förutom massinvandringen, ser du något mer som bidragit till nedgången? Tänkte närmast på kronologin.

EU medlemskapet. Som med tiden ledde även till NATO medlemskap.
Vi är inte längre ett självständigt land utan vår regering genomför till stor del bara beslut som tagits i Bryssel och Washington.

Sociala medier har nog också gjort mer skada än nytta.

Och identitetspolitik fördummar och förstör.
Citera
2026-06-09, 22:03
  #53
Avslutad
Nu är "Sverige är världens bästa land så håll käften" propagandan igång igen.

Sverige är det verkliga livets implementering utav samhället och dystopin som beskrivs i Aldous Huxleys "Du sköna nya värld". Det är vad Sverige egentligen är. Ett skithål där alla går omkring och inbillar sig att det är jättebra och välfungerande. En sekt. En äcklig, äcklig sekt. Det är vad Sverige är.

(FB) Sverige är en sinnessjuk kristen/socialdemokratisk pedofilisk knullsekt till "land"

Du och dina index kan ta och skita ner sig.
Citera
2026-06-09, 22:17
  #54
Medlem
Mycket afrika,arabia,latino 🤭
Citera
2026-06-09, 22:18
  #55
Medlem
För att Sverige blir mindre svenskt varje år och sämre varje år. Allt sker på svenskarnas bekostnad. Våra unga har fått sämst förutsättningar någonsin att de inte ens kan starta familj då vi har haft en 30 årig bostadskris men det är bara toppen av isberget.

Men många såsom du själv tänker bara att du personligen har det OK och skiter I resten.
Citera
2026-06-09, 22:18
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Vi som är äldre minns ett land som inte var förstört av invandring. Sverige är fortfarande ett bra land men inte lika bra som det en gång var.
Jag är äldre. Sverige är bättre nu än förr. Inkomsterna är högre, medellivslängden likaså, nästan ingen person har löständer. Vi har ideal som gör att folk får klä sig friare, älska med vem de vill. Ingen ifrågasätter en kvinna som lever "manligt" eller en man som lever "kvinnligt"

Nästan allt är bättre idag och det faktum att det finns människor med rötter i andra länder bland oss förändrar inte det.

Men det händer något med många medelålders och äldre människor. I sitt huvud sminkar de upp minnena av det gamla Sverige och glömmer att det fanns våld, fattigdom, sjukdom, mord och elände där också. Minnena av Sverige blir som en idyllisk reklamfilm.

Så var det också när jag var barn. Lärarna talade lyriskt om det gamla Sverige på femtiotalet där det inte fanns karatesparkar, knark och videovåld.

Redan de gamla grekerna drömde sig tillbaka till en svunnen förlorad guldålder.

Det handlar om åldrandet psykologi, inte om objektiv samhällsanalys.
Citera
2026-06-09, 22:31
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
EU medlemskapet. Som med tiden ledde även till NATO medlemskap.
Vi är inte längre ett självständigt land utan vår regering genomför till stor del bara beslut som tagits i Bryssel och Washington.

Sociala medier har nog också gjort mer skada än nytta.

Och identitetspolitik fördummar och förstör.
Jag skyller en hel del på nyliberalismen som slog igenom i Sverige, som även S anammade med hull och hår. Sammanföll rätt exakt med kursändringen från ett väl fungerande land till ett land som nöjer sig med att vara "medel".
Pöbeln lockades med billigare och mer lättillgänglig alkohol, TV-reklam, avregleringar som skulle göra allt billigare och effektivare.
Vi blev så att säga lika coola som "Europa".
Citera
2026-06-09, 22:34
  #58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Jag är äldre. Sverige är bättre nu än förr. Inkomsterna är högre, medellivslängden likaså, nästan ingen person har löständer. Vi har ideal som gör att folk får klä sig friare, älska med vem de vill. Ingen ifrågasätter en kvinna som lever "manligt" eller en man som lever "kvinnligt"

Nästan allt är bättre idag och det faktum att det finns människor med rötter i andra länder bland oss förändrar inte det.

Men det händer något med många medelålders och äldre människor. I sitt huvud sminkar de upp minnena av det gamla Sverige och glömmer att det fanns våld, fattigdom, sjukdom, mord och elände där också. Minnena av Sverige blir som en idyllisk reklamfilm.

Så var det också när jag var barn. Lärarna talade lyriskt om det gamla Sverige på femtiotalet där det inte fanns karatesparkar, knark och videovåld.

Redan de gamla grekerna drömde sig tillbaka till en svunnen förlorad guldålder.

Det handlar om åldrandet psykologi, inte om objektiv samhällsanalys.

Du är verkligen det Nietzsche kallade "der letzte mensch". Det är du som glorifierar samtiden i din hjärndöda linjära progressivism. Du försöker sminka en bajskorv och få årtionden av dysgenik att se ut som en framgång.

Var det bättre eller sämre förr? Ja och nej. I själva verket har det aldrig varit särskilt bra. Och det kommer aldrig bli särskilt bra. Människor är eländiga, enfaldiga, självdestruktiva varelser som aldrig helt kommer överge elände. De som påstår något annat (du tex) skulle lika gärna vara en karaktär i Huxleys "Du sköna nya värld" som knarkar Soma.
Citera
2026-06-09, 22:51
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
det händer varje dag, eller tror du inga svenskar bor i förorter?

Du argumenterar bara för att vinna.
Alla människor med två friska hjärnceller har sett utvecklingen.
Orkar inte rabbla upp allt..
Citera
2026-06-09, 23:16
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Fakta talar sitt tydliga språk, Sverige räknas år efter år som ett av världens bästa länder. Alldeles oavsett vilket politiskt parti som styr.

Man får verkligen anstränga sig för att hitta ett bättre land att leva i, på hela jordklotet.

Ändå råder ett konstant missnöje och ett evigt gnäll på forumet, precis allt är det fel på!

Men fakta är fakta, varför är dessa gnällspikar inte mottagliga för fakta?

Låt oss titta lite närmare på just dessa fakta:

1. Freedom in the World - "Freedom House mäter tillgången till politiska rättigheter och medborgerliga friheter. De betygsätter länder från 0 till 100. Länderna delas in i kategorierna fria, delvis fria eller inte fria. "

Sverige är på 13e plats av 195 länder med 8.74.

2. På The Economists Demokratiindex får Sverige 9.39 endast slagna av Nya Zealand och Norge.

3. Världsindex för pressfrihet (Reportrar utan gränser) Sverige är på femte plats, av 180 länder.

4. Index of Economic Freedom (Heritage Foundation) Sverige är på elfte plats

5. Länder i världen med längst förväntad livslängd, Sverige är på 14e plats.

6. OECD Better Life Index. Sverige på 7e plats.

7. World Happiness Report. Sverige på 5e plats.

8. Best Health Care in the world. Sverige på 5e plats.

9. World Health Statistics (WHO) Sverige på 6e plats.

10. Högst utbildning. Sverige ligger på 10e plats.

11. Bästa länderna för kvinnor. Sverige ligger på 4e plats.

12. Bästa länderna gällande miljö. Sverige ligger på 6e plats.

13. Bästa länderna i världen för religionfrihet. Sverige är nummer ett.

14. Bästa länderna för feminism. Sverige är nummer två.

15. Bästa länderna att skaffa barn i. Sverige rankas nummer två.

16. Bästa länderna för äldrevård. Sverige rankas nummer två.

17. Bästa länderna i europa att turista i. Sverige rankas som nummer 13.

18. 'the goodest country' Sverige är rankade etta när det gäller att göra världen bättre.

19. När det gäller innovation och teknik rankas Sverige som nummer två i världen.

20. Sverige är återkommande med på listan över världens topp 100 universitet: #72 Lund, #78 KTH, #93 Uppsala. Notera att det finns tiotusentals universitet i världen och topp 100 listan domineras av USA och UK (26 respektive 17 stycken)

Svenskar borde vakna upp varje dag på knäna av tacksamhet!

Tillägg: det finns 195 länder i världen. 44 räknas till europa.

Edit: för att vara transparant så verkar Sverige ha problem att ligga i topp när det gäller "safest countries in the world", danmark återfinns på den listan, men varken finland eller norge (två länder som åtminstone inte jag förknippar med den brottslighet vi i Sverige har haft på senare år) så jag vet inte exakt hur dom räknar här.

Den här listan betyder ingenting. Jag kan dra fram lika många punkter på varför sverige är rakt av skit, eller sämre än andra länder.

Med det sagt förstår jag verkligen inte varför sådana som du har ett sånt extremt behov av att bara visa ena sidan av myntet. Det finns något djupt ohederligt i den typen av intellektuell feghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in