2026-06-09, 17:24
  #1
Medlem
Är det dags att låta kungen ta över makten?

Sverige är ett av världens mest stabila demokratier. Ändå är det svårt att ignorera den växande frustration som många medborgare känner inför det politiska systemet. Regeringar faller, block låser sig mot varandra, vallöften bryts och viktiga beslut skjuts på framtiden. Samtidigt växer samhällsproblemen inom områden som brottslighet, energiförsörjning, sjukvård och integration.

Frågan som tidigare hade betraktats som otänkbar börjar därför dyka upp i allt fler diskussioner: Är det kanske dags att ge statschefen större makt?

Vid första anblick kan tanken framstå som bakåtsträvande. Vi har ju under lång tid rört oss bort från kungligt styre och mot folkstyre. Men det betyder inte att argumenten för en starkare monarki saknar substans.

Ett av de främsta problemen i dagens politiska system är den kortsiktighet som följer av valcyklerna. Politiker tvingas ständigt tänka på nästa val. Beslut som är nödvändiga på lång sikt riskerar att bli impopulära på kort sikt och skjuts därför upp. En kung däremot behöver inte oroa sig för opinionssiffror eller partistrategier. En statschef som sitter på livstid kan i teorin fokusera på nationens långsiktiga intressen snarare än nästa valresultat.

Ett annat argument handlar om nationell samling. Dagens politiska klimat präglas av polarisering. Medborgare delas upp i höger och vänster, stad och landsbygd, unga och gamla. Kungen representerar däremot hela nationen. Han är inte medlem i något parti och har inget behov av att vinna politiska poänger. I en tid då samhällsklyftorna växer kan en stark statschef fungera som en samlande kraft över partigränserna.

Det finns också ett argument om kompetens och erfarenhet. Sveriges kung har ägnat hela sitt liv åt att förbereda sig för rollen som statschef. Medan ministrar ofta byts ut efter några år har monarken ett perspektiv som sträcker sig över decennier. Han har mött statsledare från hela världen, följt flera generationers politiska utveckling och byggt upp en unik förståelse för nationens historia och institutioner.

Kritiker invänder förstås att makt ska utgå från folket. Det är ett starkt argument och själva grunden för demokratin. Men samtidigt kan man fråga sig om dagens system alltid lever upp till idealet. Partiledningar, lobbygrupper och politiska strategier har i praktiken ett mycket stort inflytande över beslutsfattandet. Många väljare upplever dessutom att deras röster har begränsad betydelse mellan valen.

Historiskt har flera av Sveriges mest framgångsrika perioder inträffat under starka kungar som kunnat fatta tydliga beslut och skapa stabilitet i osäkra tider. Självklart går det inte att kopiera historien rakt av, men det visar att monarki och nationell framgång inte nödvändigtvis står i motsats till varandra.

Kanske handlar frågan inte om att avskaffa demokratin, utan om att hitta en bättre balans mellan folkstyre och långsiktigt ledarskap. Kanske skulle en kung med vissa utökade befogenheter kunna fungera som en stabiliserande kraft när det politiska systemet kör fast.

Oavsett var man står i frågan är en sak tydlig: missnöjet med dagens politiska låsningar växer. När människor börjar diskutera alternativ som tidigare varit otänkbara är det ofta ett tecken på att det nuvarande systemet inte längre upplevs fungera så väl som det borde.
Och kanske är det just därför frågan förtjänar att diskuteras på allvar.

Ett argument som sällan diskuteras är också den personliga karaktären hos de personer som faktiskt skulle kunna bära ett större ansvar. Kung Carl XVI Gustaf har under mer än fem decennier representerat Sverige och har, trots att han levt under ständig granskning, byggt upp ett anseende som en plikttrogen och i grunden godhjärtad person. Han har visat ett genuint engagemang för frågor som miljö, ungdomars utveckling och Sveriges sammanhållning.

Samma sak kan sägas om kronprinsessan Victoria. Hon är idag en av landets mest uppskattade offentliga personer och uppfattas av många som både varm, empatisk och ansvarsfull. Till skillnad från många politiker, vars popularitet ofta varierar kraftigt beroende på partipolitiska frågor, har kronprinsessan lyckats vinna respekt från människor över hela det politiska spektrumet.

För många svenskar skapar detta ett förtroende som inte bygger på ideologi eller partibok, utan på personliga egenskaper som integritet, pliktkänsla och omtanke om landet. Förespråkare för en starkare monarki menar därför att det finns ett värde i att nationen leds av personer som under hela sina liv fostrats för att tjäna Sverige, snarare än att vinna nästa val eller stärka sin egen politiska karriär.


Vad tycker du, är det dags att låta kungen ta över makten?
__________________
Senast redigerad av HejFrans 2026-06-09 kl. 17:27.
Citera
2026-06-09, 17:30
  #2
Avstängd
Nej men Victoria.
Citera
2026-06-09, 17:42
  #3
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Att kungen och hans familj är populära beror på att de slipper befatta sig med politiskt tjafs om saker som skatter, invandringspolitik mm. Samma dag som de ska ratta den grå vardagen så måste de skita ned sig med dessa ärenden och då retar de upp folk på ena eller andra sidan.

Tummen ned för detta förslag.
Citera
2026-06-09, 17:45
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vilka regeringar har fallit?
Citera
2026-06-09, 17:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Att kungen och hans familj är populära beror på att de slipper befatta sig med politiskt tjafs om saker som skatter, invandringspolitik mm. Samma dag som de ska ratta den grå vardagen så måste de skita ned sig med dessa ärenden och då retar de upp folk på ena eller andra sidan.

Tummen ned för detta förslag.

Det ligger absolut något i det du säger. Monarkin har fördelen att kunna stå ovanför den dagliga politiken, och det är säkert en del av förklaringen till att kungen och kronprinsessan är så uppskattade.
Samtidigt kan man vända på resonemanget. Om en person är populär enbart för att den slipper fatta svåra beslut, då säger populariteten inte så mycket. Men om förtroendet bygger på egenskaper som pliktkänsla, värdighet, långsiktighet och förmågan att representera hela landet, då kanske det finns ett värde där även om personen får mer ansvar.

Sedan tror jag inte att lösningen nödvändigtvis är att ge kungen obegränsad makt. Frågan är snarare om dagens politiska system, där partier ofta låser sig mot varandra, alltid är det mest effektiva sättet att styra landet. Det är den diskussionen jag tycker är intressant.
Citera
2026-06-09, 17:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilka regeringar har fallit?
Jag syftade snarare på regeringskriser, misstroendeomröstningar, budgetnederlag och svårigheter att bilda regering.
Exempelvis föll efter en misstroendeomröstning 2021, vilket var första gången en svensk statsminister fälldes på det sättet. Vi hade också den långa regeringsbildningen efter valet 2018 som tog över fyra månader, och flera mandatperioder där regeringar haft svårt att få igenom sin politik på grund av låsta parlamentariska lägen.
Jag kanske borde ha skrivit att det politiska systemet ofta hamnar i låsningar och kriser, snarare än att regeringar faller på löpande band.
Citera
2026-06-09, 17:48
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, våran kung som bara är intresserad av bilar och scouter skulle säkert göra ett bra jobb...not!

Han är ju dummare än våra politiker. En bedrift om något. Den bedriften kanske inte skall belöas ett ett så ansvarfullt uppdrag?
Citera
2026-06-09, 17:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, våran kung som bara är intresserad av bilar och scouter skulle säkert göra ett bra jobb...not!

Han är ju dummare än våra politiker. En bedrift om något. Den bedriften kanske inte skall belöas ett ett så ansvarfullt uppdrag?

Det är förstås en åsikt, men jag tycker att det är svårt att bedöma kungens intellekt utifrån hans hobbyer. Att vara intresserad av bilar eller scouting säger inte särskilt mycket om en persons förmåga att leda eller fatta beslut.
Dessutom har kungen i över 50 år representerat Sverige internationellt, träffat stats- och regeringschefer från hela världen och haft insyn i svensk politik genom otaliga regeringar.
Det innebär inte automatiskt att han skulle bli en bra regeringschef, men det gör heller inte att han kan avfärdas som "dum".
Man kan vara emot att ge kungen mer makt av demokratiska skäl, och det är ett starkt argument.
Men jag tycker att det är bättre att diskutera själva systemet än att reducera debatten till personliga förolämpningar.
Citera
2026-06-09, 18:00
  #9
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det är förstås en åsikt, men jag tycker att det är svårt att bedöma kungens intellekt utifrån hans hobbyer. Att vara intresserad av bilar eller scouting säger inte särskilt mycket om en persons förmåga att leda eller fatta beslut.
Dessutom har kungen i över 50 år representerat Sverige internationellt, träffat stats- och regeringschefer från hela världen och haft insyn i svensk politik genom otaliga regeringar.
Det innebär inte automatiskt att han skulle bli en bra regeringschef, men det gör heller inte att han kan avfärdas som "dum".
Man kan vara emot att ge kungen mer makt av demokratiska skäl, och det är ett starkt argument.
Men jag tycker att det är bättre att diskutera själva systemet än att reducera debatten till personliga förolämpningar.
Att en vuxen man gillar scouter och bilar är väl en ganska stark indikation på att någon är omogen?
Citera
2026-06-09, 18:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att en vuxen man gillar scouter och bilar är väl en ganska stark indikation på att någon är omogen?
Jag skulle nog säga att det är mer omoget att döma människors kompetens efter deras fritidsintressen än att ha fritidsintressen.

De flesta vuxna människor har någon hobby. Frågan är väl snarare vad personen presterar i sitt uppdrag än vad han gör på sin lediga tid.
Citera
2026-06-09, 18:27
  #11
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag skulle nog säga att det är mer omoget att döma människors kompetens efter deras fritidsintressen än att ha fritidsintressen.

De flesta vuxna människor har någon hobby. Frågan är väl snarare vad personen presterar i sitt uppdrag än vad han gör på sin lediga tid.
Och vad tycker du kungen presterat?

Fritidsintressen säger väl rätt mycket om en människa?

Det är enligt dig mer omoget att påtala att någon bygger med lego än att bygga med lego?
Citera
2026-06-09, 18:33
  #12
Medlem
Skulle inte förvåna mig om Kungen +- Wallenberg haft den totala makten i detta land länge. Riksdagen och partierna är teater, vem du än röstar på blir det samma ... Inga viktiga beslut tas förmodligen någonsin, av politikerna... Men kul med folk som tror att vi lever i en Demokrati, eller att det någonsin existerat någon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in