2026-06-09, 16:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Jag vet efter att ha varit statistikleverantör till både privata aktörer och statliga myndigheter; det bluffas en hel del!

Bluffas det kring migrationen till Sverige??? Frågan uppkommer hos mig efter att månader i rad ha okulärbesiktigat folkutbytet. Hucklen överallt! Precis ÖVERALLT! Stämmer illa överens med den officiella statistiken!!?

Förljuget??? Ljugs det??
Citera
2026-06-09, 16:46
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag vet efter att ha varit statistikleverantör till både privata aktörer och statliga myndigheter; det bluffas en hel del!

Bluffas det kring migrationen till Sverige??? Frågan uppkommer hos mig efter att månader i rad ha okulärbesiktigat folkutbytet. Hucklen överallt! Precis ÖVERALLT! Stämmer illa överens med den officiella statistiken!!?

Förljuget??? Ljugs det??

Om folks yrkesroller och bakgrund på anonyma forum? Jajamän.

Själv var jag statsminister 1952.

On topic: varför i hela helvete skulle nån ljuga om immigrations-statistiken till Sverige? Att du inte kan släppa att folk har vissa kläder på sig är lika statistiskt relevant som att du bajsat löst av alkoholskador den senaste månaden. Det är inte indikativt för en större trend, det är du som är problemet.
Senast redigerad av triptyken 2026-06-09 kl. 16:48.
Citera
2026-06-09, 16:55
Medlem
Handlar om tolkning, finns tydligen flera "nivåer"/urval, politiker använder det som passar dom, liknade arbetslösa och sysselsatta olika parametrar med olika svar.
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Citera
2026-06-09, 17:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vilken eller vilka siffror är det som du hävdar det ljugs om?

Har du åkt runt i landets alla 290 kommuner och räknat hucklen? Eller baserar du det bara på din egen kommun?
Citera
2026-06-09, 17:25
Medlem
Citat:

Förljuget??? Ljugs det??

Det är ju redan officiellt en bluff vilka som kommer in i landet eftersom det som förs statistik på är medborgarskapet och inte ditt ursprung. Så att det bokförs att det kommer in 10 000 tyskar behöver inte längre betyda att det var just tyskar som kom in i landet, nu 2026 så kan det lika gärna ha varit 10 000 afrikaner. Det finns inget sätt att veta detta förutom att se personerna med egna ögon. De enda länderna där du i princip kan vara garanterad att det är samma personer som från ursprungslandet är icke-västerländska länder.

Statistiken här är i princip värdelös skulle jag säga, och den blir naturligtvis sämre för varje år som går då dessa länder fylls på med icke-européer och andelen européer minskar.
Citera
2026-06-09, 17:27
Avstängd
Ja det bluffas i den mening att man sällan pratar om alla som utvandrar.

Man kan inte prata om invandring utan att också nämna utvandring eftersom det då blir skeva siffror.
Citera
2026-06-09, 17:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det är ju redan officiellt en bluff vilka som kommer in i landet eftersom det som bokförs är medborgarskapet och ingen ditt ursprung. Så att det bokförs att det kommer in 10 000 tyskar behöver inte längre betyda att det var just tyskar som kom in i landet, nu 2026 så kan det lika gärna ha varit 10 000 afrikaner. Det finns inget sätt att veta detta förutom att se personerna med egna ögon. De enda länderna där du i princip kan vara garanterad att det är samma personer som från ursprungslandet är icke-västerländska länder.

Statistiken här är i princip värdelös skulle jag säga, och den blir naturligtvis sämre för varje år som går då dessa länder fylls på med icke-européer och andelen européer minskar.

Måste de inte vara tyska medborgare för att bokföras som tyskar? Eller har du bevis på att afrikaner som inte är tyska medborgare bokförs som tyskar?
Citera
2026-06-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Måste de inte vara tyska medborgare för att bokföras som tyskar? Eller har du bevis på att afrikaner som inte är tyska medborgare bokförs som tyskar?

De måste vara tyska medborgare ja, det var min poäng. Afrikaner som är tyska medborgare kommer naturligtvis att räknas som tyskar i statistiken när de invandrar till Sverige, de har tyskt medborgarskap, precis som tyskarna har. Sverige gör ingen skillnad på dessa.
Citera
2026-06-09, 17:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
- - -
Man kan inte prata om invandring utan att också nämna utvandring eftersom det då blir skeva siffror.

Ett antal återvandrare... ja sant! Och ett fåtal finansju**ar till London. Men sedan då??? F off....
Citera
2026-06-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ett antal återvandrare... ja sant! Och ett fåtal finansju**ar till London. Men sedan då??? F off....

Sedan kan man ju börja fundera vilka "svenskar" är det som återvandrar till Sverige och vilka "svenskar" är det som utvandrar från Sverige. Det är något som aldrig går att veta för medborgarskapet är kung i det här sjuka landet.

Det kanske bara är etniska svenskar som sticker härifrån och sen är det bara araber och afrikaner som återvänder till Sverige igen efter dom har bott utomlands en stund med dubbla medborgarskap. Det kan naturligtvis vara tvärtom också, poängen är att statistiken är värdelös så detta går aldrig att veta med säkerhet.
Citera
2026-06-09, 18:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
De måste vara tyska medborgare ja, det var min poäng. Afrikaner som är tyska medborgare kommer naturligtvis att räknas som tyskar i statistiken när de invandrar till Sverige, de har tyskt medborgarskap, precis som tyskarna har. Sverige gör ingen skillnad på dessa.

Är Sverige unikt i det? Eller är det så man folkbokför i EU och övriga Europa?

Är det vanligt i andra länder att man har separat statistik för immigranter som är 1) födda i det land de har medlemskap i och 2) de som har medlemskap i ett land som de inte är födda i? Folkbokför man också etnicitet? En sydafrikan som är tysk medborgare kan ju vara antingen vit och svart. Så en afrikan är inte alltid lika med svart eller arab. Elon Musk är ju afrikan.

Kan du ge några exempel på andra länder som har den typen av statistik som du vill ha i Sverige?

Jag säger inte att det är rätt eller fel. Jag undrar bara om vi är unika.
Citera
2026-06-09, 18:16
Avstängd
Citat:

Under 2025 utvandrade totalt 77 500 personer från Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in