Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
De måste vara tyska medborgare ja, det var min poäng. Afrikaner som är tyska medborgare kommer naturligtvis att räknas som tyskar i statistiken när de invandrar till Sverige, de har tyskt medborgarskap, precis som tyskarna har. Sverige gör ingen skillnad på dessa.
Är Sverige unikt i det? Eller är det så man folkbokför i EU och övriga Europa?
Är det vanligt i andra länder att man har separat statistik för immigranter som är 1) födda i det land de har medlemskap i och 2) de som har medlemskap i ett land som de inte är födda i? Folkbokför man också etnicitet? En sydafrikan som är tysk medborgare kan ju vara antingen vit och svart. Så en afrikan är inte alltid lika med svart eller arab. Elon Musk är ju afrikan.
Kan du ge några exempel på andra länder som har den typen av statistik som du vill ha i Sverige?
Jag säger inte att det är rätt eller fel. Jag undrar bara om vi är unika.