2026-06-09, 16:27
Medlem
staybounds avatar
Nu kommer det nog inte att bli av att jag flyttar. Jag bor nu invandrartätt och i en ort dubbelt så stor som Vänersborg. Skulle vilja byta ner mig lite i storlek på staden och kanske också ha mer närhet till natur även om den inte måste ligga runt knuten.

Jag har varit i dessa städer men det var väldigt länge sedan så jag minns tyvärr inte så mycket. Det jag vill veta är lite hur naturen runt är, vad stämningen i städerna är, hur mycket invandrare (vill helst bo blandat men inte så tätt som här), om det finns mysiga områden. Det är inte säkert att jag skulle flytta till lägenhet heller.

Det jag vill veta är sådana saker man inte kan se på bildsök. Hur sociala människor är, om de pratar med en på affären eller om alla sköter sig själva. Hur det är att åka stadsbuss. Om det är mycket stök. Ja, vilken info som helst. Vet inte ens vad de talar för dialekt.
Citera
2026-06-09, 17:46
Medlem
I Vänersborg är ett av Sveriges största fyktingboenden placerat...
Resten kan du då lätt räkna ut.

Enligt bekanta är naturen runt Vänersborg och Trestad fin och lugn, inga flyktingar vill gå ut i naturen, de vill vara i själva centrum för att det finns fler att råna där.

Hört det kan vara ganska stökigt i centrum numera på kvällar och nätter, gäller att se upp för "rovdjuren" som vill råna och våldta.
Rätt så ont om jobb, och även lägenheter, lite beroende på din utbildning och inkomst iofs.

Bussar och tåg går åt alla väderstreck så det är inga problem med det så länge man kan undvika misshandel och rån från "rovdjur"
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-09 kl. 17:54.
Citera
2026-06-09, 23:20
Medlem
Baalzamons avatar
Vänersborg har lite prägel av akademikerstad med allt vad det innebär. Det finns dåliga områden där också men det kan inte jämföras med grannstaden Trollhättan där arbetarklassen bodde.
Citera
2026-06-13, 07:02
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Trollhättan är en typisk arbetarstad.

Folk här är ganska tillknäppta och lever i sin egen bubbla och är inte så öppna för nya bekantskaper men det är nog snarare ett svenskt kulturfenomen så tillknäppta ogästvänliga svenskar som håller sig på sin kant kommer du stöta på vart hän du än bosätter dig i Sverige.

Trollhättan är en oerhört invandrartät stad men det är svensk vardag numera så det går inte att undkomma vart du än väljer att bosätta dig. Vill du inte ha Achmed och Abdullah som dina närmsta grannar så håll dig borta ifrån kronogården,lextorp och sylte.

Stadbussarna går hyffsat ofta och regelbundet med minst 2-4 avgångar i timmen och dom slutar gå strax efter 02:00 på natten (på helgerna) och börjar gå vid 6:00 på morgonen.

Det finns i stadskärnan ett antal affärer och en uppsjö restauranger/krogar och om du inte hittar det du söker där så har du köpcentret överby 10 minuter ifrån trollhättan med bil

Du har en del trevliga promenadstråk runt om trollhättan och att promenera och rasta hunden vid kanalen är ganska populärt

Vill du lämna trollhättan och uppleva storstan och åka till Göteborg så når du Götet på 35-40 minuter med tåget.
Citera
2026-06-15, 14:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Den enda staden jag själv skulle eventuellt flytta till är Uddevalla. Finns fina ställen nära havet och dessutom E6:an i närheten. Bra stad för pendling både till Gbg och även Norge om man nu jobbar där på vardagarna. Sedan på sommaren så har du smögen och hela bohuskusten i direkt anslutning.
Vänersborg och Trollhättan suger i jämförelse!
Citera
2026-06-15, 15:08
Medlem
IceEyess avatar
Den ena staden är en nedlagd bilfabrik, den andra ett nedlagt fartygsvarv och den tredje ett mediokert bandylag.
Citera
2026-06-15, 19:03
Medlem
godboys avatar
Ingen av de där städerna får mig att hoppa högt. Men det beror ju lite vad man vill, Trollhättan har bekymmer med allt för mycket stökiga invandrare, likaså Uddevalla. Vänersborg har väl en stor mottagningsenhet vilket givetvis innebär massvis med bekymmer för närboende.

Men ett bra tips är väl att Googla orten i fråga med olika prefix som t ex Trollhättan invandrarrelaterade problem. Trollhättan naturområden. osv. Annars är det en god idé att åka dit och titta på orten och dess näraliggande områden.
Citera
2026-06-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Den enda staden jag själv skulle eventuellt flytta till är Uddevalla. Finns fina ställen nära havet och dessutom E6:an i närheten. Bra stad för pendling både till Gbg och även Norge om man nu jobbar där på vardagarna. Sedan på sommaren så har du smögen och hela bohuskusten i direkt anslutning.
Vänersborg och Trollhättan suger i jämförelse!

Trollhättan är inte nödvändigtvis så dåligt för pendling till Göteborg. Jag vet några som regelbundet i flera års tid har pendlat (med tåg) mellan Göteborg och Trollhättan. Tåget är lite snabbare mellan dessa städer än kollektivtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg (fast buss vs tåg påverkar). Det är lite kortare avstånd mellan Trollhättan och Göteborg om man tar bilen också, även om det varierar lite beroende på exakt bostadsområde och var arbetsplatsen ligger. Men TS pratar om stadsbussar, så bil är troligen inte aktuellt här.

Ska man pendla till Norge så kanske man föredrar lite närmare avstånd, lite mer norra Bohuslän än så. Eller ta tåget från Trollhättan.

Trollhättan har bussar mot Smögen och Kungshamn, och man kan ta sig till kusten oavsett var man bor.

Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Nu kommer det nog inte att bli av att jag flyttar. Jag bor nu invandrartätt och i en ort dubbelt så stor som Vänersborg. Skulle vilja byta ner mig lite i storlek på staden och kanske också ha mer närhet till natur även om den inte måste ligga runt knuten.

Jag har varit i dessa städer men det var väldigt länge sedan så jag minns tyvärr inte så mycket. Det jag vill veta är lite hur naturen runt är, vad stämningen i städerna är, hur mycket invandrare (vill helst bo blandat men inte så tätt som här), om det finns mysiga områden. Det är inte säkert att jag skulle flytta till lägenhet heller.

Det jag vill veta är sådana saker man inte kan se på bildsök. Hur sociala människor är, om de pratar med en på affären eller om alla sköter sig själva. Hur det är att åka stadsbuss. Om det är mycket stök. Ja, vilken info som helst. Vet inte ens vad de talar för dialekt.

Har dessvärre ingen vidare koll på Vänersborg. Uddevalla och Trollhättan däremot.

Jag har väl tyckt att folk i båda städer är som ”vanliga svenskar” för det mesta. Man pratar i regel inte med främlingar i matbutiker etc. Även om jag har haft en del sådana konversationer med småprat i Trollhättan. Vill man vara social så är det bättre att gå med i nån förening eller liknande.

Har inte åkt varenda stadsbuss i båda städerna, men tycker att det är helt okej. Vet inte riktigt vad du vill veta.

Båda städerna har en del fina naturområden och vandringsleder etc. Uddevalla har havet, strandpromenaden och liknande. Om du föredrar havet, välj Uddevalla. Medan Trollhättan tex har hela älvrummet med sluss/fallområde, Spikön, sedan finns Slättbergen, Hjortmosseparken etc. Jag har varierat en del mellan dessa platser och en del annat.
Citera
2026-06-21, 11:45
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Trollhättan är inte nödvändigtvis så dåligt för pendling till Göteborg. Jag vet några som regelbundet i flera års tid har pendlat (med tåg) mellan Göteborg och Trollhättan. Tåget är lite snabbare mellan dessa städer än kollektivtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg (fast buss vs tåg påverkar). Det är lite kortare avstånd mellan Trollhättan och Göteborg om man tar bilen också, även om det varierar lite beroende på exakt bostadsområde och var arbetsplatsen ligger. Men TS pratar om stadsbussar, så bil är troligen inte aktuellt här.

Ska man pendla till Norge så kanske man föredrar lite närmare avstånd, lite mer norra Bohuslän än så. Eller ta tåget från Trollhättan.

Trollhättan har bussar mot Smögen och Kungshamn, och man kan ta sig till kusten oavsett var man bor.

Har dessvärre ingen vidare koll på Vänersborg. Uddevalla och Trollhättan däremot.

Jag har väl tyckt att folk i båda städer är som ”vanliga svenskar” för det mesta. Man pratar i regel inte med främlingar i matbutiker etc. Även om jag har haft en del sådana konversationer med småprat i Trollhättan. Vill man vara social så är det bättre att gå med i nån förening eller liknande.

Har inte åkt varenda stadsbuss i båda städerna, men tycker att det är helt okej. Vet inte riktigt vad du vill veta.

Båda städerna har en del fina naturområden och vandringsleder etc. Uddevalla har havet, strandpromenaden och liknande. Om du föredrar havet, välj Uddevalla. Medan Trollhättan tex har hela älvrummet med sluss/fallområde, Spikön, sedan finns Slättbergen, Hjortmosseparken etc. Jag har varierat en del mellan dessa platser och en del annat.

Fast pendling med tåg och buss är ju en glädjekalkyl oftast. Detta då man i regel måste ta sig TILL buss/tågstationen och sedan FRÅN densamma. Detta tar lätt minst 30 minuter lågt räknat oavsett.
Citera
2026-06-21, 12:06
Medlem
Trestad? Har aldrig hört talas om stan. Är det ens en stad?
Citera
2026-06-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Trestad? Har aldrig hört talas om stan. Är det ens en stad?

Det är en benämning för Uddevalla, Trollhättan och Vänersborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fast pendling med tåg och buss är ju en glädjekalkyl oftast. Detta då man i regel måste ta sig TILL buss/tågstationen och sedan FRÅN densamma. Detta tar lätt minst 30 minuter lågt räknat oavsett.

Går fortfarande att pendla, och jag vet som sagt folk som har gjort det i åratal. Tog bara restiden från tågstationerna för att ha något att gå efter.

Jag vet att du pratade om E6, och då bil. Men det verkar inte som om TS ska köra bil, utan åka stadsbuss. Och de kanske inte har några planer på att pendla till Göteborg eller Norge alls.
Senast redigerad av Starberries 2026-06-21 kl. 14:26.
Citera
2026-06-22, 21:00
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

Bra att veta. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in