Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Den enda staden jag själv skulle eventuellt flytta till är Uddevalla. Finns fina ställen nära havet och dessutom E6:an i närheten. Bra stad för pendling både till Gbg och även Norge om man nu jobbar där på vardagarna. Sedan på sommaren så har du smögen och hela bohuskusten i direkt anslutning.
Vänersborg och Trollhättan suger i jämförelse!
Trollhättan är inte nödvändigtvis så dåligt för pendling till Göteborg. Jag vet några som regelbundet i flera års tid har pendlat (med tåg) mellan Göteborg och Trollhättan. Tåget är lite snabbare mellan dessa städer än kollektivtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg (fast buss vs tåg påverkar). Det är lite kortare avstånd mellan Trollhättan och Göteborg om man tar bilen också, även om det varierar lite beroende på exakt bostadsområde och var arbetsplatsen ligger. Men TS pratar om stadsbussar, så bil är troligen inte aktuellt här.
Ska man pendla till Norge så kanske man föredrar lite närmare avstånd, lite mer norra Bohuslän än så. Eller ta tåget från Trollhättan.
Trollhättan har bussar mot Smögen och Kungshamn, och man kan ta sig till kusten oavsett var man bor.
Citat:
Ursprungligen postat av
staybound
Nu kommer det nog inte att bli av att jag flyttar. Jag bor nu invandrartätt och i en ort dubbelt så stor som Vänersborg. Skulle vilja byta ner mig lite i storlek på staden och kanske också ha mer närhet till natur även om den inte måste ligga runt knuten.
Jag har varit i dessa städer men det var väldigt länge sedan så jag minns tyvärr inte så mycket. Det jag vill veta är lite hur naturen runt är, vad stämningen i städerna är, hur mycket invandrare (vill helst bo blandat men inte så tätt som här), om det finns mysiga områden. Det är inte säkert att jag skulle flytta till lägenhet heller.
Det jag vill veta är sådana saker man inte kan se på bildsök. Hur sociala människor är, om de pratar med en på affären eller om alla sköter sig själva. Hur det är att åka stadsbuss. Om det är mycket stök. Ja, vilken info som helst. Vet inte ens vad de talar för dialekt.
Har dessvärre ingen vidare koll på Vänersborg. Uddevalla och Trollhättan däremot.
Jag har väl tyckt att folk i båda städer är som ”vanliga svenskar” för det mesta. Man pratar i regel inte med främlingar i matbutiker etc. Även om jag har haft en del sådana konversationer med småprat i Trollhättan. Vill man vara social så är det bättre att gå med i nån förening eller liknande.
Har inte åkt varenda stadsbuss i båda städerna, men tycker att det är helt okej. Vet inte riktigt vad du vill veta.
Båda städerna har en del fina naturområden och vandringsleder etc. Uddevalla har havet, strandpromenaden och liknande. Om du föredrar havet, välj Uddevalla. Medan Trollhättan tex har hela älvrummet med sluss/fallområde, Spikön, sedan finns Slättbergen, Hjortmosseparken etc. Jag har varierat en del mellan dessa platser och en del annat.