2026-06-10, 08:48
Medlem
KonungHonungs avatar
Centern är som Miljöpartiet; gröna på utsidan, röda på insidan.

Vattenmeloner.
Citera
2026-06-10, 08:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Pål är krigshetsare som gärna skulle skicka våra barn österut medans han själv skulle gömma sig i en bunker i Karlsborgstrakten.
Hellre Hultqvist än någon som Pål som doktorerat i krigsföring och ejakulerar vid tanken på krig.

Vi behöver en ny regering, men inget regeringsalternativ är lockande.

Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Hoppas detta biter de hårt i röven. Hellre att C åker ut än L, men det bästa vore ju om båda åkte ut.

Tror L fick lite sympati efter gårdagens debatt i aktuellt.

Hellre L än C.

Kommer MP och S till makten blir der nattsvart.
Senast redigerad av Mullret 2026-06-10 kl. 09:50.
Citera
2026-06-10, 09:06
Medlem
ExtremaMittens avatar
Nej, svensk mat är inte vår största exportmotor jämfört med industri, teknik, skog, läkemedel, energi och avancerade tjänster. Där har du rätt.

Men du missar poängen. Centerpartiet säger inte att svensk mat ska bli nästa Spotify. Vi säger att svensk matproduktion är beredskap, landsbygd, jobb, öppna landskap och minskat importberoende. Därför vill C stärka lantbruket, minska krånglet, sänka kostnaderna, värna äganderätten, införa permanent jordbruksavdrag, öka svensk självförsörjning och använda mer svensk mat i offentlig sektor.

Sveriges verkliga exportstyrka ligger i kombinationen med grön industri, ingenjörskunnande, skoglig bioekonomi, biogas, biodrivmedel, elektrifiering, starkare elnät, fossilfri energi och företag som säljer smart teknik globalt. Där är Centerpartiets linje rätt tydlig: mer fossilfri el, snabbare tillstånd, utbyggda elnät, inhemska biodrivmedel, biopremie, grön industri och en omställning som även lantbrukare, åkerier och pendlare har råd med.

Och för landsbygden handlar det konkret om 50 miljarder i investeringar, bättre vägar, starkare enskilda vägar, fungerande service, bredband, små vårdcentraler, skolor nära barnen, fler poliser och ett rättvist reseavdrag.

Så nej, havregryn ersätter inte Volvo, ABB eller läkemedelsindustrin. Men utan svensk mat, fungerande gårdar, skoglig förädling, starkare beredskap och levande landsbygder blir både klimatpolitiken, säkerhetspolitiken och tillväxtpolitiken ganska ihålig.

Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Du kan inte rimligen tro att Sveriges stora komparativa fördel på den globala exportmarknaden är mat? Låter som den sämsta exportsatsningen i mannaminne.
Citera
2026-06-10, 09:08
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Kan och kan. Du kan inte bygga din verklighet baserat på dina fantasier.
"Fantasier"... Du borde börja komma med i matchen...
Citera
2026-06-10, 09:11
Medlem
ExtremaMittens avatar
Fair point om tonen. Jag kan låta för politisk ibland. Jag är ju gammal fritidspolitiker. 😉

Nej, Sverige räddar inte klimatet ensamt. Men ett exportland som vårt Sverige förlorar på att låtsas att världen inte ställer om. Vår styrka är teknik, industri, fossilfri el, biogas, biodrivmedel, skoglig bioekonomi och företag som kan sälja lösningar globalt.

Men du har helt rätt i att vi i C u måste hålla MP hårt. Inga prischocker. Inga krav som knäcker bönder, åkerier eller pendlare. Lantbruket ska inte elektrifieras med pekpinnar från innerstan. Vi behöver därför ditt stöd. 🇸🇪

Centerpartiets linje är ju alltid mer praktisk med t ex mer inhemska biodrivmedel, lägre skatt på förnybart, biopremie, bättre elnät, rättvist reseavdrag för landsbygden, starkare vägar, stöd till enskilda vägar, fungerande mackar och 50 miljarder i landsbygdsinvesteringar. Dessutom vill vi i C stärka svensk matproduktion, införa permanent jordbruksavdrag och öka självförsörjningen.

Så ja, låt oss hålla MP borta från landsbygdens plånbok. Men “tanka fossilt för evigt” är väl inte heller en framtidsplan.

Landsbygden ska inte vara försökskanin för grön symbolpolitik. Den ska vara motorn i riktig omställning.

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Vi i Sverige skulle kunna tanka oss glada med fossildrivna bilar i all oändlighet utan att det skulle påverka det globala klimatet alls. Du, likaså MP, verkar tro att det klimatarbete vi gör i Sverige spelar någon som helst roll. Det gör det inte. Landsbygden behöver bränsle, de som pendlar långa sträckor, likaså bönderna. Förstår du hur dyrt det skulle bli för en bonde om MP började införa krav på elektrifiering inom lantbruket?

Därför menar jag att ni i C måste hålla MP hårt, och inte låta de "gå lös" på något sätt. Då är landsbygden rökt.

PS. Sluta låta som en politiker, en lång harang som inte säger något alls. Jag tror att du sitter i Centerpartiets lokaler och skriver dessa haranger.
Citera
2026-06-10, 09:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är kul att du viftar vilt i denna fråga men har så dålig koll på SD:s politik. Men som den dåligt påläste sopa du är kan jag berätta att SD vill se skillnader när det gäller sjukvård, skolgång, bidrag, straff och mycket annat mellan folk och folk.

Du skriker att jag är en sopa men du kan inte presentera ett enda konkret exempel..

Visa mig vilken politik de för som gör att en viss grupp människor får sämre skolgång, sjukvård och högre straff… nej just det..du kunde inte göra det - Därför du fortsätter förhala och aldrig komma med ett svar och istället komma med personliga påhopp.
Bra jobbat 👍
Citera
2026-06-10, 09:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du skriker att jag är en sopa men du kan inte presentera ett enda konkret exempel..

Visa mig vilken politik de för som gör att en viss grupp människor får sämre skolgång, sjukvård och högre straff… nej just det..du kunde inte göra det - Därför du fortsätter förhala och aldrig komma med ett svar och istället komma med personliga påhopp.
Bra jobbat 👍

Senast i går röstade riksdagen igenom ett förslag som i praktiken gör att asylsökande nekas juridisk hjälp. Jimmie jublar såklart över detta. Det är bara ett exempel av många.
Citera
2026-06-10, 09:26
Medlem
Var är tråden om dagens partiledardebatt?
Citera
2026-06-10, 09:27
Medlem
Fy fn om Magdalena ger C för mkt makt är hon körd
Citera
2026-06-10, 09:55
Avslutad
Citat:
Det är kul att du viftar vilt i denna fråga men har så dålig koll på SD:s politik. Men som den dåligt påläste sopa du är kan jag berätta att SD vill se skillnader när det gäller sjukvård, skolgång, bidrag, straff och mycket annat mellan folk och folk.

ALL politik gör skillnad på folk och folk. ÄVEN vänsterpolitik. Sluta låtsas att ni är så jävla "goda" nu. Sluta flumma. Sluta göm er bakom "allas lika värde" nu. Sluta låtsas att ni står för de "svaga".

ALL politik är grupptänk, vi mot dem och tribalism. ÄVEN vänsterpolitik.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-10 kl. 10:17.
Citera
2026-06-10, 09:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fy fn om Magdalena ger C för mkt makt är hon körd

Körd eller ej, eländet lär pågå i 4 år.

Och MP lär vilja nedmontera landet till någon grön röra baserat på ideer framsprungna under rus och droger.

Hoppas L snor Cs väljare.

Dags köra en kampanj kring de olika riktlinjerna i det rödgröna blocket.. Kärnkraft är en bra början.
Citera
2026-06-10, 10:08
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Det har jag aldrig hävdat. Jag sa att alla normala människor inte vill se ryska turister i EU.

Jag är normal. Jag skiter i om det finns ryska turister i EU. Hur vet man ens att de skulle vara ryssar? Ska man fråga nationalitet typ ”deine papiere J**e” av varenda jävel man stöter på?🤔

Jag tror att vi kan konstatera att reality according to JeffDavis (confederacy presidenten btw?) verkar vara en väldigt dysfunktionell värld❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in