2026-06-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

Det ingår 2 enheter i baren.

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

Är det bara jag som tycker detta ord enheter är en festdödare?

Finner det praktiskt när man pratar om hur mycket alkohol nån druckit till skillnad från när man är lite mer intresserad av vilken typ av alkoholhaltig dryck

Blir lite segt om jag ska hålla rabbla upp 3 ök, 1 cider, 1 glas cava, 2 glas rött, 2 shots textila, 1 iris coffe, 1 whisky, och 1 handsprit.

Smidigare o bara säga antal enheter.
Citera
2026-06-09, 17:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För att folk som dricker alkohol är dumma i huvudet?
Mycket möjligt men helt irrelevant eftersom människor som inte dricker alkohol är precis lika dumma i huvudet.
Citera
2026-06-09, 17:52
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har nog inte hört/sett det i festsammanhang. Istället används formuleringar som "ett glas öl eller vin ingår". Det brukar gå bra att ta en cider eller en alkoholfri dryck även om det inte uttryckligen står. "Enheter" känns som något folkhälsomyndigheten eller en akademiker skulle säga.

Enda anledningen till att använda "enheter" vid inbjudan är väl om inte alla glas dryck räknas som en enhet. T ex kanske vinet är extra dyrt och ett glas räknas därför som två enheter, medan ölen är billigt och bara räknas som en enhet.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2026-06-09 kl. 18:42.
Citera
2026-06-09, 18:07
Medlem
noyellowhatss avatar
Tramsigt.
Det förekom i min umgängeskrets ett tag men då jag var väldigt intresserad av hur stor en enhet var, om det avsåg mängden alkohol eller storleken på drinken i sig, om en folköl o en starköl var två enheter eller 1,5 enheter eller bara en eller vad, så dog tramset ut
Citera
2026-06-09, 18:16
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

En förtydligande

Eller vill du hellre läsa
Två öl eller två glas vin eller en öl och ett glas vin.

Kan även stå (men ej vanligt
2 barbiljetter
Två Alkoholdrycker
Citera
2026-06-09, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Finner det praktiskt när man pratar om hur mycket alkohol nån druckit till skillnad från när man är lite mer intresserad av vilken typ av alkoholhaltig dryck

Blir lite segt om jag ska hålla rabbla upp 3 ök, 1 cider, 1 glas cava, 2 glas rött, 2 shots textila, 1 iris coffe, 1 whisky, och 1 handsprit.

Smidigare o bara säga antal enheter.
Hade jag druckit det där, så hade jag fått svårt att räkna. Jag hade sagt: skit i det.
Citera
2026-06-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
En förtydligande

Eller vill du hellre läsa
Två öl eller två glas vin eller en öl och ett glas vin.

Kan även stå (men ej vanligt
2 barbiljetter
Två Alkoholdrycker
När jag arbetade i USA var 2 barbiljetter ganska standard på professionella tillställningar och därefter fick man betala själv. Så kan komma därifrån kanske
Citera
2026-06-09, 19:29
Medlem
Citat:

Det är otroligt torrt språkbruk.
Antar det inte används om det vankas rolig fest.
Citera
2026-06-09, 20:53
Medlem
Imnshos avatar
Brukar väl förekomma på företagsfester och julbord. Det gäller att ta reda på vilka enheter som innehåller mest procent, a la Olle och Helge style! Eller sätta sig bredvid nykterister så att man får deras snapsar.

På en fest fick vi ut några drinkbiljetter per skalle. När klockan närmade sig tolvslaget låg det drösvis med lappar på golvet. En dröm för en alkis!
Citera
2026-06-09, 21:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte? På de bröllop jag varit på har det stått typ: "Två öl/vin ingår i kuvertet" bar till självkostnadspris. (Brukar vara Mariestads för 25 kr eller fulgrogg för 50 kr)
Det är väl det normala sättet att uttrycka sig.

I det "medicinska" språket har jag för mig att en enhet motsvarar 4 cl brännvin, 40 %. Att räkna om det till andra drycker på en fest innebär en massa jobbigt räknande.
Citera
2026-06-09, 21:17
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Jag har aldrig hört någon prata så om alkohol, jag tror att personen hade blivit rejält upplavettad om den sagt så framför det klientelet jag slänger mig med..
Citera
2026-06-09, 21:33
Medlem
bomhulls avatar
Man säger units i engelsktalande länder så man har väl tagit efter där men ändå anpassat lite med svensk översättning🤭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in