2026-06-09, 13:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Dels handlar det om ekonomi och dels för det inte skall urarta i ett fylleslag, vilket kan hända när "farbror Sven" hinkat 18 Sort guld och fem fulgroggar. Alla bröllop har en "farbror Sven"

Man får såklart anpassa bröllopet efter sin ekonomi. Sjukt att inte bjuda sina vänner och familj på alkohol. Ja alla bröllop har en ”farbror Sven” men det är bara roligt. En fin tradition.
Citera
2026-06-09, 14:04
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag som är autist gillar tiden när vi kunde gå ut på krogen och köpa en enhet för 25 kr. Vi håll oss givetvis efter socialstyrelsens rekommendationer och drack två enheter max på en helg. Eller så sa vi att vi skulle gå och supa på krogen. Dricka öl och drinkar. Och det blev 20 "enheter" (20 st 33cl öl). Nä! Enheter är något byråkratiskt nutida hitte-på för fåntrattar. Och alkohol är en skitskadlig drog att ingen enhet alkohol är säker.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-06-09 kl. 14:09.
Citera
2026-06-09, 14:21
Medlem
Fantens avatar
Det låter lite tacky medelklass ändå.
Citera
2026-06-09, 14:27
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

Det ingår 2 enheter i baren.

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

Är det bara jag som tycker detta ord enheter är en festdödare?

För att folk är idioter och bara rapar vad andra sagt.
Citera
2026-06-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Dels handlar det om ekonomi och dels för det inte skall urarta i ett fylleslag, vilket kan hända när "farbror Sven" hinkat 18 Sort guld och fem fulgroggar. Alla bröllop har en "farbror Sven"

Den här "farbror Sven" brukar väl alltid gardera sig med en rejäl fickplunta i fall gästfriheten är begränsad hos värdfolket.
Citera
2026-06-09, 14:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har aldrig sett nått så töntigt. Hade nog passat på den festen. Antingen har man en öppen bar eller så får folk själva stå för drickat. Två enheter, är det Ove Sundbergs bröllop det är frågan om?
Citera
2026-06-09, 14:44
Avstängd
Citat:
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

Aldrig på mina fester😀 Låter tråkigt. Har hört ordet på TV några ggr. För mig hör ordet hemma i matteboken eller inom vissa yrken. Typ enhetschef.
Citera
2026-06-09, 14:52
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Du har rätt, det låter lite väl kliniskt faktiskt.. som "samlag".
Citera
2026-06-09, 15:30
Medlem
Intressant iakttagelse..

Hur många enheter har du druckit, frågas hen sträckandes efter bilnyckel?

När socialstyrelsen ändrade riktlinjerna?

Måste vara bra anal om enheten går före smak, tycke och situation.
Citera
2026-06-09, 15:36
Medlem
PerniWhas avatar
Det är nog bara du som direkt tappar festkänslan, vi andra häver i oss våra tilldelade enheter för att sedan gå lös på baren.
Citera
2026-06-09, 15:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

För att folk som dricker alkohol är dumma i huvudet?
Citera
2026-06-09, 16:50
Medlem
SageNButters avatar
Det är engelskans påverkan. De trendkänsliga svenskarna har hört britter tala om ”units”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in