2026-06-09, 10:20
  #1
Avstängd
Vilka är anledningarna till alla brutala personrån i Sverige
och varför ska vi hederliga medborgare
ha empati och förståelse för rånarna, som sosse-och vänsterpacket KRÄVER att vi ska ha?


Personrån i Sverige 2025


Under 2025 anmäldes totalt 3 155 personrån — en minskning med 919 brott (−23 %) jämfört med 2024.

Personrån mot vuxna minskade med 603 brott (−22 %), och personrån mot barn minskade med 287 brott (−30 %) jämfört med året innan.

Skjutvapen vid personrån
Av de anmälda personrånen begicks 283 brott (10 %) med skjutvapen — en minskning med 73 brott (−21 %) jämfört med 2024.
Citera
2026-06-09, 10:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vilka är anledningarna till alla brutala personrån i Sverige
och varför ska vi hederliga medborgare
ha empati och förståelse för rånarna, som sosse-och vänsterpacket KRÄVER att vi ska ha?
Kan du namnge och citera "sosse-och vänsterpacket" som anser att vi ska ha empati med de som utför "brutala personrån i Sverige". Tänker mig att diskussionen kan vara mer givande om vi har koll på vilka du pratar om.
Citera
2026-06-09, 10:31
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du namnge och citera "sosse-och vänsterpacket" som anser att vi ska ha empati med de som utför "brutala personrån i Sverige". Tänker mig att diskussionen kan vara mer givande om vi har koll på vilka du pratar om.

Partier som vill ha hårdare straff

Sverigedemokraterna — mest straffskärpningsinriktat, vill ha minimistraff och hårdare tag generellt
Moderaterna — driver aktivt på för hårdare straff, längre fängelsestraff
Kristdemokraterna — vill ha hårdare straff, särskilt för upprepade brott
Liberalerna — har rört sig mot hårdare straff de senaste åren

Partier med mer nyanserad syn

Socialdemokraterna — förespråkar kombination av straff och prevention
Centerpartiet — mer fokus på rehabilitering vid sidan av straff

Partier som betonar rehabilitering mest

Vänsterpartiet — kritiska till straffskärpningar, betonar sociala orsaker till brott
Miljöpartiet — mest inriktat på prevention och rehabilitering, skeptiska till att längre straff minskar brott
Citera
2026-06-09, 10:34
  #4
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Rån handlar väl om girighet. Man vill ha saker, smycken, armbandsur, telefoner, cash, men man vill inte vänta och spara ihop egna pengar, eller man kan inte (pga små inkomster och höga utgifter).

Girighet stänger av empati och medkänsla för andra, både hos fattiga låg iq kriminella ungdomar, och förmögna företagare som Elon och Jeff Bezos. Därför kan de begå grymheter mot andra, för ATT FÅ MER GULD!

Någon kanske rånar delvis även för att kränka, och visa makt över andra. För att de får en kick av att vara onda, av att skrämmas och skada. Redan som barn gillade de antagligen att få sina jämnåriga men särskilt yngre att bli ledsna och gråta. Psykopater.

Samhället ska visa empati för kriminella, för det har visat sig vara en metod att dämpa kriminalitet och återfall. Risken för återfall är mycket lägre i Sverige än tex USA där samhället och rättssystemet är helt befriat från empati med kriminella, vilket leder till att inlåsta brottslingar blir värre när de släpps ut pga trauman i fängelser (våldtäkter, misshandel, hot och våld är extremt vanligt i USA, och utlöser psykisk ohälsa).
Citera
2026-06-09, 10:37
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Rån handlar väl om girighet. Man vill ha saker, smycken, armbandsur, telefoner, cash, men man vill inte vänta och spara ihop egna pengar, eller man kan inte (pga små inkomster och höga utgifter).

Girighet stänger av empati och medkänsla för andra, både hos fattiga låg iq kriminella ungdomar, och förmögna företagare som Elon och Jeff Bezos. Därför kan de begå grymheter mot andra, för ATT FÅ MER GULD!

Någon kanske rånar delvis även för att kränka, och visa makt över andra. För att de får en kick av att vara onda, av att skrämmas och skada. Redan som barn gillade de antagligen att få sina jämnåriga men särskilt yngre att bli ledsna och gråta. Psykopater.

Samhället ska visa empati för kriminella, för det har visat sig vara en metod att dämpa kriminalitet och återfall. Risken för återfall är mycket lägre i Sverige än tex USA där samhället och rättssystemet är helt befriat från empati med kriminella, vilket leder till att inlåsta brottslingar blir värre när de släpps ut pga trauman i fängelser (våldtäkter, misshandel, hot och våld är extremt vanligt i USA, och utlöser psykisk ohälsa).

Hur bra går det för Sverige då ? Inte ett enda rånfritt år.
Svälter de om de inte rånar och förnedringsrånar?
Varför ska jag tycka synd om rånare?
Citera
2026-06-09, 10:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Partier som vill ha hårdare straff
Ta och läs mitt svar igen, och svara på det. Tack.
Citera
2026-06-09, 10:40
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ta och läs mitt svar igen, och svara på det. Tack.

Det är väl bara att gå in på partiernas sidor och se på medlemmarna?
Citera
2026-06-09, 10:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vilka är anledningarna till alla brutala personrån i Sverige
och varför ska vi hederliga medborgare
ha empati och förståelse för rånarna, som sosse-och vänsterpacket KRÄVER att vi ska ha?


Personrån i Sverige 2025


Under 2025 anmäldes totalt 3 155 personrån — en minskning med 919 brott (−23 %) jämfört med 2024.

Personrån mot vuxna minskade med 603 brott (−22 %), och personrån mot barn minskade med 287 brott (−30 %) jämfört med året innan.

Skjutvapen vid personrån
Av de anmälda personrånen begicks 283 brott (10 %) med skjutvapen — en minskning med 73 brott (−21 %) jämfört med 2024.

Folk hade mördats 3 gånger oftare om straffen för rån hade varit helt orimliga ditt fucktardmongo
Citera
2026-06-09, 10:47
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Folk hade mördats 3 gånger oftare om straffen för rån hade varit helt orimliga ditt fucktardmongo

Hur vet du det?
Dessutom så har ju morden i El Salvador, landet som hade de värsta kriminella i världen på sina gator, sjunkit med minst 90%.

Man tror väl hellre på El Salvadors president än på dig.
Du är bara en sinnesrubbad, hysterisk vänsterfjolla från naiva Sverige, ju.
Varför ska man ta dig på allvar?
Citera
2026-06-09, 10:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Det är väl bara att gå in på partiernas sidor och se på medlemmarna?
Nu är det ju du som påstår saker, då är det väl för fan inte mitt jobb att påvisa dina påståenden, eller hur tänker du?
Citera
2026-06-09, 10:54
  #11
Medlem
halaltarzans avatar
Finns det månne något samband mellan rån och fattiga familjer som skaffar för många barn?

Om svaret är ja så kanske man skulle se över hur många barn en familj får skaffa.
Citera
2026-06-09, 10:56
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu är det ju du som påstår saker, då är det väl för fan inte mitt jobb att påvisa dina påståenden, eller hur tänker du?

Hur menar du att det står till då?

Det finns ju typer i Sverige som VÅGAR råna och spöa folk.
Varför vågar dom?
Kanske för att politiken skapar omständigheter som gör att packet vågar?
Och vilka partier är detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in