2026-06-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
En krakelebrak kanske? Eller en Tjongalongandong.

Märkligt att det låter som något ur Harry Potter bara en unge ska gå på toaletten.
Låt mig gissa, du har inga barn va
Citera
2026-06-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Låt mig gissa, du har inga barn va

Låt mig gissa, du tror man måste prata som man är utvecklingsstörd bara för man pratar till barn
Citera
2026-06-08, 23:42
Medlem
Citat:
Låt mig gissa, du tror man måste prata som man är utvecklingsstörd bara för man pratar till barn
Nej det jag menar är att det kan vara värdefull info för en vårdnadshavare vilken typ av toabesök det rör sig om.

Hur man säger det är sekundärt. Jag hade aldrig hört bimmelbim och bummelbum förut, men det var väl ändå lite gulligt, det måste du hålla med om ponken?
Citera
2026-06-08, 23:43
Medlem
Citat:
Nej det jag menar är att det kan vara värdefull info för en vårdnadshavare vilken typ av toabesök det rör sig om.

Hur man säger det är sekundärt. Jag hade aldrig hört bimmelbim och bummelbum förut, det var väl ändå lite gulligt, det måste du hålla med om ponken?

Nej det låter helt efterblivet.

Risken att ungen blir mobbad blir stor när han börjar skolan och säger "fröken jag behöver bummelbum!"

man gör varje unge en otjänst med att prata bebisspråk
Citera
2026-06-09, 02:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Om jag skulle fråga hade det varit, är du kissnödig eller bajsnödig, varför krångla till det i onödan!
Citera
2026-06-09, 02:53
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag åkte tåg idag. Bredvid mig en mamma med en ungefär 5-åring som plötsligt sa "Mamma, jag måste på toa!"

Mamman svarade:

"Bimmelibim eller bummelibum?"

Jag hade inte hört detta uttryck, men tyckte det var helt underbart.

Uttryck som jag hört tidigare är:

"Ska du göra det stora eller det lilla?"

"Nummer ett eller nummer två?"

Så dåligt och så poetiskt underlägset "Bimmelibim eller bummelibum"?

Hur tilltalar du ditt nödiga barn?

Citat:
Nej det låter helt efterblivet.

Risken att ungen blir mobbad blir stor när han börjar skolan och säger "fröken jag behöver bummelbum!"

man gör varje unge en otjänst med att prata bebisspråk

Citat:

Hur man säger det är sekundärt. Jag hade aldrig hört bimmelbim och bummelbum förut, men det var väl ändå lite gulligt, det måste du hålla med om ponken?

Jag håller med er allihop. Tänk en värld utan barn. Satan vad asfalterad den skulle va. En jävla massa vuxna som har rätt åsikt om allt.
Citera
2026-06-09, 04:05
Medlem
zombie-nations avatar
När jag var barn sa man kiss- eller bajsnödig. Det dög. Men det är väl inte fel att ha andra ord. Det finns väl någon anledning att det finns typiska barnord. Min far kallade att kissa pinka, det tyckte jag som barn var jättefult.

Vet barn som är uppvuxna med barnord och familjer där man talade vuxet med barn så snart de kunde tala. Jag har inte sett att det blev någon skillnad på barnen.
Citera
2026-06-09, 06:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Egentligen meningslöst att veta innan då både det ena och det andra kan göras utan att barnet säger det. Vet inte ens varför man ska veta i förväg... Räcker att säga "okej" och sen får det bli vad det blir 😆

Sen vet jag inte om nämnda uttryck i TS och liknande är underbart. Förskönande uttryck för sånt som är helt naturligt.
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2026-06-09 kl. 06:13.
Citera
2026-06-09, 13:25
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Egentligen meningslöst att veta innan då både det ena och det andra kan göras utan att barnet säger det. Vet inte ens varför man ska veta i förväg... Räcker att säga "okej" och sen får det bli vad det blir 😆
Det kan väl vara bra att veta. Om det ska göras bimmelibim så kan barnet nog klara det själv. Men om det ska göras bummelibum måste mamma eller pappa kanske vara med för att torka.
Citera
2026-06-09, 15:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
En krakelebrak kanske? Eller en Tjongalongandong.

Märkligt att det låter som något ur Harry Potter bara en unge ska gå på toaletten.

AKA alla vänsterpartister i hela Sverige.
Citera
2026-06-09, 15:49
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det kan väl vara bra att veta. Om det ska göras bimmelibim så kan barnet nog klara det själv. Men om det ska göras bummelibum måste mamma eller pappa kanske vara med för att torka.

7 sekunder från att tappa greppet pga skrattanfall. Men det är tur att jag redan har bummelibummat idag så att det inte sker en olycka
Citera
2026-06-09, 15:53
Medlem
Pripps0.0s avatar
Kan vara gulligt i barnsagor, men annars säger man väl som det är. Och som andra påpekat, vad spelar det för roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in