KD:s Israelvänliga parlamentariker Alice Teodorescu Måwe har tidigare fått kritik för att hon tagit emot stora bidrag från anonyma givare. I veckan fick hon ett pris i riksdagen av den inflytelserika judiska bosättarrörelsen KKL. KKL:s svenska avdelning skriver:
Alice Teodorescu Måwe hyllas med KKL utmärkelse för sitt mod, sin integritet och sitt orubbliga försvar av demokratiska värderingar av Max Federmann vid en ceremoni i riksdagen. ”Du visar ryggrad där andra duckar”.
KD har tidigare haft nära samarbeten med flera bosättarorganisationer, däribland KKL. KKL köper mark i Palestina som man säljer vidare och arrenderar ut till judar. Icke-judar får varken köpa eller arrendera mark av KKL.
Gör Måwe rätt som tar emot ett pris från en rasistisk bosättarorganisation? Är hennes hemliga donatorer egentligen israeliska bosättare?
Alice, Sveriges Israelvänligaste politiker, är ett vider. När hon förlorar sitt jobb ska ni se hur hon kvickt flyr ner till Tel Aviv för att suga av halva Knesset. Varför? För den där miljonen hon fick för att stödja ett folkmord.
Är hennes hemliga donatorer egentligen israeliska bosättare?
När hon föreslår att nya svenska medborgare ska svära lojalitet inte enbart mot Sverige (utan även att man måste personligen erkänna Israel) ja då är det åt den kippan jag lutar
KD:s Israelvänliga parlamentariker Alice Teodorescu Måwe har tidigare fått kritik för att hon tagit emot stora bidrag från anonyma givare. I veckan fick hon ett pris i riksdagen av den inflytelserika judiska bosättarrörelsen KKL. KKL:s svenska avdelning skriver:
Alice Teodorescu Måwe hyllas med KKL utmärkelse för sitt mod, sin integritet och sitt orubbliga försvar av demokratiska värderingar av Max Federmann vid en ceremoni i riksdagen. ”Du visar ryggrad där andra duckar”.
KD har tidigare haft nära samarbeten med flera bosättarorganisationer, däribland KKL. KKL köper mark i Palestina som man säljer vidare och arrenderar ut till judar. Icke-judar får varken köpa eller arrendera mark av KKL.
Gör Måwe rätt som tar emot ett pris från en rasistisk bosättarorganisation? Är hennes hemliga donatorer egentligen israeliska bosättare?
KKL skriver:
”KKL Israelfonden är inte verksamma med att bygga samhällen på Västbanken och har inget samröre med bosättarrörelsen. Alla våra projekt sker innanför Israels gröna linje, dvs. i det Israel som fanns innan sexdagars kriget i juni 1967.”
”KKL Israelfonden är inte verksamma med att bygga samhällen på Västbanken och har inget samröre med bosättarrörelsen. Alla våra projekt sker innanför Israels gröna linje, dvs. i det Israel som fanns innan sexdagars kriget i juni 1967.”
Devalveras försvar håller inte. KKL:s svenska webbplats kan skriva vad de vill om den gröna linjen, men moderorganisationen JNF-KKL finansierar aktivt Himnota, en underavdelning som arbetar med landförvärv på Västbanken. Det är dokumenterat och källbelagt. Att ta emot ett pris från en organisation vars moderbolag driver aktiv bosättningsexpansion och sedan kalla det ett försvar av "demokratiska värderingar" är antingen naivt eller medvetet.
ATM är inte naiv.
Hon har anonyma donatorer i en storleksordning som är ovanlig för en enskild riksdagsledamot. Hon röstar konsekvent i linje med israeliska regeringsintressen. Hon tar emot ett pris i riksdagen av en organisation med direkta kopplingar till bosättarrörelsen. Det är ett mönster, inte en tillfällighet.
Det här är AIPAC-modellen i svensk tappning. Inte nödvändigtvis kuvert med pengar, utan ett nätverk av studieresor, priser, talartillfällen och karriärbekräftelse som formar politiker över tid. KD har haft dessa kopplingar i åratal. Och Åkesson och SD har gjort en av de mest anmärkningsvärda ideologiska helomvändningarna i modern svensk politik, från öppen antisemitism till militärt israelvänlig position, utan att någon ens frågat varför.
Samma lojalitetsbrott syns i DCA-avtalet där Kristersson och Jönsson överlämnade suverän kontroll över svenskt territorium till USA utan folkomröstning och utan reell riksdagsdebatt.
Mönstret är detsamma: svenska politiker som konsekvent sätter utländska intressen före svenska medborgares rätt till insyn och självbestämmande.
En oberoende utredning med vittnesplikt och öppna finansflöden skulle vara ett bra första steg. Det kommer inte hända. Och det säger allt.
__________________
Senast redigerad av Nunjapiznes 2026-06-09 kl. 02:00.
Kärringen åkte ner till sitt nya jobb i Bryssel, och det första hon gjorde var inte att börja kämpa för svenskars ställning i EU, utan för judars säkerhet i EU. Visst, det är bra att någon tar ställning mot islamiseringen, men det är rätt tydligt vem hon jobbar för.