2026-06-08, 10:41
Medlem
DrDoaks avatar
Om jag har förstått det rätt så får man använda dödligt våld mot inbrottstjuvar om de är beväpnade och går in i ens bostad med dragna vapen. Dvs. det dödliga våldet kan anses vara försvarbart ifall man anses avvärja ett väpnat angrepp.

Men hur blir det om man medvetet lockar till sig inbrottstjuvar i syfte att provocera fram en nödvärnssituation? T.ex. om man skriver öppet på sociala medier att man ska resa bort, låter bli att klippa gräsmattan, inte hämtar sin post m.m. Inbrottstjuvarna tänker då att här är ingen hemma och så går de in. För säkerhets skull har de dragna skjutvapen eller knivar. Då får bostadsägaren en ursäkt för att bruka dödligt våld.

I USA vet jag att det finns en kultur av MÖP-are och andra som drömmer om att få blåsa hål i skallen på inbrottstjuvar, och har en magnum reda när de är hemma. Mtp. all kulturell smitta som kommer därifrån så skulle jag inte förvåna mig om det finns någon liknande hämnare som börjar agera så i Sverige. Tänk Anton Lundin eller Rickard Andersson, fast med mer tålamod! Någon som är socialt udda/isolerad och bara vill ha en laglig ursäkt för att ha ihjäl folk.

Vad gäller rent juridiskt?
Räknas det som brottsprovokation att lura potentiella tjuvar att man inte är hemma?
Citera
2026-06-08, 10:51
Medlem
StonedMonkeys avatar
Brottsprovokation är inte olagligt för privatpersoner
Citera
2026-06-08, 12:04
Medlem
Nej, det är inte brottsprovokation. Det har funnits liknande fall under senare år där till och med kriminella har gått fria efter dödligt våld mot angripare, inklusive våld med skjutvapen på allmän plats. Nödvärnsrätten är bredare än många tror.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/skot-ihjal-man-i-parkeringsgarage-frias-fran-mordatal/
Senast redigerad av derfilo999 2026-06-08 kl. 12:06.
Citera
2026-06-08, 12:08
Medlem
Du har sett för många amerikanska filmer. I Sverige får du knappt använda dödligt våld ens vid ett faktiskt inbrott, än mindre locka dit någon för att skapa en förevändning.
Citera
2026-06-08, 14:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Räknas det som brottsprovokation att lura potentiella tjuvar att man inte är hemma?
Nej. Men låter som att du planerar att begå ett dråp. Du kan inte provocera fram en nödvärnssituation eftersom nödvärn är reaktivt, inte något du planerar.

Sen kan påpekas att nödvärn innebär att du begår ett brott, men kan inte hållas ansvarig för det. Det är alltså inget alternativ från att begå ett brott. Vanlig missuppfattning.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-06-08 kl. 14:11.
Citera
2026-06-08, 14:20
Medlem
Gubbens avatar
Så länge du inte bygger fällor så är det lugnt.
Citera
2026-06-08, 14:27
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du har sett för många amerikanska filmer. I Sverige får du knappt använda dödligt våld ens vid ett faktiskt inbrott, än mindre locka dit någon för att skapa en förevändning.

Fast det stämmer inte riktigt, det hände ju i Ulricehamn och han blev helt friad.

Citat:
Under natten mot den 14 september 2022 bröt sig två maskerade män in i en 22-årig mans lägenhet på Jägaregatan i Ulricehamn. I det efterföljande tumultet högg den boende männen till döds. Efter rättsprocesser friades 22-åringen helt, då både tingsrätten och hovrätten ansåg att han agerat i nödvärn

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/22-aringens-advokat-efter-friande-domen

Sålänge det är rimligt att man fruktar för sitt liv (Som i TS exempel att dom kommer med dragna vapen) verkar det faktiskt som att man kan använda "Nödvärn"
Citera
2026-06-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Om jag har förstått det rätt så får man använda dödligt våld mot inbrottstjuvar om de är beväpnade och går in i ens bostad med dragna vapen. Dvs. det dödliga våldet kan anses vara försvarbart ifall man anses avvärja ett väpnat angrepp.

Men hur blir det om man medvetet lockar till sig inbrottstjuvar i syfte att provocera fram en nödvärnssituation? T.ex. om man skriver öppet på sociala medier att man ska resa bort, låter bli att klippa gräsmattan, inte hämtar sin post m.m. Inbrottstjuvarna tänker då att här är ingen hemma och så går de in. För säkerhets skull har de dragna skjutvapen eller knivar. Då får bostadsägaren en ursäkt för att bruka dödligt våld.

I USA vet jag att det finns en kultur av MÖP-are och andra som drömmer om att få blåsa hål i skallen på inbrottstjuvar, och har en magnum reda när de är hemma. Mtp. all kulturell smitta som kommer därifrån så skulle jag inte förvåna mig om det finns någon liknande hämnare som börjar agera så i Sverige. Tänk Anton Lundin eller Rickard Andersson, fast med mer tålamod! Någon som är socialt udda/isolerad och bara vill ha en laglig ursäkt för att ha ihjäl folk.

Vad gäller rent juridiskt?

Det scenario du beskriver är 100% kriminellt eftersom det inte är nödvärn. Ditt uppsåt är att döda en person och givet nivån av planering och försåt är det med största sannolikhet mord.
Citera
2026-06-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Det scenario du beskriver är 100% kriminellt eftersom det inte är nödvärn. Ditt uppsåt är att döda en person och givet nivån av planering och försåt är det med största sannolikhet mord.

Att hoppas att någon beväpnad med dödligt vapen kommer och gör inbrott hos en genom att man skryter om att man har dyra grejer och pengar, och att man sedan angriper inkräktaren i enlighet med nödvärnsrätten kan knappast anses innebära uppsåt till mord. Det är väl uppsåt till att man tänker utnyttja sin nödvärnsrätt, vilket per definition är lagligt så länge våldet mot angriparen är proportionerligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nej. Men låter som att du planerar att begå ett dråp. Du kan inte provocera fram en nödvärnssituation eftersom nödvärn är reaktivt, inte något du planerar.

Jag har svårt att se att det TS beskriver skulle anses som en provokation. Vi kan ju jämföra situationen med att A har mördat B och att B:s pappa C angriper A en vecka senare för att hämnas för mordet. Man kan nog säga att A i den situationen har provocerat C till angreppet, jag är dock ganska säker på att A fortfarande skulle ha nödvärnsrätt i det scenariot mot C:s angrepp, till och med om A bokstavligen har utmanat C att försöka döda honom.
Senast redigerad av derfilo999 2026-06-09 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in