2026-06-08, 09:23
  #1
Avslutad
Det här är en oerhört viktig fråga och jag vill gärna sova inatt, så här kommer den:

Det verkar vara något av en tradition vid det här laget att när ett större idrottsevenemang drar igång (som fotbolls-VM nu) så ska toppnamnen vara med i någon halvtramsig TV-reklam.

T.ex. ICA-reklamen som går nu med Kristoffer Nordfeldt inför fotbolls-VM. Eller när svenska skidlandslaget var med där. Eller Truls med ris-i-fruttin, osv.

Nu har jag inte något emot tramsiga reklamer, om dom görs bra vill säga, men jag anser att det här är ogynnsamt för dom här idrottarna.

När jag tittar på sport så vill jag ha ett visst mått av seriositet. Att man visar att man tar kampen på allvar. Att man är där för att vinna, där för att köra över alla andra. Och det får sig en törn i dom här reklamerna.

Jag pratar alltså inte om fd elitidrottare, utan dom som här och nu strider för Sveriges ära i sportsliga sammanhang.

Det hade varit en sak om personerna ifråga hade nån slags komisk talang i samband med sitt utövande, men nu är det som att varenda en har i sitt kontrakt att dom ska vara med i dom här klippen och vara roliga.

Vilket dom såklart inte är.

Vilket jag anser påverkar deras varumärke som elitidrottare negativt.

Vilket jag tror i förlängningen urholkar själva försäljningsunderlaget (t.ex. fotbolls-VM).
__________________
Senast redigerad av jcocker 2026-06-08 kl. 09:43.
Citera
2026-06-08, 09:31
  #2
Medlem
Fantens avatar
Det finns ju en del av oss som inte ser reklam, alls, och heller inte följer idrottshändelser - så några exempel på sån här reklam vore ju hjälpsamt.
Citera
2026-06-08, 09:44
  #3
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det finns ju en del av oss som inte ser reklam, alls, och heller inte följer idrottshändelser - så några exempel på sån här reklam vore ju hjälpsamt.

La till ett par exempel.
Citera
2026-06-08, 09:48
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Jag tittar varken på sport eller reklam så jag kan inte kommentera det aktuelle fallet men sport och idrott är ju oseriöst i grunden. Det är en lek, ett spel. Hör hemma på skolgården egentligen.
Citera
2026-06-08, 10:03
  #5
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag tittar varken på sport eller reklam så jag kan inte kommentera det aktuelle fallet men sport och idrott är ju oseriöst i grunden. Det är en lek, ett spel. Hör hemma på skolgården egentligen.
Njae, håller inte med. Det är en lek och ett spel, men det betyder ju inte att det inte kan utövas av eller underhålla vuxna. Och leken i det här fallet tycker jag är att man visar att man är seriös (i alla fall mer än vad som dom reklamklippen resulterar i).
Citera
2026-06-08, 10:45
  #6
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
La till ett par exempel.
Det hjälpte inte. Jag har fortfarande inte sett reklamen och kan inte ta ställning till om dom är fåniga eller inte. Länkar tack.
Citera
2026-06-08, 10:58
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det hjälpte inte. Jag har fortfarande inte sett reklamen och kan inte ta ställning till om dom är fåniga eller inte. Länkar tack.

Ah, du menar så. Jag klickar inte på länkar så missade det.

Kristoffer-klippet: https://youtu.be/3ndLn2NBONE
Skidlandslags-klippet: https://youtu.be/uFHJZ7CNMEw
Truls-klippet: https://youtu.be/d13khCynF2A
En till: https://youtu.be/c1DOWzyF2NM

Den sista gör det dock bra, antar det var därför man börja följa Jon (den är 10 år gammal)
Citera
2026-06-08, 11:06
  #8
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ah, du menar så. Jag klickar inte på länkar så missade det.

Kristoffer-klippet: https://youtu.be/3ndLn2NBONE
Skidlandslags-klippet: https://youtu.be/uFHJZ7CNMEw
Truls-klippet: https://youtu.be/d13khCynF2A
En till: https://youtu.be/c1DOWzyF2NM

Den sista gör det dock bra, antar det var därför man börja följa Jon (den är 10 år gammal)
Jag tyckte att dom var helt okej och dom förändrade inte min syn på dom deltagande idrottarna. Men det är säkert värre om man ser ICA-reklamerna en gång i timmen och är extremt engagerad i sport.

Edit: Du trycker på länkar hela tiden för övrigt, hur tror du att internet fungerar egentligen? Nåja, det gör inte hit.
Citera
2026-06-08, 11:12
  #9
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tyckte att dom var helt okej och dom förändrade inte min syn på dom deltagande idrottarna. Men det är säkert värre om man ser ICA-reklamerna en gång i timmen och är extremt engagerad i sport.

Edit: Du trycker på länkar hela tiden för övrigt, hur tror du att internet fungerar egentligen? Nåja, det gör inte hit.

Skojar du eller? Jag menar härinne på forumet. Svårt att avgöra om du pratar som att jag är en idiot, eller att du är en idiot, eller att vi båda är det.
Citera
2026-06-19, 18:22
  #10
Medlem
NoTruces avatar
Idrottare måste också leva. För vissa kan det vara så illa att det är absolut nödvändigt att "tramsa" lite i reklamfilmer. Inte roligt, men det är så det här. Med det sagt kan man naturligtvis försöka tänka lite på vad man väljer för sammanhang. Tony Rickardsson är verkligen inte aktiv som idrottare längre, vilket nog är tur, för hade han tjatat om vad den jävla bilen är värd när han var det hade risken att någon napalmbombat Avesta Arena förmodligen varit överhängande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in