Såg den här videon igår, och tror att den kan vara sevärd för den som kanske tänker att AI bara är en fluga.
Rutger Bregman är inte AI-expert, utan historiker känd för boken Utopia for Realists, i vilken han kritiserar den moderna vänstern (som i detta sammanhang ska förstås i väldigt bred bemärkelse) för att ha blivit reaktiv istället för progressiv, att den hamnat i en sorts position där den bara kritiserar, att den bara trampar gammalt vatten och inte föreslår något nytt och bättre, och för att ha tappat tron på att ett bättre samhälle faktiskt är bättre. Han föreslog saker som medborgarlön och extremt förkortad arbetstid, och gav (åtminstone enligt min uppfattning) starka argumment till dessa.
Jag gissar att vissa som är insatta i AI, och AGI-skeptiker, kommer ha tekniska invändningar mot Bregmans argumentation om hur bra AI har blivit på kort tid med hänvisning till vad man ser som fundamentala begränsningar i tekniken, som man inte tror kommer kunna lösas utan att uppfinna något nytt, eller bara kasta mer compute på problemet. Själv vet jag inte tillräckligt för att ha en bestämd åsikt i den frågan. Men det är egentligen inte heller AGI Bregman pratar om här, utan om effekten av AI på sånt som samhället och arbetsmarknaden. Om en AI verkligen kan resonera snarare än vara en matris av stokastiska papegojor som uppnår ett resonemang-liknande resultat kanske är oväsentligt om resultatet är good enough för industrin?
Själv känner jag mig kanske inte så träffad när han nu kritiserar vänstern för att underskatta och förringa AI, för jag håller mig hyfsat uppdaterad om AI och jag tror att investeringsbubblor till trots håller tekniken just nu på förändra samhällsekonomin fundamentalt på ganska kort tid.
Men trots det hajade jag ändå till lite över vilka siffror det handlar om, vad gäller investeringarna i compute. Jag tror jag hört såna siffror nämnas i någon teknikpodd, men det är typ först när de sätts upp i ett diagram och jämförs med andra stora, jättedyra projekt som man på något vis fattar vidden, hur otroligt stora siffror det handlar om.
https://youtu.be/KpTZbq-eV38